Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-12-21, 21:21
  #1
Medlem
wrongways avatar
jag har köpt en asus eeepc900 och det är första gången jag använder linux, ett operativsystem jag gillar starkt.
dock funderar jag på att tanka ubunto men är lite orolig att över mina 16gig. kommer datorn segas ner? några allmäna tips skulle vara toppen.

vidare försökte jag komma in på på min ipod men det står bara "nekad åtkomst" jag kan spela upp musiken men kommer inte in på alla filmer bilder och textdokument jag har sparat på den som "vanliga filer" eller vad man kallar det.
jag vill inte installera itunes utan enbart ha den som hårddisk

kommer nog till mer problem snart..
Citera
2008-12-21, 21:36
  #2
Medlem
Ska du köra ubuntu så får du nog köra alternativet "Xubuntu". Den använder sig av XFCE vilket är lite mer lättviktigt än Gnome. Alltså kommer det funka bättre på din Eee.

Och iPod. Använd Songbird ( www.getsongbird.com ) och iPod pluginen som följer med.
Citera
2008-12-21, 22:02
  #3
Medlem
wrongways avatar
tack för tipset, håller på att tanka songbird nu..

men är det någon mening för mig att skaffa ubunto då jag bara surfar och laddar musik? vad gör ubunto speciellt från linux och vad ändras rent layout och prestanda mässigt?



jag förstår verkligen inte hur jag ska få igång songbird, testat att lägga dom i zip arkivet men behver man inte göra något mer?
hur öppnar jag programet?
__________________
Senast redigerad av wrongway 2008-12-21 kl. 22:26.
Citera
2008-12-21, 22:41
  #4
Medlem
SjogrenXs avatar
Ubuntu lär du väl bara ha om du vill ha det lite snyggare än det lättviktiga du antagligen har nu...
Om songbird kommer som source (antar det) är det väl bara att:

tar -zxvf songbird.tar.gz (tar -jxvf songbird.bz2)
cd songbird/
./configure
make
su
<password>
make install

Citera
2008-12-21, 22:44
  #5
Medlem
danielebs avatar
He, var tvungen att ladda ner songbird själv för att undersöka. Extrahera arkivet och öppna en terminal i den nya mappen. Skriv sedan ./songbird i terminalen, eller i ubuntu kanske man kan dubbelklicka filen songbird? Ubuntu är för övrigt inte ett dugg speciellt, det är en linuxdistribution, eller ett operativsystem, helt enkelt.
Citera
2008-12-21, 23:37
  #6
Medlem
wrongways avatar
vad är en terminal och hur öppnar jag den?

jag är helt nörd på datorer så ni får hjärna hjälpa mig med bäbisspråk
Citera
2008-12-22, 00:32
  #7
Medlem
danielebs avatar
Jag ser nu att du inte har installerat Ubuntu ännu, så vad har man för operativ på de där burkarna? Xandros, i easy mode? I sådana fall kanske Ctrl+Alt+T funkar för att få upp en terminal. Men jag skulle rekommendera dig den här tråden: https://www.flashback.org/showthread.php?p=11700339 och kanske framför allt: http://www.downloadsquad.com/2007/11...urse-in-linux/

Om du fått upp en terminal så kan du göra som SjogrenX beskrev med modifikation på slutet eftersom du inte kommer att installera någonting:
tar -zxvf songbird.tar.gz
cd songbird
./songbird

Observera att det är det exakta namnet på arkivet och mappen som ska stå där det står "songbird.tar.gz" och "songbird"
__________________
Senast redigerad av danieleb 2008-12-22 kl. 00:50.
Citera
2008-12-22, 01:40
  #8
Medlem
sommarlovs avatar
Det finns "special-ubuntu" för din maskin, stoppa i det istället, allt klart frår början!

Edit https://www.flashback.org/showthread.php?t=806072
__________________
Senast redigerad av sommarlov 2008-12-22 kl. 01:43.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback