Citat:
Ursprungligen postat av L o r a n g a
Inte meningen att trampa dig på tårna. Jag menade att det vore bra om någon som gjort en könskorrigering kom in i tråden för att öka förståelsen för oss andra. Sen du kom in har jag fått ökad förståelse, så: tack för det.
Anledningen till att jag har svårt att föreställa mig det, är antagligen för att jag aldrig skulle kunna tänka mig att göra en könskorrigering själv.
Jag visste inte att det sågs som en sjukdom. Tack för länken, intressant läsning. Men där handlar det ju, som tidigare påpekat, bara om könskorrigering från man till kvinna. Är det likadant åt andra hållet, med genen som reglerar testosteronsignaler?
Tack för att du har mod och börja diskutera med mig. Det är inte många som vågar.
Först med föreställning, visst kan du tänka dig in i situationer.... Du kan tänka det med hjälp av empatin som allt annat. Tänk dig själv hur du är idag och du vaknar en morgon så har du samma uppfattning om dig själv men en annan kropp. Din hjärna känner inte igen sin kropp och där kommer ångesten in. Du skriver ju själv... att du aldrig skulle tänka dig att göra en könskorrigering själv, men tänk om någon tvingade dig. Tänk om du blev tvingad både av samhället och din omgivning...så har en icke opererad transsexuell varje dag.
Ett annat exempel så skulle du bli av med din arm så vet du att du kommer att få ont på grund av fantomsmärtor, dvs din hjärna tror att det finns en arm.
Du skriver "Men där handlar det ju, som tidigare påpekat, bara om könskorrigering från man till kvinna. Är det likadant åt andra hållet, med genen som reglerar testosteronsignaler?"
Alla människor män som kvinnor har hormoner och gener. Själva grunden för människan är det samma men kroppsdelarna är olika stora. Och skillnaden är X och Y som erhåller sina komponeneter som DNA och som sin tur erhåller sina komponeneter. Bara för en kvinna eller man har "rätt" kromosomer, så innebär det inte att kromosomerna är hela utan komponeterna kan vara trasiga eller felprogramerade. Så därför kan man inte bestämma kön enbart att titta X och Y för det kan vara fel i dem.
Testosteron avgör mycket innan födseln för barnets utveckling både för blivande flickor och pojkar. När jag hörde på en föreläsning om hjärnan så talade man om testosteron påverkan på hjärnan och varför en del flickor får maskulina drag och det innebär inte att hon blir transsexuell eller homosexuell för det automatiskt, men om receptorer i hjärnan tar emot hormoner på fel sätt i visa delar av hjärnan exempel där könet sitter så blir uppfattningen av könet fel.
Jag kände igen mig på beskrivningen och att hormonella förändringar har gjort mig transsexuell, men funderade då om en man till kvinna och testosteron, men så läste jag artikeln.
Kan det vara så enkelt att hur transsexualism uppstår kan variera olika beroende kön men är snarlika.
En man tar ju inte skada av testosteron vid graviditeten men det gör det hos kvinnor som får för mycket, men en man som får för lite testosteron skadas. Och sen avgör generna och hjärnans kemi.
Så jag tror inte att transsexualism uppstår på samma sätt för kvinno och manskroppar, men det är snarlikt. Eller att generna är redan skadad hos mannen och generna blir skadad hos kvinnan pga allt för stor testosteron påverkan. Man vet inte allt än, men en sak vet man att vi som gjort könskorrigering mår mångt bättre och livet blir bättre och att självmords statistiken har gått ner och det är huvudsaken.
Jag är väldigt glad att man börja inse att det är biologiskt, för när jag hör folk säga att könet uppstår via uppfostran så blir jag som ett levande frågetecken, för mina föräldrar har aldrig tvingat mig att bli transsexuell eller och att påtvinga mig att leka med motsatta könets leksaker eller att uppföra mig som motsatta könet. Det har bara blivit så helt automatiskt.
Du som modig är... du får ställa fler frågor om du vill!