2008-12-22, 22:56
Medlem
godkväll!

Vi sitter på LAN hemma hos en kille och vi har ett problem. vi sitter Modem -> switch -> 3 datorer. Jag får internet medan de andra bara får "Lokalt eller begränsad anslutning". Det har funkat hemma hos mig och den tredje killen med modem -> switch -> computer. Vi har också testat med en TB-switch och det funkar inte.

Vad kan felet vara? måste vi öppna fler portar?

eftersom inte någon av oss är särskilt kunniga inom området så uppskattas hjälp!

puss
Citera
2008-12-22, 22:59
Medlem
micaeles avatar
En snabb tanke är att ifall ni verkligen använder en switch är det ett rent under att det fungerar med fler än en dator, alls. Införskaffa en router, så löser sig erat problem.
Citera
2008-12-22, 23:14
Medlem
Begränsad anslutning betyder bl.a att de inte blivit tilldelade någon adress via DHCP, testa att sätta en fast IP-adress och kolla om det funkar bättre..
Citera
2008-12-22, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micaele
En snabb tanke är att ifall ni verkligen använder en switch är det ett rent under att det fungerar med fler än en dator, alls. Införskaffa en router, så löser sig erat problem.

Vi sitter nu modem -> Router -> datorer. och har fortf en dator som får inet.

Är det portar jag måste öppna på modemet kanske?
Citera
2008-12-22, 23:22
Medlem
Mmm, man ska normalt sätt inte behöva öppna portar för att kunna surfa eftersom trafiken initieras från LAN-sidan.. Om ni kör ipconfig /all i ett kommandofönster, liggger alla adresser i samma nät, ex 192.168.0.2 255.255.255.0 och 192.168.0.3 255.255.255.0, alltså mellan 192.168.0.0-255?
Citera
2008-12-22, 23:26
Medlem
DennisOlofs avatar
h3bw.

Kolla att alla datorer är inställda lika, jämför. Det du vill ha är ju att datorerna konfigurerar sig själva mot routern via DHCP. Då ska allt funka.

Portar behöver man endast öppna för vissa specifika tjänster ska kunna komma åt din dator utifrån, behövs inte för att surfa, kolla e-mail osv.

Kolla i manualen till routern, kan stå tips där om hur man gör. Och det enklaste är att köra modem -> router -> (switch) -> datorer

Man kan klara sig utan switch beror på hur många burkar man har. Vad är det för modem ? viktigt att den kör i "bryggat" läge och enbart agerar "modem" och inte försöker dela ut IP adresser osv, då blir det oftast knas.
Citera
2008-12-22, 23:36
Medlem
körde ipconfig/all och det står IP-routning aktiverat - nej. vetej vad det är dock. (http://www.speedyshare.com/990664199.html)

En skrev in samma ip som mig manuellt och får "ip-adresser konflikt har upptäckts"'
Citera
2008-12-23, 09:03
Medlem
micaeles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av h3bw
En skrev in samma ip som mig manuellt och får "ip-adresser konflikt har upptäckts"'
Inte så konstigt, då flera datorer inte kan dela ip. Ungefär som att grannen och du skulle ha samma postlåda - det blir en konflikt om vem som ska få alla brev och paket.

Se till att alla datorer är mottagliga för DHCP, och att routern faktiskt är inställt på att agera DHCP-host.
Citera
2008-12-23, 12:26
Medlem
Om nu routern är rätt inställd så kommer du få ett lokalt ip normalt sett 192.168.x.x din skärmdump på ipconfigen visade en publik ip-adress jag tvivlar på att din isp tillåter fler än en publik ip-adress.

Hur många datorer får en tilldelad adress från dhcp om ni väljer "Tilldela ipadress automatisk" i tcp/ip inställningarna. Din kompis som kan surfa, har han en ikke pubilk ipadress? alltså inte en 10.x.x.x, 172.16.x.x, 192.168.x.x adress då?

Låt säga att routern har ipadressen 192.168.1.1 och du ställer in en manuel ipadress till 192.168.1.10 och defualt gateway till 192.168.1.1 kan du sedan pinga defualt gatwayen?

Nu antar jag att du har ett modem som kan agera router med 4 eller fler inbyggda switchportar.
Skulle du bara ha ett modem med EN lanport så måste du ha en router för att få igång nätet och inte bara en swich såvida inte din isp tillåter fler än en publik ipadress.
Senast redigerad av robbabobba 2008-12-23 kl. 12:31.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in