Goda matintresserade folk. Jag behöver lite råd. Jag komemr snart att ha hand om en lite middag och jag har planerat att servera som förrätt en fiskmousseline.
Det är första gången jag kommer göra en så ni som har lite mer på benen, tips och råd tack! Vilka sorters fiskar, saker man bör tänka på m.m
beror på vad du vill ha..Vissa kör mousseline på finmald fisk med grädde, alltså ihoprört kallt och inte bakat i ugn, jag personligen gillar inte det. Mousseline är ursprungligen fisk i små formar så mitt förslag är följande:
Bestäm dig om du vill ha lax eller gädda som bas. Torsk etc är inte optimalt så vill du ha en vit mousseline så satsa på mald gädda, mald två ggr, fixar din fiskhandlare...Nu till smaken...Du kan smaksätta/färga gäddfärs med örter (grön) eller saffran (gul). Mixa i matberedare med ägg och grädde till fin färs. Om gul: koka gräden med saffran och låt kallna. grön: mixa örter med lite mjölk.
Sedan kan du ha lite finare fiskar/skaldjur till smaksättning, går att variera i det oändliga.
Som ett exemel till en nyårsförrätt klädde jag en form med hummer, spritsade gul färs, sedan vit, fyllning av hummer och kalvbräss i laxfärs, sedan vit färs igen för att avsluta med en grön rand färs. Baka i vatenbad i ugn på 100 grader.
Klä formen med lite smör och sedan gladpack så det fastnar, sedan i med färsen som du vill ha det, vik över gladpacken och baka till 70 grader i innertemp. Kyl snabbt och in i kyl eller servera varma, vilket du vill.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!