2008-12-23, 12:58
Medlem
sebnies avatar
Är det verkligen rätt att trådar ska flyttas flera gånger? Ska inte moderatorerna respektera varandras beslut?

Kolla den här tråden till exempel:
https://www.flashback.org/showthread.php?t=810465

Där har PhantomBot flyttat tråden från bostad-->Juridik, och sedan kommer TTK och flyttar tråden från Juridik-->Relationsakuten.

Om moderatorerna är oense om något så ska väl det tas upp i Outlaw?
Citera
2008-12-23, 13:02
Medlem
Oddballs avatar
En trådflytt modell standard är knappast nåt att dra i långbänk. Dessutom så kan ju trådar utvecklas efter hand så att det forum de ursprungligen postades i kanske inte längre är lämpligt.

Ser inget konstigt i ditt exempel.
Citera
2008-12-23, 13:03
Medlem
systems avatar
En moderator har väl knappast 100-koll på hur det funkar i alla forumdelar, så att en tråd studsar lite om ämnet är nytt/oklart/ändrande bör nog inte ses som något jättekonstigt.
Citera
2008-12-23, 13:03
Medlem
micaeles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebnie
Ska inte moderatorerna respektera varandras beslut? ...
Antagligen inte på det sätt du tror. Varje moderator är ju ansvarig för sitt forum, och flyttar någon moderator dit en tråd som (efter lite utveckling) inte passar där heller - är det ju fullt logiskt att den flyttas vidare.
Att det har skett tre gången med just den tråden är starkt, men ämnet som så har ju provat flera kategorier - där varje moderator har funnit bättre ställe för den.

Och det är ju inte att anse som orespektabelt. Trådar ska väl inte ligga fel bara för att moderatorerna ska hålla varandra om ryggen i deras flyttningsbeslut?
Citera
2008-12-23, 13:10
Medlem
BlueStars avatar
Många trådar är inte så lätta för framför allt trådskaparen att omedelbart veta i vilket forum tråden ska läggas. Exempel på detta är inte minst alla trådar om islam och muslimer i Sverige idag. De kan läggas i Religion, I & I, Det Sekulära Samhället, eller Politik Inrikes, allt beroende på hur frågeställningen utformas och hur tråden utvecklas. En del omflyttningar från moderatorernas sida är således något vi får leva med.
Citera
2008-12-23, 13:44
Medlem
Targenors avatar
Det enda jag kan tänka mig isf är att modsen frågar varandra om den passar där, jag har sett andra exempel där trådar (som de redan finns överflöd av i rätt forumsdel) flyttas dit.
Citera
2008-12-23, 14:05
Medlem
ChristianXs avatar
Det är inget konstigt alls, och har inget med "respekt" att göra. Ibland utvecklas tråden på ett sätt att den flyttas igen, eller så tycker modsen i det mottagande forumet att den passar bättre någon annanstans. Det är inte heller speciellt ovanligt att det tas upp internt i Outlaw eller via PM innan det flyttas, även om ni inte ser att det sker.
Citera
2008-12-23, 14:36
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebnie
Är det verkligen rätt att trådar ska flyttas flera gånger? Ska inte moderatorerna respektera varandras beslut?

Kolla den här tråden till exempel:
https://www.flashback.org/showthread.php?t=810465

Där har PhantomBot flyttat tråden från bostad-->Juridik, och sedan kommer TTK och flyttar tråden från Juridik-->Relationsakuten.

Om moderatorerna är oense om något så ska väl det tas upp i Outlaw?
Men det där är väl toppen, eller hur? Nu har tråden valsat runt i snart alla forum och frågan har diskuterats ur många perspektiv, såväl juridiskt, som relationsmässigt (familjeproblem?) som ur ett tekniskt perspektiv (hur hitta ett handtag av bättre kvalitet?). Bättre än så kan det inte bli

Skämt å sido, det här tillhör inte vanligheterna. De allra flesta trådar flyttas till rätt delforum redan från början, men en liten del av dem hamnar fel. Det tycker jag vi kan leva med då vi har snälla moderatorer som ställer upp på sin fritid för att hjälpa oss hålla en viss ordning på forumet.

I den aktuella tråden ska också sägas att trådskaparen inte var så jättetydlig med hur han ville lösa frågan och därför fick han råd ur flera perspektiv och tråden flyttades några gånger. Hade trådskaparen sagt att han avsåg stämma brallorna av förövaren så hade nog tråden ganska snart hamnat i juridkforumet och stannat kvar där.
Citera
2008-12-23, 15:41
Medlem
Läskigs avatar
Något som jag däremot tycker är dåligt är när t.ex. den här tråden https://www.flashback.org/showthread.php?t=806836 först blir flyttad av Deanna till konspirationsforumet(enligt överenskommelse mellan moderatorer, enligt denne), och ett tag efter det blir låst av SLOB för att det inte är en konspirationstråd, hur lätt är det för oss användare att veta vars en tråd hör hemma när inte ens moderatorerna verkar ha någon större koll? Tycker i alla fall att det är dumt att bara låsa ett ämne som verkar vara svårplacerat som det ämnet var, kan förstå om man låser trådar där det alldeles uppenbart är så att TS inte orkat anstränga sig för att hitta rätt forumdel, men i det här fallet rörde det sig ju ämnet in på ämnen som på sätt och vis kunde diskuteras i både UE och konspirationer.
Senast redigerad av Läskig 2008-12-23 kl. 15:43.
Citera
2008-12-23, 17:12
Medlem
csts avatar
Och slutligen kommer allting till övrigt.. Vi är verkligen FBs sista utpost.

Just den där tråden innehåller så många olika frågeställningar och problemscenarion så den hade enligt min mening fungerat i samtliga forum som den besökt.
Citera
2008-12-23, 17:46
Medlem
SLOBs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Läskig
Något som jag däremot tycker är dåligt är när t.ex. den här tråden https://www.flashback.org/showthread.php?t=806836 först blir flyttad av Deanna till konspirationsforumet(enligt överenskommelse mellan moderatorer, enligt denne), och ett tag efter det blir låst av SLOB för att det inte är en konspirationstråd, hur lätt är det för oss användare att veta vars en tråd hör hemma när inte ens moderatorerna verkar ha någon större koll? Tycker i alla fall att det är dumt att bara låsa ett ämne som verkar vara svårplacerat som det ämnet var, kan förstå om man låser trådar där det alldeles uppenbart är så att TS inte orkat anstränga sig för att hitta rätt forumdel, men i det här fallet rörde det sig ju ämnet in på ämnen som på sätt och vis kunde diskuteras i både UE och konspirationer.

Tja, tråden som den är just nu innehåller ingen konspiration (och vare sig Oddball eller jag var inblandade i beslutet att flytta den till Konspirationer) och uppenbarligen tycker modsen i UE att den inte platsar där, så då vet jag inte riktigt var den skulle placeras. Jag är öppen för förslag dock (och låser gärna upp den i samband med en flytt).

/S
Citera
2008-12-24, 09:43
Medlem
N.E.R.Ds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChristianX
Ibland utvecklas tråden på ett sätt att den flyttas igen
"Utvecklas"?
Då går den OT
Citera
  • 1