2008-12-23, 11:30
Medlem
Tjenare. min hårddisk har sagt upp sig på min acer aspire, då undrar jag om man kan köpa vilken hårddisk som hälst i elektronikaffärerna? Och om det är svårt att byta? (dålig på datorer)
Senast redigerad av postis_per 2008-12-23 kl. 12:15.
Citera
2008-12-23, 12:45
Medlem
Förbannads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av postis_per
Tjenare. min hårddisk har sagt upp sig på min acer aspire, då undrar jag om vilken hårddisk som hälst som man kan köpa i elektronikaffärer passar? Och om det är svårt att byta? (dålig på datorer)
Vill inte vara någon gnällgubbe men vi har ett forum under namnet "hårdvara". Där ställs med fördel frågor gällande köpråd. För övrigt så vore det kanske bra att nämna vilket storlek på hdd du vill ha etc.
Citera
2008-12-23, 12:59
Medlem
hasenfrasens avatar
Det enda du behöver ta reda på är om din 2.5" disk har ATA eller SATA-anslutning. Vet du inte skillnaden tar du med dig disken när du ska handla, typ kjell.com. Oftast sitter den under ett fastskruvat lock på undersidan av den bärbara. Enkelt att byta om du vet skillnaden mellan kryss- och spårskruv.
Citera
2008-12-24, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Förbannad
Vill inte vara någon gnällgubbe men vi har ett forum under namnet "hårdvara". Där ställs med fördel frågor gällande köpråd. För övrigt så vore det kanske bra att nämna vilket storlek på hdd du vill ha etc.

Okej ledsen, jag har inte jätte höga krav på storleken.
Citera
2008-12-25, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hasenfrasen
Det enda du behöver ta reda på är om din 2.5" disk har ATA eller SATA-anslutning. Vet du inte skillnaden tar du med dig disken när du ska handla, typ kjell.com. Oftast sitter den under ett fastskruvat lock på undersidan av den bärbara. Enkelt att byta om du vet skillnaden mellan kryss- och spårskruv.

Är det nån som vet om jag har ATA eller SATA-anslutning på min dator? Det är en Acer Aspire T140-JB7X 160 GB minne på HDD. Asså en stationär dator
Citera
2008-12-25, 16:49
Medlem
X_surfers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av postis_per
Är det nån som vet om jag har ATA eller SATA-anslutning på min dator? Det är en Acer Aspire T140-JB7X 160 GB minne på HDD. Asså en stationär dator

Varför inte bara öppna burken och kolla det lär du ju ändå behöva göra om du ska byta ut disken.

I annat fall kan du prova att köra sisoft sandra eller everest home på burken för att se vad som sitter innanför skalet.
Citera
2009-02-09, 12:03
Medlem
schabo-labos avatar
Nån som kan rekommendera en bra steg-för-steg guide för att byta en befintlig hårddisk på en stationärdator? Både operativsystem och diverse program finns på hårddisken och allt skall följa med till den nya.
Citera
2009-02-09, 18:21
Medlem
dobbelinas avatar
SATA disk:
http://lib.store.yahoo.net/lib/coold...ta-cable-2.jpg

ATA disk:
http://www.gshop.com.au/images/ide_133_cable.jpg

För att kopiera innehållet från en disk till en annan, är Acronis Migrate Easy
ett bra program för noviser.

Acronis Trueimage är också bra, eller något annat diskimage program.
Citera
2009-02-09, 20:26
Medlem
schabo-labos avatar
Tack dobbelina.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in