2008-12-22, 14:06
Medlem
zladjans avatar
Hej!

jag har precis installerat in Router (Netgear)...

Allt funkar som det ska, utom att jag inte kommer in på msn, kan inte heller komma in på www.msn.com eller www.hotmail.com...?

Jag är nollad inom detta område, så nu undrar jag om någon vet vad det kan va, vad jag ska ändra...

Tack tack

/Danne
Citera
2008-12-22, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zladjan
Hej!

jag har precis installerat in Router (Netgear)...

Allt funkar som det ska, utom att jag inte kommer in på msn, kan inte heller komma in på www.msn.com eller www.hotmail.com...?

Jag är nollad inom detta område, så nu undrar jag om någon vet vad det kan va, vad jag ska ändra...

Tack tack

/Danne

jag har samma problem men har inte installerat nån router idag
Citera
2008-12-22, 15:08
Bannlyst
Fungerar finfint för mig nu iaf, kolla igen så att det inte var ett temporärt problem, annars testa och gå in på sidan via dess IP alternativt töm din lokala DNS-Cache.

MSN = 207.68.173.76
Hotmail = 207.46.11.249
Citera
2008-12-22, 15:28
Medlem
zladjans avatar
Pingade ip-numrena du gav mig...alla 4 paket förlorades...

kanske är nått temporärt, jobbigt bara att det kom i samma veva som installationen av routern installerades..

F*N!
Citera
2008-12-22, 16:37
Medlem
smurfenNs avatar
Citat:
Pingade ip-numrena du gav mig...alla 4 paket förlorades...

kanske är nått temporärt, jobbigt bara att det kom i samma veva som installationen av routern installerades..

F*N!

Dock så tror jag att de har blockerat icmp-requests på de servrarna. Jag kan inte heller pinga dem.
Citera
2008-12-22, 19:38
Medlem
asså nu får jag ju ryck. funkar inte heller för mig... alla andra sidor funkar som de ska, bara msn - deras hemsida och själva messenger. alla som jag har frågat har sagt att det funkar för dom.
Citera
2008-12-22, 19:42
Medlem
Cement112s avatar
Fungerar fint för mig, men en kompis har exakt samma problem. Han kommer inte in på hotmail/msn på någon av sina fyra datorer där hemma. Allt annat funkar fint.

Konstigt detta, vi bor grannar och har samma ISP. Bor lite utanför Göteborg.
Citera
2008-12-22, 19:46
Medlem
står det ngt på deras hemsida? ngt som dom håller på med?
Citera
2008-12-22, 19:50
Medlem
Cement112s avatar
Nej, står att alla tjänster är stabila och igång. Men sen vet man ju inte hur ofta den uppdateras heller.
Citera
2008-12-22, 19:51
Medlem
zladjans avatar
Får ni nått felmedelande när ni försöker logga in?

jag får "Felkod 80048820"

Men sjukt konstigt, allt funkar som det ska...utom just msn messenger, msn.com och hotmail.com
Citera
2008-12-22, 19:54
Medlem
Cement112s avatar
Funkar för mig som sagt. En annan polare kommer inte heller in på msn, vet inte exakt vilket felmeddelande han fick men det var något om proxy om jag inte minns helt fel.

Sökte på felkoden på deras hemsida och fick fram detta:

Felkod 80048820: Det går inte att logga in på Windows Live Messenger
Om du inte kan logga in kan det bero på ett problem med Internetanslutningen, brandvägg (En säkerhetsfunktion som skyddar datorn från obehörig åtkomst utifrån. En brandvägg kan vara maskin- eller programvarubaserad, eller både och.) , datum- och tidsinställningarna, proxyinställningarna, säkerhetsinställningarna eller SSL-säkerheten. Servern kan också vara tillfälligt avstängd. Felsök problemet i följande ordning:
Kontrollera Internetanslutningen
Gå till en annan webbplats för att bekräfta att du är ansluten till Internet. Om det inte går att ansluta till webbplatsen kontaktar du din Internetleverantör (ISP) (Förkortning av Internet Service Provider. Ett företag som tillhandahåller Internetanslutningar.) eller den lokala nätverksadministratören.
Kontrollera nätverksstatusen för Windows Live Messenger
Windows Live Messenger-tjänsten kanske inte är tillgänglig för tillfället. Kontrollera nätverksstatus för Windows Live Messenger på webbplatsen Windows Live Messenger-nätverksstatus, och försök sedan att logga in lite senare.
Kontrollera brandväggsinställningarna.

1. Gå till webbplatsen MSN Web Messenger.
2.

Klicka på Starta MSN Web Messenger och försök sedan att logga in.

Om du kan logga in på MSN Web Messenger, men Windows Live Messenger fortfarande inte kan ansluta till Internet, kanske Windows Live Messenger är blockerat av en brandvägg. Du kanske måste lägga till MSNmsgr.exe i brandväggens lista över tillåtna program. Mer information finns i brandväggens dokumentation eller på webbplatsen.

Tips!

Om du använder programvara eller en brandvägg från tredje part (icke-Microsoft), kontrollerar du att programvaran konfigurerats att tillåta Messenger att fungera. Logga sedan in till Messenger igen.
Kontrollera proxyinställningarna för Windows Internet Explorer

Om det inte går att ansluta till Internet kontrollerar du att proxyinställningarna i Internet Explorer är korrekta. Du kanske måste kontakta din Internetleverantör (ISP) (Förkortning av Internet Service Provider. Ett företag som tillhandahåller Internetanslutningar.) eller nätverksadministratören om du behöver hjälp med dessa inställningar. Så här tar du bort proxyinställningarna i Internet Explorer:

1. Starta Internet Explorer.
2. Klicka på Internetalternativ på Verktyg-menyn.
3. Klicka på the LAN-inställningar på fliken Anslutningar.
4. Avmarkera kryssrutan Automatisk identifiering av inställningar.
5. Klicka på OK och sedan på OK en gång till.

Rensa proxyinställningarna för Messenger

1. Starta Messenger.
2. Välj Verktyg och sedan Alternativ.
3. Klicka på Avancerade inställningar under Anslutning.
4. Ta bort poster under SOCKS.
5. Klicka på OK och sedan på OK en gång till.

Kontrollera säkerhetsinställningarna i Internet Explorer

1. Starta Internet Explorer.
2. Klicka på Internetalternativ på Verktyg-menyn.
3. Kontrollera att kryssrutan Kontrollera om servercertifikat har annullerats på fliken Avancerat i avsnittet Säkerhet är markerad och att kryssrutorna Använd SSL 2.0 och Använd SSL 3.0 är markerade.
4. Klicka på OK.

Kontrollera datum- och tidsinställningar

I Windows XP:

1. Klicka på Start i Aktivitetsfältet i Windows och klicka sedan på Kör.
2. Skriv control timedate.cpl och klicka sedan på OK.
3. Kontrollera att inställningarna för datum och tid är korrekta i dialogrutan Egenskaper för datum och tid och klicka på OK.

I Windows Vista:

1. Klicka på Start i Aktivitetsfältet och skriv control timedate.cpl i rutan Starta sökning. Tryck sedan på RETUR.
2. Kontrollera att inställningarna för datum och tid är korrekta i dialogrutan Egenskaper för datum och tid och klicka på OK.

Omregistrera SSL-säkerhetsbiblioteken

1.

I Windows XP: Klicka på Start i Aktivitetsfältet och sedan på Kör.

— eller—

I Windows Vista: Klicka på Start i Aktivitetsfältet och skriv följande kommandon i rutan Starta sökning. Tryck sedan på RETUR.
2.

Skriv följande kommandon och tryck på RETUR. Efter att respektive kommandon har körts får du meddelandet "DllRegisterServer succeeded". Vänta tills du får detta meddelande innan du fortsätter med nästa kommando.
* REGSVR32 softpub.dll
* REGSVR32 wintrust.dll
* REGSVR32 initpki.dll
* REGSVR32 Rsaenh.dll
* REGSVR32 Mssip32.dll
* REGSVR32 Cryptdlg.dll
* REGSVR32 Dssenh.dll
* REGSVR32 Gpkcsp.dll
* REGSVR32 Slbcsp.dll
* REGSVR32 Sccbase.dll

Närliggande information

Ta reda på vilket operativsystem du använder

Ett eko hörs under en röst- eller en videokonversation

Om du vill ge feedback om Messenger går du till webbplatsen för Windows Live Messenger-feedback.
Citera
2008-12-22, 20:05
Medlem
Citat:
Får ni nått felmedelande när ni försöker logga in?

jag får "Felkod 80048820"

Men sjukt konstigt, allt funkar som det ska...utom just msn messenger, msn.com och hotmail.com

Kommer inte ihåg exakt vad det var för fel jag fick. Kanske samma, känner igen siffrorna iaf. Men när jag kör felsökningen så blir det samma problem som dyker upp, så antagligen är det samma sak. Felet är på Key ports står det. Står ngt om proxy eller brandväggen. Jag har testat stänga av min brandvägg och komma in på deras hemsida, men det funkar inte heller.

Ngn som har en aning om vad det kan vara?

EDIT: Fick reda på från ett antal pers. att deras msn inte heller funkar.. Så antagligen är det ISP eller ngt som dom på microsoft eller vilka fan det tillhör som det är fel hos.
Senast redigerad av Weene 2008-12-22 kl. 20:28.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in