Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2008-12-23, 01:06
Medlem
nämenjovissts avatar
yo!

jag har en packard bell laptop, 160 gb hårddisk, 2 gb ram, vista. Inköpt ny i butik för ett drygt år sedan.

Användning:
Spelar inga feta spel som counter strike eller andra "nördiga" saker. sitter ej heller och tankar filmer så ofta. dock några filmer då och då från pirate bay blir det. Datorn är välskött, har nod 32 som antivirus. jobbar mest med grafiska program som illustrator, photoshop, indesign.

Har gjort lite backupskivor då och då. och har bränt en recovery dvd enligt packard bells rekommendation.

Datorn har funkat relativt felfritt i ett år nu. Men idag så fylldes plötsligt skärmen med massa streck i olika färger, ränder och massa konstiga mönster. Sen typ hängde den sig. Jag tvångsomstartade då datorn. Den startade upp fram tills att jag fyllde i lösenordet och tryckte OK. Då var det fortfarande massa streck och linjer på skärmen. Sen blev det svart, fläkten spinnde på rätt så mycket och lampan som indikerar på att processorn arbetar blinkade för fullt. Efter ett tag slutar den blinka, skärmen är fortfarande svart och inget mer händer. Jag har tvångsomstartat datorn en gång till efter det och samma procedur upprepas.

Jag har inget problem att köra recovery-skivan. Men skulle såklart vilja komma åt och rädda vissa filer innan det. Finns det något sätt att komma in i datorn innan man kör en recovery? Behöver jag ens köra en recovery? Är problemet nåt annat kanske?

Och hur kör jag recoveryn om det verkligen skulle bli aktuellt? Sätter man bara på datorn och stoppar i skivan? Har för mig man måste hålla in C-tangenten eller nåt åxå? Och vad gör en recovery egentligen? Ominstallerar windows från scratch? Eller kan man välja vilka åtgärder den ska göra?

Tacksam för råd och hjälp!
Citera
2008-12-23, 01:39
Medlem
nämenjovissts avatar
hjäääälp!

kom på en sak åxå. man kan väl köra nåt felsäkert läge typ åxå va? håller man in F2 eller nåt va? för att ens komma in i burken om det går. Eller håller man in nån annan tangent vid uppstart eller nåt?

Man brukar komma till nåt sånt "DOS"-läge när datorn har "felaktigt" stängts av. Där funkar bara piltangenterna, inte mus. Där brukar man kunna välja att starta datorn normalt eller i felsäkert läge mm

Hur som helst... jag vill gärna komma åt mina filer.... om det går...
Senast redigerad av nämenjovisst 2008-12-23 kl. 01:46.
Citera
2008-12-23, 01:48
Medlem
smurfenNs avatar
Mjo, det är F8 man brukar trycka för att få välja det.

Visar skärmen alltid streck och konstiga pixlar eller är det just inne i operativsystemet?

Du kan ju köra någon linux live-cd om du vill komma åt dina filer och lägga dem nån annanstans kanske
Citera
2008-12-23, 01:57
Medlem
nämenjovissts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smurfenN
Mjo, det är F8 man brukar trycka för att få välja det.

Visar skärmen alltid streck och konstiga pixlar eller är det just inne i operativsystemet?

Du kan ju köra någon linux live-cd om du vill komma åt dina filer och lägga dem nån annanstans kanske

ja, den visar bara streck osv inne i själva windows-gränssnittet. lösenords-rutan visas ju i windows-miljö. och redan där är det streck. Och sen blir det svart, utan streck. muspekaren syns då och går att flytta runt. men inget mer händer.

Linux live-cd? var hittar jag det?
Citera
2008-12-23, 02:26
Medlem
nämenjovissts avatar
ok, har kollat upp lite om linux live-cd nu. verkar ju som ett bra alternativ. ska testa att bränna en cd och köra ifrån.
Citera
2008-12-23, 02:43
Medlem
Låter snarare som det är grafikkortet som håller på att krascha tycker jag ..
Citera
2008-12-23, 15:41
Medlem
nämenjovissts avatar
nu är läget följande:

jag har kopplat in en extern skärm till laptopen nu. Nu ser jag vad jag gör. Den externa skärmen är flimmrig osv, men jag ser vad jag gör iaf. Jag kom in i datorn via felsäkert läge och har bränt ut backuper på dom filer jag ville rädda.

Jag har som sagt för några månader sedan bränt en packard bell recovery dvd. Nu är frågan - hur gör jag för att återställa hela datorn och ominstallera windows med hjälp av den skivan? För jag antar att det är det recovery-skivan är till för? Alltså formaterar och gör om hela datorn till nyskick?

Har testat att sätta i skivan och startat om, men det är ingen skillnad mot när jag startat om tidigare under denna problemperiod. Dvs det kommer upp lite rutor om att datorn startades om felaktigt osv.

Har testat att hålla in C-tangenten åxå för att få datorn att starta från skivan, men det hjälper inte.

Hur gör jag nu?

Behöver jag ens den externa skärmen något mer nu? Känns som om recovery-skivan borde klara allt utan extra skärm.
Senast redigerad av nämenjovisst 2008-12-23 kl. 15:44.
Citera
2008-12-23, 16:12
Medlem
smurfehs avatar
ändra så att den skall boota från cd som prio, det gör du i bios.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in