• 2
  • 3
2009-01-06, 10:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adequate
Hur definierar du "kvinna"?

En person med oturen att födas till flicka. Visserligen vore denna "mamma" inte en riktig kvinna men heller inte en riktig man. Därav en "kvinna" med kuk.
Citera
2009-01-06, 11:46
Medlem
BF_Swedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OmgHaxx
Otroligt bra argument!
Du förstår precis vad jag menar, sluta gorma om semantiska fjanterier.

Förresten, om man nu ska se det här som en sjukdom som kräver "könskorrigering" är det väl rimligt att man korrigerar åt det närmaste hållet?
En man, med manliga kromosonkombinationer och fortplantningsorgan som känner sig kvinnlig på grund av hormonobalanser borde väl således få någon form av hormontillskott eller liknande för att få sig lite manlighet. Detta måste vara bra mycket billigare och enklare för alla.
Men om jag fattat det rätt så har man en hjärna som säger att man är en kille men när man ser sin kropp ser man en kvinnas. Jag kan mycket väl hålla med om att det är en sjukdom eller i alla fall ett tillstånd som måste vara oerhört traumatiskt att leva med. Tänk dig själv, OmgHaxx, om du tittade ned och såg att du hade en kropp av det motsatta könet. Man får ju cellskräck bara att tänka på det. Det är stor skillnad mellan det tillståndet och de exempel som du kommer med då mycket av det är sprungna ur hur man levt sitt liv. Och fettsugningar och magsäcksoperationer för extremt feta ( där man kan påvisa genetiska orsaker) är väl, eller borde i så fall vara, subventionerade av staten.
Citera
2009-01-06, 15:20
Medlem
Hmm jag kom att tänka på att det kanske inte är så smart att "byta kön" med operationer och könshormoner pga att du har en känsla att nåt inte stämmer utan att hellre "behålla ditt kön" genom operationer och könshormoner.

Män som vill bli Kvinnor skulle då helst bli pumpade med manliga könshormoner.
Citera
2009-01-06, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ColacX
Hmm jag kom att tänka på att det kanske inte är så smart att "byta kön" med operationer och könshormoner pga att du har en känsla att nåt inte stämmer utan att hellre "behålla ditt kön" genom operationer och könshormoner.

Män som vill bli Kvinnor skulle då helst bli pumpade med manliga könshormoner.

Jasså det skulle dem att helst bli pumpade med manliga könshormoner. Jag tycker att du ska ta och läsa hela tråden och då kommer du att förstå att det hjälper inte att pumpa in manliga hormoner.

För vet du.... njurarna och levern kommer att kollapsa, så du får komma på något annan smart ide som inte tar livet ur folk.

Och könets identitet sätts redan vid fosterstadiet där det har gått snett genetiskt och hormonellt och detta går bara att mildra omständigheterna med könskorrigering och varför är det så svårt att acceptera det??
Citera
2009-01-06, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Köld
En person med oturen att födas till flicka. Visserligen vore denna "mamma" inte en riktig kvinna men heller inte en riktig man. Därav en "kvinna" med kuk.

En person könskorrigerad till kvinna har ingen kuk.

Utan kuken sitter i din hjärna!
Citera
2009-01-07, 13:19
Medlem
L o r a n g as avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klasseman
Jasså det skulle vara grymt om nån som gjort könskorrigering kom in i tråden.

Jag är en, så vad vill du??

Du har svårt att föreställa dig.... varför det??

Och ett i-landsproblem.... nähä du, glöm det. Detta problem finns i alla länder och varje år mötts läkare och kiruger för diskusion inom området.

Att vara nöjd med vad naturen har gett oss. Säger du det också om andra sjukdomar?

Inte meningen att trampa dig på tårna. Jag menade att det vore bra om någon som gjort en könskorrigering kom in i tråden för att öka förståelsen för oss andra. Sen du kom in har jag fått ökad förståelse, så: tack för det.

Anledningen till att jag har svårt att föreställa mig det, är antagligen för att jag aldrig skulle kunna tänka mig att göra en könskorrigering själv.

Jag visste inte att det sågs som en sjukdom. Tack för länken, intressant läsning. Men där handlar det ju, som tidigare påpekat, bara om könskorrigering från man till kvinna. Är det likadant åt andra hållet, med genen som reglerar testosteronsignaler?
Citera
2009-01-07, 13:34
Medlem
EliasAlucards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hååg
Ponera att din mamma bestämmer sig för att genomföra ett könsbyte, skulle hon fortsätta att vara din mamma eller blir hon pappa?

Skulle barnet alltså få två pappor eller fortfarande ha en mamma och en pappa?
Rent biologiskt så är hon fortfarande mamman, eftersom hon var en kvinna när hon födde barnet. Att hon sedan i efterhand "byter" kön på konstgjord väg, är ganska irrelevant, ifrån ett biologiskt perspektiv.
Citera
2009-01-08, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av L o r a n g a
Inte meningen att trampa dig på tårna. Jag menade att det vore bra om någon som gjort en könskorrigering kom in i tråden för att öka förståelsen för oss andra. Sen du kom in har jag fått ökad förståelse, så: tack för det.

Anledningen till att jag har svårt att föreställa mig det, är antagligen för att jag aldrig skulle kunna tänka mig att göra en könskorrigering själv.

Jag visste inte att det sågs som en sjukdom. Tack för länken, intressant läsning. Men där handlar det ju, som tidigare påpekat, bara om könskorrigering från man till kvinna. Är det likadant åt andra hållet, med genen som reglerar testosteronsignaler?

Tack för att du har mod och börja diskutera med mig. Det är inte många som vågar.

Först med föreställning, visst kan du tänka dig in i situationer.... Du kan tänka det med hjälp av empatin som allt annat. Tänk dig själv hur du är idag och du vaknar en morgon så har du samma uppfattning om dig själv men en annan kropp. Din hjärna känner inte igen sin kropp och där kommer ångesten in. Du skriver ju själv... att du aldrig skulle tänka dig att göra en könskorrigering själv, men tänk om någon tvingade dig. Tänk om du blev tvingad både av samhället och din omgivning...så har en icke opererad transsexuell varje dag.
Ett annat exempel så skulle du bli av med din arm så vet du att du kommer att få ont på grund av fantomsmärtor, dvs din hjärna tror att det finns en arm.

Du skriver "Men där handlar det ju, som tidigare påpekat, bara om könskorrigering från man till kvinna. Är det likadant åt andra hållet, med genen som reglerar testosteronsignaler?"

Alla människor män som kvinnor har hormoner och gener. Själva grunden för människan är det samma men kroppsdelarna är olika stora. Och skillnaden är X och Y som erhåller sina komponeneter som DNA och som sin tur erhåller sina komponeneter. Bara för en kvinna eller man har "rätt" kromosomer, så innebär det inte att kromosomerna är hela utan komponeterna kan vara trasiga eller felprogramerade. Så därför kan man inte bestämma kön enbart att titta X och Y för det kan vara fel i dem.

Testosteron avgör mycket innan födseln för barnets utveckling både för blivande flickor och pojkar. När jag hörde på en föreläsning om hjärnan så talade man om testosteron påverkan på hjärnan och varför en del flickor får maskulina drag och det innebär inte att hon blir transsexuell eller homosexuell för det automatiskt, men om receptorer i hjärnan tar emot hormoner på fel sätt i visa delar av hjärnan exempel där könet sitter så blir uppfattningen av könet fel.
Jag kände igen mig på beskrivningen och att hormonella förändringar har gjort mig transsexuell, men funderade då om en man till kvinna och testosteron, men så läste jag artikeln.
Kan det vara så enkelt att hur transsexualism uppstår kan variera olika beroende kön men är snarlika.
En man tar ju inte skada av testosteron vid graviditeten men det gör det hos kvinnor som får för mycket, men en man som får för lite testosteron skadas. Och sen avgör generna och hjärnans kemi.

Så jag tror inte att transsexualism uppstår på samma sätt för kvinno och manskroppar, men det är snarlikt. Eller att generna är redan skadad hos mannen och generna blir skadad hos kvinnan pga allt för stor testosteron påverkan. Man vet inte allt än, men en sak vet man att vi som gjort könskorrigering mår mångt bättre och livet blir bättre och att självmords statistiken har gått ner och det är huvudsaken.

Jag är väldigt glad att man börja inse att det är biologiskt, för när jag hör folk säga att könet uppstår via uppfostran så blir jag som ett levande frågetecken, för mina föräldrar har aldrig tvingat mig att bli transsexuell eller och att påtvinga mig att leka med motsatta könets leksaker eller att uppföra mig som motsatta könet. Det har bara blivit så helt automatiskt.

Du som modig är... du får ställa fler frågor om du vill!
Citera
2009-01-21, 22:19
Medlem
redbean87s avatar
Vill bara tillägga att dem människor som inte är transsexuella kan omöjligt förstå hur pass svårt det är att leva som en.

Jag har nu ett jobb (äntligen) men kan inte avslöa att jag är transsexuell, detta kommer innebära att jag måste meddela min chef förr eller senare (senare väljer jag)
Och med en kommun med 3000 invånare är det inte enkelt.

Transsexualism är en SJUKDOM folk tar livet av sig genom.
Det är inte någon jävla skönhetsoperation man vill ha!

Det finns inte många transsexuella i Sverige/Världen!
700 Personer i Sverige kanske, MAX!!

Vill ni döda dessa olyckligt lottade 700 personer genom att förbjuda könskorrigering?
För ni kommer 100% döda dom om ni gör detta, vill ni bli mördare?

Om ni vill det tycker jag ni ska tortera er själva till döds så ni får känna på hur ont det gör, men det räcker nog inte med fysisk smärta för att ni rednecks ska fatta hur ont psykiskt det gör att vara transsexuell !

Tänk efter för fan innan ni kastar ur er dynga som ni inte ens är pålästa om !
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in