2008-12-22, 00:44
Medlem
Lickis avatar
har nu lyssnat hela dagen på olika Celtic Punk band o dessa var oxå helt okej Young Dubliners, Låten "Johnny I hardly knew ya" med Dropkick Muprhys är bland de bästa i genren.

Men än så länge är Flogging Molly bäst låtmässigt enligt mig
Citera
2008-12-22, 14:04
Medlem
loomiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tonky
Känns lite sjukt att ingen sagt Thin Lizzy

De tre första plattorna platsar nog här, åtminstone bitvis. Annars har vi Jackie Leven. Förvisso skotte men influenserna finns där.
Citera
2008-12-22, 16:21
Medlem
Forums_hornys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dianno
Thin Lizzy är kanske inte så keltiska och låter inte som Flogging Molly men är de inte inspirerade av irländsk folkmusik så vet jag inte vad.

OT: är det inte oväntat många som stavar genre på detta sätt? har jag missat något, kan man göra det?

Skrev väldigt snabbt eftersom jag var glad över att det äntligen fanns en tråd som behandlar mitt stora intresse.

Så ursäkta om jag i all JÄVLA hast stavade fel på genre.
Citera
2008-12-22, 16:21
Medlem
Nemesis1s avatar
Skyclad är skitbra, de måste alla höra... I början av sin karriär blandade de thrash metal med folkmusik och nu är det mer vanlig heavy metal och folk som kombineras... Skyclad är visserligen från England och inte Irland men de låter hur som helst väldigt keltiska...

Sen finns ju Levellers... Vet inte om de är från England eller Irland men bra är de i alla fall, de är lite gladpunkiga till stilen...

Vill man ha mer extrem metal som kombineras med folkmusik kan man lyssna på Cruachian och Primodrial, de är båda från Irland...

Sen finns det förstås mer traditionella artister som inte lägger några distade gitarrer i sin folkmusik, Dubliners och Wolfe Tones är bra exempel på såna...

Här är en liten lista på låtar som ni borde höra:

Skyclad - Polkageist
Skyclad - The Disenchanted Forest
Levellers - Just The One
Crauchian - Ride On
Primordial - The Golden Spiral
Flook - Wrong Foot Forward
Wolfe Tones - Come Out Ye Black And Tans
Wolfe Tones - The Foggy Dew
Paddy's Irish Clan - Fuck The British Army
The Pogues - Young Ned Of The Hill
The Fenians - Drunken Sailor
The Dubliners - Whiskey In The Jar
Citera
2008-12-22, 20:00
Medlem
Quorthons avatar
Eluveitie spelar melodeath med influenser och instrument från keltisk folkmusik.
Citera
2008-12-22, 20:49
Medlem
Läskigs avatar
Blood or Whiskey är bra, Peter Mullan är f.ö. med i den gruppen, kolla in hans filmer när ni ändå håller på.
The Bloody Irish Boys funkar också.
Citera
2008-12-22, 22:48
Medlem
Forums_hornys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nemesis1
Grymt bra text samt låtar och band!

Helt klart grym musik, Wolftones,Wylde Nept, Spirit of freedom, Pat woods och massor annat går varmt här jämt.

Kul att du nämner Crauchian som på just den låten har en variant (eller vet inte om det är orginalet) där självaste Shane MacGowan sjunger också. Grymt bra!

Letar ni inte bara Irländsk influerad punk så kolla in alla dessa folkband, helt sjukt bra.
Citera
2008-12-23, 15:54
Medlem
Skäggbiffens avatar
Eire Og är ett otroligt band.

http://www.youtube.com/watch?v=6Or8Sfy3JlM&feature=related

Svänigare får man leta efter.
Citera
2008-12-23, 15:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Licki
På senare tid har jag börjat lyssna på band som Flogging Molly och Dropkick Murphys eftersom jag tycker soundet låter underbart.
Vet nån om det finns några liknande band som dessa med ungefär samma sound?

Du vill veta hur man får ett sånt sound?
Citera
2008-12-23, 17:22
Medlem
Forums_hornys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Licki

Men än så länge är Flogging Molly bäst låtmässigt enligt mig

Då har du inte lyssnat tillräckligt på Pogues än
Citera
2008-12-23, 17:41
Medlem
Läskigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Forums_horny
Då har du inte lyssnat tillräckligt på Pogues än

Det är en fråga om mognad, man måste ha kommit ur puberteten för att uppskatta Pogues mer än de något banalare Flogging Molly.
Citera
2008-12-23, 17:42
Medlem
Vidfamnes avatar
Någon som gillar Eire OG förresten, IRA sympatisör som handlar om konflikten på Irland.

// Ivar Vidfamne
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in