Flashback bygger pepparkakshus!
  • 5
  • 6
2009-01-21, 00:31
Medlem
Andreasvbs avatar
"Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet, då rå". ^^

Det skall inte vara lätt, man får anstränga sig lite mer än bara klicka på en knapp.
Citera
2009-01-21, 01:43
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andreasvb
"Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet, då rå". ^^

Det skall inte vara lätt, man får anstränga sig lite mer än bara klicka på en knapp.

Mer typ ladda ner en fil, bränna en skiva och trycka på en knapp
Citera
2010-01-10, 04:04
Medlem
Tänkte skriva en tutorial här och om jag har fel någonstans så kan någon påpeka det, och en kommer några frågor också.

1. Jag har laddat ner KisMAC 0.3 från här; http://kismac-ng.org/
2. Kör igång KisMac.
3. När programmet är igång så klickar jag på KisMAC -> Preferences och sen väljer jag Driver däruppe.

(1. Första frågan. Jag har en Macbook Pro, senaste, men vet inte om det är Airport eller Airport Extreme kort jag har, men de verka som att man kan välja Airport Extreme "passive mode." Så frågan är, hur vet jag vad för kort jag har?)

4. Efter att ha valt Airport Extreme passive mode så klickar jag på add, sen klickar jag in all channel. Så alla channel är iklickade. Keep Everything är också iklickad. Sen när detta 3 saker är fixade så stänger ja ner sidan.

5. Klickar på Start Scan. Skriver in mitt lösenord...
(tror att man måste ha detta för att de ska funka.)

6. Efter 5-10sekunder av scanning så hittar jag 15-18 nätverk omkring mig.
(p.s. bögbollen dyker upp när jag har musen över rutan.)

7. Klickar på Stop Scan och scanningen stoppas efter 15 sekunder.
Uppe vid höger på KisMAC rutan kan man söka.
Klicka på förstoringsglaset och välj "Encryption" och sen sök på wep.

8. Nu blev 15 nätverk till 3 nätverk. På KisMAC rutan där dessa 3 nätverk finns så finner jag att däruppe de de står Enc, Type, Signal m.m, att där de står Ch/ till höger så är det 3 röda cirklar.
Ska dom vara gröna? Vad gör det om dom är röda?

9. Välj en av de wep du har där. Och kom ihåg vilken channel det är, de står på rutan om du kollar noga. Klicka på en av de wep du har nu och sen klickar du dig fram till Preferences igen som du gjorde innan.
I Preferences tar du och klickar bort alla channel förutom den du vill ha.
Sen stänger du ner rutan och dubbelklickar på de nätverket du ville ha.

10. Nu dyker en ruta upp där de står; Packets, Control Packets m.m, och bland allt de där finns en sak som heter Unique IVs. Enligt en tutorial jag läste så måste man ha minst 130.000 IVs, rekommenderat att ha 200.000 och dom som söker har iallafall 300.000 av de sidor jag sett, så att de får tag i lösenordet enklare.

11. Efter att man har samlat ihop minst 200/300.000 IVs så kan man stoppa scanningen tror jag och så väljer man Network -> Crack -> Weak Schedule Attack -> against both och sen väntar man 5-20min tror jag och så ska man få tag på lösenordet.

Nu till några frågor.

Detta process som jag berättade om kommer alltså att ta flera dagar, eller hur? Jag har scannat nu i över 5 timmar eller något och fått tag på 500IVs, jävligt segt med andra ord. Är det en USB Dongle jag behöver för att detta ska gå snabbare? Nån som kan länka till några exemplar som går att köpa här? För jag vet inte vad det är jag ens behöver och ja, jag har läst genom deras forum men förstår inte en massa saker.

Hur ser man om man har Airport eller Airport Extreme kort?

Jag har hört om program som BackTrack 4, och Spoonwep.
Är det som KisMAC? Går de snabbare med KisMAC att knäcka wep än BackTrack eller inte, är det svårare och så vidare...
Citera
2010-01-10, 05:09
Medlem
Gick inte att göra EDIT, så ja skriver det här.

EDIT:

Efter att ha läst igenom ett par sidor på KisMACs hemsida så har jag förstått lite mer saker, men samtidigt har jag massa nya frågor.

En dongle kan kosta mellan 100-250kr och med en USB Dongle kan man köra "reinjections" och på så sätt så behöver man inte vänta i 3-4 dagar för att få upp 200.000 IVs?

När jag söker efter wifis märker jag också att signalen till de andra inte är så starkt, det är inte starkt alls. Vissa har en eller två signaler, men det är få som har 3-4 eller full signal.

Hittade denna sida; http://trac.kismac-ng.org/wiki/HardwareList
Där står det vilka dongle och så fungerar men jag förstår inte antenn.

Antenn, spelar de roll vilken man köper? Jag menar, enligt den sidan så ska t.ex DWL-G122 http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=66697 fungera.

Men den har väl ingen antenn, vad för antenn behövs då?
Hmm, de dumma med den sidan är att den inte är uppdaterad..
Finns en massa nya USB dongle ute, vettefaen va man ska göra.
Citera
2010-01-11, 04:35
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
Nästan ett år senare...

Kismac är ett jävla skräpprogram. Tanka backtrack och kör spoonwep istället. Har du airport extreme (Atheros chipset - det kan du se under om den här datorn under fliken Nätverk - Airport) så kommer den stödjas direkt utav spoonwep. Skriv ned accesspunktens SSID och Kanal på en postitlapp, i ett usb minne eller nått annat och mata in i spoonwep. Du kommer likförbannat att behöva samla in en hurvans massa paket men det går betydligt smidigare där eftersom att du kan kontrollera hastigheten efter hur pass god mottagning du har, medans kismac tuffar på i snigelfart oavsett.

Här är några tips för hur det kan gå smidigare att samla in IV:n

1. Flytta datorn närmare källan (duh!)
2. Använd inte burken under tiden.
3. Spegla signalen mha en kastrull eller wok eller nått.

Det du i slutändan kommer att få ut är inte lösenordet utan lösenordets hash. Skriv ned hashen och använd som lösenord.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in