Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-12-23, 07:49
Medlem
Cobra Styles avatar
Jag har precis uppgraderat mitt ram-minne från 2 GB till 4 GB för att öka prestandan på datorn dels under vanligt bruk men mest under onlinespel såsom BF2 mm.
Men jag har nga frågor.

1. Under "Min dator-Systeminform." så står det att jag har 3.25 GB? Känner inte datorn till de sista 0.75GB eller är det ngt fel?
Tankade ner CPUID-programmet som rekommenderades i ngn tråd och den säger att jag har 4096 MBytes? Varför de olika uppgifterna?

2. Läste ngnstans att man kunde sätta den virtuella växlingsfilen på datorn till 0 när man har mkt RAM-minne för att öka prestandan på datorn, stämmer detta? Och vad gör exakt den virtuella växlingsfilen?

3. Tror mina gamla RAM-minnen är 2x1GB DD2 400Mhz och mina nya är 2x1GB DD2 800Mhz, spelar det ngn roll om de med mindre Mhz antal sitter i slot 1&3 och de nyare med högre sitter i slot 2&4? Skall jag sätta de nya i 1&3 istället?
Vad innebär igentligen Mhz vad gäller RAM-minne?

Är mkt tacksam för seriösa svar, har kikat runt i alla trådar som berör RAM-minne men inte funnit nga svar på dessa frågorna hittills........
Citera
2008-12-23, 08:55
Medlem
Alfred Nilssons avatar
Om du fullt ut ska utnyttja allt minne får du skaffa 64-bitars Windows!

vanliga Windows ->32-bitars -> max ~3,2 gB RAM
exempelvis Windows Professional x64 Edition -> 64-bitars -> max ~6,4 gB RAM
Citera
2008-12-23, 08:59
Medlem
1) För att datorn egentligen inte kan använda 4GB; http://support.microsoft.com/kb/929605
2) Det stämmer; växlingsfilen är grovt sagt arbetsminne som ligger på hårddisken, eftersom man inte kan ha mer än 4GB så är den värdelös om man redan har 4GB, dock så är prestandaökningen väldigt liten, det enda du egentligen vinner är lite mer plats på huvudpartitionen.
3) Generellt sett så ska man sätta de segare minnena först så att de snabbare minnena tvingas att köras på den lägre frekvensen, jag vet inte hur det är för dig men några av mina äldre datorer vägrade starta om jag satte in minnena i fel ordning.

@Alfred Nilsson, för XP och Vista 64-bit så är maxet 128GB fysiskt och runt 8TB virtuellt per process, inte 6.4GB.
Senast redigerad av Whidbey 2008-12-23 kl. 09:03.
Citera
2008-12-23, 10:05
Medlem
Pallevantes avatar
Det är verkligen skit att x32 bara klarar 3gb. Jag har själv 4gb i min och kan då alltså inte utnyttja allt, mycket irreterande.
Över lag är vista ett jävla skit. Program som kräver ett visst minne i xp kräver mer om man kör det i vista. Kan inte för mitt liv förstå varför.
Citera
2008-12-23, 11:20
Medlem
BkKBs avatar
Det är precis som tidigare svar säger, du kan inte använda mer än 3,2 gb under ett 32 bitars operativsystem.
Jag skulle dock rekomendera att du använder minnen som ligger på samma frekvens dvs använd antingen bara 800Mhz minnena eller tvärtom.
Citera
2008-12-23, 11:58
Medlem
Cobra Styles avatar
Tack för alla svar, nu blev jag lite klokare. Man bör mao satsa på XP 64 bitars då Vista verkar suga en väldans massa kraft och har väl fortf en del problem?
Citera
2008-12-23, 13:16
Medlem
Njae, XP 64 har bra mycket fler problem än Vista 64. Drivrutiner till nästan allt saknas, och många program vägrar fungera eller blir ostabila.

Kör med Vista 64 om du verkligen måste ha mycket minne, eller om du har några planer på att köpa ett grafikkort med mer än 512MB minne (eller köra SLI) då detta minne räknas mot de 4GB ditt system kan använda.
Citera
2008-12-23, 13:21
Medlem
carbsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alfred Nilsson
exempelvis Windows Professional x64 Edition -> 64-bitars -> max ~6,4 gB RAM

där hade du fel kompis. den övre gränsen är sjukt mycket högre. nånstans runt 10 TB har jag för mig.

edit: Whidbey hann före mig.
Citera
2008-12-23, 13:24
Medlem
carbsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pallevante
Det är verkligen skit att x32 bara klarar 3gb. Jag har själv 4gb i min och kan då alltså inte utnyttja allt, mycket irreterande.
Över lag är vista ett jävla skit. Program som kräver ett visst minne i xp kräver mer om man kör det i vista. Kan inte för mitt liv förstå varför.

det är väl inte fel alls. Det är ju jättebra om allt minne utnyttjas. minne som inte utnyttjas är bortkastat minne. Vista är mycket bättre på att addressera minne än vad XP är.

Så Vista är bra mycket bättre än XP.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in