2008-12-24, 23:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Jag tror man får 10 Mbit per MAC-adress. Med en bra router som använder flera MAC/IP-adresser externt så kan man utnyttja 100/50 mbit även med bara en dator, men bara 10 Mbit per destination.

Rent tekniskt kan man även göra detta med en enda dator genom att köra nätverkskortet i promiskulöst läge och köra med 5 ip-nummer och separat mac-adress på varje ip samt routa en specifik del av internet per extern ip-nummer.

Wow, låter ju helt underbart
Har du lust att förklara lite mer om detta. Eller om du vet någon guide? Kanske länk till en router som stödjer detta?
Eftersom jag får ut upp till 20 mbit så borde jag kunna få 100/50-100 om jag får detta att funka?
100/50 vore inte illa det heller
Och vad menar du med "en bara 10 Mbit per destination."? T.ex. om jag skickar en fil till en kompis så kan det inte gå snabbare än 10 mbit? Det vore ju inget större problem då jag använder mig av torrents
Citera
2008-12-25, 13:51
Medlem
Intressant tråd.
Vi har haft 100/10 innan (nåja, nästan i alla fall) men nu när jag kollade så är det bara 10/10. Samma datorer, samma nätverkskort, samma nätutrustning i övrigt och samma abonemang. Ska bli intressant att höra hur BBB klarar ut den frågan de nyss fick.
Citera
2008-12-25, 14:38
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Simun
Wow, låter ju helt underbart
Har du lust att förklara lite mer om detta. Eller om du vet någon guide? Kanske länk till en router som stödjer detta?
Eftersom jag får ut upp till 20 mbit så borde jag kunna få 100/50-100 om jag får detta att funka?
100/50 vore inte illa det heller
Och vad menar du med "en bara 10 Mbit per destination."? T.ex. om jag skickar en fil till en kompis så kan det inte gå snabbare än 10 mbit? Det vore ju inget större problem då jag använder mig av torrents

I windows är det ganska lätt att ha flera ip på samma mac-adress, men jag tror ISPn går efter mac-adresser, och då behöver man ha olilka. Enklaste sättet att få olika mac-adresser via ett nätverkskort är att köra någon form av virtuell maskin där varje instans kör via egen mac-adress. Då kan du få ett eget ip per virtuell maskin och köra en torrent per maskin. Det ger mer arbete med torrenterna, men kan mångfaldiga hastigheterna, särskilt om man binder ihop de virtuella maskinerna med ett virtuellt nät (så att de sinsemellan kan fildela utan att gå ut via nätet).

I Linux finns dock möjlighet att skapa flera virtuella nätverkskort som använder en fysisk nätverkskort och där de virtuellaq korten har en mac-adress var.

När det gäller routrar så brular de routrar som har stöd för redundanta uppkopplingar ha stöd för att köra med flera IP/MAC även mot samma wan-port, men jag har inte jobbat med några billiga sådana. Att göra så med en dyrare router är inga problem. Möjligen skulle det kunna gå att göra med en Linksys wrt54gl som är relativt programmerbar, men den klarar max 34 mbit och är kanske inte förstahandsvalet.
Citera
2008-12-25, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
I windows är det ganska lätt att ha flera ip på samma mac-adress, men jag tror ISPn går efter mac-adresser, och då behöver man ha olilka. Enklaste sättet att få olika mac-adresser via ett nätverkskort är att köra någon form av virtuell maskin där varje instans kör via egen mac-adress. Då kan du få ett eget ip per virtuell maskin och köra en torrent per maskin. Det ger mer arbete med torrenterna, men kan mångfaldiga hastigheterna, särskilt om man binder ihop de virtuella maskinerna med ett virtuellt nät (så att de sinsemellan kan fildela utan att gå ut via nätet).

I Linux finns dock möjlighet att skapa flera virtuella nätverkskort som använder en fysisk nätverkskort och där de virtuellaq korten har en mac-adress var.

När det gäller routrar så brular de routrar som har stöd för redundanta uppkopplingar ha stöd för att köra med flera IP/MAC även mot samma wan-port, men jag har inte jobbat med några billiga sådana. Att göra så med en dyrare router är inga problem. Möjligen skulle det kunna gå att göra med en Linksys wrt54gl som är relativt programmerbar, men den klarar max 34 mbit och är kanske inte förstahandsvalet.

Okej. Om jag vill ha kvar Windows så skulle det väl funka fint att bara installera 4st virtuella maskiner med någon väldigt lätt variant av Windows på. Men jag funderar på att gå över till linux. Haft ubuntu förr men jag är inte så hajj på det. Men som du förklarade så lät det ganska lätt, och det borde väl finnas guider till det
Tack för all hjälp!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in