2008-12-22, 20:16
Medlem
tjena

har ett litet problem som ni kanske kan hjälpa mig med.

hade nämligen glömt kupé lampan på i bilen i dryga 24h och nu är batteriet dött. fick hjälp av en granne med att försöka starta bilen. kopplade laddkablarna som dem skulle sitta men bilen starta inte. den betedde sig som att den fick tillräckligt med ström för att ha i gång alla lampor i bilen men när man skulle starta så klicka det bara. koppla man bort sladdarna dog bilen och allt blev svart.

är det så att batteriet är stendött och inte kan ta emot någon laddning mer? är det dags för mig att införskaffa ett nytt batteri?
Citera
2008-12-22, 20:22
Medlem
BlackSmokes avatar
Prova att ladda batteriet med en batteriladdare
Citera
2008-12-22, 20:37
Medlem
epost72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skylinx
tjena

har ett litet problem som ni kanske kan hjälpa mig med.

hade nämligen glömt kupé lampan på i bilen i dryga 24h och nu är batteriet dött. fick hjälp av en granne med att försöka starta bilen. kopplade laddkablarna som dem skulle sitta men bilen starta inte. den betedde sig som att den fick tillräckligt med ström för att ha i gång alla lampor i bilen men när man skulle starta så klicka det bara. koppla man bort sladdarna dog bilen och allt blev svart.

är det så att batteriet är stendött och inte kan ta emot någon laddning mer? är det dags för mig att införskaffa ett nytt batteri?

laddkablarna? startkablar menar du kanske? frågan är för att klargöra om försökt med startkablar från en annan bil eller om du försökt med ett bärbart hjälpstartbatteri de har ibland inte så bra kapacitet som de säger sig ha. Som sagt pröva att ladda det med en batteriladdare.

Annars så är det ofta så ett batteri lägger av. Det kan verka bra ena dagen och nästa dag så har det lagt av.
Citera
2008-12-22, 21:18
Medlem
johnny-62s avatar
Skulle tro att det är startkablarna som har dålig kontakt..
Citera
2008-12-22, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av epost72
laddkablarna? startkablar menar du kanske? frågan är för att klargöra om försökt med startkablar från en annan bil eller om du försökt med ett bärbart hjälpstartbatteri de har ibland inte så bra kapacitet som de säger sig ha. Som sagt pröva att ladda det med en batteriladdare.

Annars så är det ofta så ett batteri lägger av. Det kan verka bra ena dagen och nästa dag så har det lagt av.

startkablarna menar jag såklart (visste att det inte hette laddkablar men kunde inte komma på vad dem egentligen hette)

startkablarna vart kopplade till batteriet i grannens bil en bmw 320 touring 07
Citera
2008-12-22, 21:23
Medlem
Vet inte hur det är på V40, men på andra nyare bilar när jag försökt kabla igång dem har det bara klickat pga startspärren. Kanske kan vara detta?
Citera
2008-12-22, 22:15
Medlem
Sid Fernwilters avatar
Det låter som om en av grannen? inlånad batteriladdare vore medicinen.
Citera
2008-12-22, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Damskii
Vet inte hur det är på V40, men på andra nyare bilar när jag försökt kabla igång dem har det bara klickat pga startspärren. Kanske kan vara detta?

Det brukar inte vara nått problem för mig med nyare bilar. Dock så finns det många (framförallt mackar) som säljer startkablar som är skit. Griptängerna brukar inte vara anslutna ordentligt till kablarna.

Sedan är det såklart viktigt att de sitter bra mot batteriet också. Och att man låter bilen som går ladda upp batteriet (genom att hålla lite gas, kanske 2000-3000varv) i den som är död i minst 5-10minuter innan man försöker starta.
Citera
2008-12-22, 22:56
Medlem
rebbans avatar
Stå länge med kablarna eller köp en batteriladdare altenativ ring en bärgare som fixar igång den med en powerpack
Citera
2008-12-23, 00:46
Medlem
PhantomBlots avatar
Sätt batteriet på laddning och prova igen. Fungerar det inte då så köp ett nytt. Ett annat alternativ är ju att rulla igång bilen (om det inte är en automat). Antar att du har koll på hur eventuell startspärr fungerar. Vissa Volvo startar inte om man har låst dem med fjärren och sedan låser upp dem med nyckel.
Citera
2008-12-23, 07:32
Medlem
när kablarna var kopplade till mitt batteri låste jag upp med fjärren. däremot fick jag låsa alla låsen för hand sen. en märklig sak är att barnlås knappen eller vad man ska kalla den (den som sitter vid stereon) blinkar rött. men batteriet är helt dött annars =/ får la införskaffa ett nytt batteri då inte en enda mack i min närhet ca 4 st erbjuder laddning av batterier längre...
Citera
2008-12-23, 09:39
Medlem
fetto5514s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skylinx
när kablarna var kopplade till mitt batteri låste jag upp med fjärren. däremot fick jag låsa alla låsen för hand sen. en märklig sak är att barnlås knappen eller vad man ska kalla den (den som sitter vid stereon) blinkar rött. men batteriet är helt dött annars =/ får la införskaffa ett nytt batteri då inte en enda mack i min närhet ca 4 st erbjuder laddning av batterier längre...

Typiskt mack-sverige. Dom säljer bilbanor, hundträningsböcker och varmkorv. Men vill du köpa något som har med bilen att göra så är det kört.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in