2008-12-23, 19:08
Medlem
Hungaro, problemet som jag ser det är att Vojvodina har en majoritet serber. Finns det ett geografiskt sammanhängande område där ungrarna utgör en majoritet?

Föreslår du i så fall en sammanslagning av den delen med Ungern, eller en självständig stat?

Sandzak är ju ett enklare fall eftersom bosniakerna (tillsammans med "Muslim by nationality"-folket) utgör en (knapp) majoritet där, samma med Presevo-dalen. Frågan är dock om deras ringa storlek kan rättfärdiga en uppstyckning eftersom de skulle få svårigheter att bli fungerande stater (främst ekonomiskt sett).

Vad tycker du?
Citera
2008-12-23, 19:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ominus
Källa på att det handlar om så höga siffror.

Om man ska lita på era källor så säger de så här också

har postat siffrorna flera gånger är du blind

http://sv.wikipedia.org/wiki/Kosovo

allt står där

om vi inte hade vatt offer, om allt hade varit som ni albaner säger, så hade kosovo nu varit 90% serber och inte tvärtom, get the picture
Citera
2008-12-23, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moravac

allt står där

om vi inte hade vatt offer, om allt hade varit som ni albaner säger, så hade kosovo nu varit 90% serber och inte tvärtom, get the picture

Den där källan väger lika tungt som mitt skit. Och de där siffrona du försöker argumentera för är hämtat från Kosovo.net eftersom skitartikeln uppger skitreferenser.
Senast redigerad av Ominus 2008-12-23 kl. 19:42.
Citera
2008-12-23, 19:42
Medlem
Mr_benis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moravac

allt står där

dem flesta albaner levde på höglandet då. kosovaS BERG tillhör väl Kosova? eller?

Latins; term used during the Middle Ages from Venetian and other European authors to denote Albanians of Catholic faith mainly in the Northern regions up to the 19th century.
Greeks; old term used generically from Byzantine times up to the 20th century by other European authors to denote Albanians of Orthodox faith in the Southern regions, as also those migrating, during the Ottoman Occupation, from Epirus and Peloponnese to ItalySerbs; old term as above, used by authors to denote Albanians of Orthodox faith in the Northern regions up to the 19th century.
Turks; old term used by ecclesiastical writings and embraced by other European authors to denote Albanians of Muslim faith, and generally all Albanian legions of the Ottoman army.

tydligen noterades albanska kristna som serber
Senast redigerad av Mr_beni 2008-12-23 kl. 19:46.
Citera
2008-12-23, 19:43
Medlem
Daineas avatar
Citat:
Den där källan väger lika tungt som mitt skit.

Wikipedia måhända inte är en rent akademisk källa då den kan manipuleras, men för de flesta ändamål är den förhållandevis pålitlig då den granskas och revisioneras kontinuerligt av tusentals människor.

Brat Moravac har nog fått in en poäng Omnius....
Citera
2008-12-23, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dainea
Wikipedia måhända inte är en rent akademisk källa då den kan manipuleras, men för de flesta ändamål är den förhållandevis pålitlig då den granskas och revisioneras kontinuerligt av tusentals människor.

Brat Moravac har nog fått in en poäng Omnius....

Svenska Wikipedia är skit, jämför den med den engelska versionen som åtminstone är pålitligare. Den där skitartikeln han använder som källa använder Kosovo.net som referens till de där höga siffrorna jag bad om källa på. Dessutom nämner de ingenting om de hundratusentals albaner som deporterades under samma årtal. Kort och gott; skitkälla.
Citera
2008-12-23, 19:49
Medlem
Hungaros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av corrchris
Hungaro, problemet som jag ser det är att Vojvodina har en majoritet serber. Finns det ett geografiskt sammanhängande område där ungrarna utgör en majoritet?

Föreslår du i så fall en sammanslagning av den delen med Ungern, eller en självständig stat?

Sandzak är ju ett enklare fall eftersom bosniakerna (tillsammans med "Muslim by nationality"-folket) utgör en (knapp) majoritet där, samma med Presevo-dalen. Frågan är dock om deras ringa storlek kan rättfärdiga en uppstyckning eftersom de skulle få svårigheter att bli fungerande stater (främst ekonomiskt sett).

Vad tycker du?
Nu är det så att ungrarna i Vojvodina inte vill ha hela området då deras demografi har genom åren hela tiden flyttats längre in mot Ungern. Dom ungerska partierna vill ha en ungersk regional autonomi eller ett fullständigt självständigt Vojvodina. Finns faktiskt många vojvodina serber som vill öka Vojvodina frihet.

Se bild:
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/1/1b/Hungarian_Regional_Autonomy.png

Att åter-ansluta ungerska Vojvodina-delen till fastlandet Ungern hade varit bäst men det hade varit en politisk inkorrekt(i nuläget) sak att göra då det finns andra områden i Balkan som hade velat ha samma behandling i så fall.

Det bästa jag kan föreslå nu är ett självständigt Vojvodina som grundas på mångkulturen av ungrare, serber, kroater, rumäner, bulgarer osv.

Eller en regional autonomi för ungrare i Vojvodina. Man gjorde faktiskt en röstnig 2008:

Citat:
Support for the idea

In 2008 local elections in Serbia, the expectations of the Hungarian Coalition were to won majority of votes in the local parliaments of municipalities of Serbia with ethnic Hungarian majority, but this was the case only in municipality of Kanjiža, where Hungarian Coalition won 50.91% of votes. The Coalition also won the plurality of votes in municipalities of Senta (31.87%), Bačka Topola (46.25%), and Mali Iđoš (37.18%), while in municipalities of Čoka and Ada, the Hungarian Coalition was second largest political option, after Democratic Party (In Čoka, Democratic Party won 29.08% of votes and Hungarian Coalition won 24.47% of votes; in Ada, the coalition led by Democratic Party won 29.25% of votes and Hungarian Coalition won 25.70% of votes). In ethnically mixed municipality of Subotica, the Hungarian Coalition was also second largest political option after coalition led by Democratic Party (Democratic Party coalition won 40.16% of votes and Hungarian Coalition won 27.14% of votes in Subotica), while in ethnically mixed municipality of Bečej, the Hungarian Coalition won the plurality of votes (29.63%). In municipality of Novi Kneževac with ethnic Serb majority (claimed by Hungarian Coalition as part of future autonomous region), the Hungarian Coalition was third largest political option with 17.63% of votes (Largest political option in Novi Kneževac municipality was coalition led by Democratic Party with 27.18% of votes, and second largest was Serbian Radical Party with 22.46% of votes). [1]

http://en.wikipedia.org/wiki/Hungarian_Regional_Autonomy#Support_for_the_idea
Citera
2008-12-23, 19:51
Medlem
så fort albaner, bosnier osv.. länkar till wiki källor är de okej, så fort en serb råkar hitta en källa på wiki som är till hans fördel. Då är de direkt skit o opålitligt?

jag får inte ihopa det?
Citera
2008-12-23, 19:52
Medlem
Daineas avatar
Citat:
Svenska Wikipedia är skit, jämför den med den engelska versionen som åtminstone är pålitligare. Den där skitartikeln han använder som källa använder Kosovo.net som referens till de där höga siffrorna jag bad om källa på. Dessutom nämner de ingenting om de hundratusentals albaner som deporterades under samma årtal. Kort och gott; skitkälla.

Svenska wikipedia skit för er när hela Sverige kryllar av albaner och andra anti-serbiska element? Jag har svårt att se att ni skulle få en bättre källa...

Citat:
Ursprungligen postat av Whargoul
så fort albaner, bosnier osv.. länkar till wiki källor är de okej, så fort en serb råkar hitta en källa på wiki som är till hans fördel. Då är de direkt skit o opålitligt?

jag får inte ihopa det?

Inte jag heller, inte jag heller....
Senast redigerad av Dainea 2008-12-23 kl. 19:54.
Citera
2008-12-23, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Whargoul

jag får inte ihopa det?

Svenska versionen är långt ifrån pålitlig, vilken snorunge som helst kan gå in och ändra där. Engelska versionen är bättre då de flesta snorungar inte har lärt sig engelska än. Sedan kan man även ta sig en titt på referenserna om artikeln i fråga använder sig av det. Kosovo.net är till exempel en serbisk sida som innehåller en massa nonsens.

Visst, jag använde också en serbisk källa men det var mest för att krossa er med era egna källor. Däremot kan jag visa en massa andra opartiska källor som bekräftar mina påstående.

Tack och hej så länge.

[quote=Dainea]Svenska wikipedia skit för er när hela Sverige kryllar av albaner och andra anti-serbiska element? Jag har svårt att se att ni skulle på en bättre källa...

[/QUOTE=]

Sverige kryllar även av serber och serbkramare som ryssar. Återigen; den där wikipediaartikeln använder sig av kosovo.net som referens. Alltså en nationalistisk serbisk sida.
Senast redigerad av Ominus 2008-12-23 kl. 19:57.
Citera
2008-12-23, 19:55
Medlem
Mr_benis avatar
redan på 1200 talet i västra kosova i prizren pilot. skrev nemanja att han erövrat albanska byar. han nämner också att dukla i montegro Bar kotor att albaner levde sida vid sida med serbero att albanska skrifter skrevs på latin han la egen avsnitt om albaner i hans lag bok.

Vi fanns där o kommer alltid att finnas där.
Senast redigerad av Mr_beni 2008-12-23 kl. 19:58.
Citera
2008-12-23, 19:58
Medlem
Citat:
Visst, jag använde också en serbisk källa men det var mest för att krossa er med era egna källor.

wow kugga ner lite Ahmed. vad menar du med er, jag är inte ens med i denna diskutionen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in