2008-12-21, 07:56
Medlem
Tjoho!
Det är så att jag har BBB's 100/10mbit internet igenom fibernätet. Det skumma är att. När jag flyttade in, för typ ett år sedan. Så hade jag 100/100 de första veckorna, poff sa det bara så hade dom ändrat till 100/10, och det är ju det jag betalar för, så jag klagar inte (faktum är att jag får ut typ 100/20). Men jag skulle så gääärna vilja ha 100/100, så jag tänkte höra med er. Om det går att få BBB att fixa lite så att jag får 100/100? Jag vet ju att det är tekniskt möjligt, eftersom jag hade det förr. Tror ni dom skulle gå med på att fixa det om man betalar en summa extra varje månad? Anledning till att jag frågar här är för att jag inte sitter med några "extra" pengar just nu, och jag vill bara veta! Känns som om jag ringer dom och hör, och dom säger att det går bra det. Så vill jag ha råd att betala räkningen när den väl kommer
Tacksam för svar
Citera
2008-12-21, 09:45
Medlem
Om man uppgraderar till 100/100 så lär du betala lite extra och få 100/100. Vips så är ditt "problem" löst.
Citera
2008-12-21, 10:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madsession
Om man uppgraderar till 100/100 så lär du betala lite extra och få 100/100. Vips så är ditt "problem" löst.
Dom har ju inte ens 100/100, 100/10 är det bästa dom säljer. "Officiellt"
Citera
2008-12-21, 13:13
Medlem
Nej, jag är ganska säker på att du inte kommer att få göra det. Om du ringer så kommer du att få tala med någon 20-åring utan befogenheter som bara kommer svara dig att de inte säljer den tjänsten, och som dessutom jobbar i något system som endast är anpassat för att kunna hjälpa kunder med de vanligaste frågorna. Om du är jobbig och ber att få tala med en chef så kommer du kanske att få tala med den personens närmsta chef, som ringer upp dig och ger dig exakt samma besked du fick i samtalet innan.
Citera
2008-12-21, 13:16
Medlem
cannaBes avatar
Jag hade också 100/100 i typ 2 månader men sen blev det 100/10 efter att dom renoverade huset. Men jag har hört flera säga att man kan ställa om en switch som sitter i källaren. Vet inte om det är sant men det låter ju inte helt otroligt
Citera
2008-12-22, 21:15
Medlem
BBB har haft 100/100 tjänst till "salu" men slutade sälja den av diverseskäl och även om du skulle prata med VD'n hos BBB så skulle du inte få teckna 100/100 oavsätt hur mycket extra du vill betala.

Citat:
Ursprungligen postat av cannaBe
Jag hade också 100/100 i typ 2 månader men sen blev det 100/10 efter att dom renoverade huset. Men jag har hört flera säga att man kan ställa om en switch som sitter i källaren. Vet inte om det är sant men det låter ju inte helt otroligt

Det stämmer delvis, ja du måste ställa om switcharna men då måste du logga in på dem för att confa om dom och för att göra det behöver du supportagenternas system samt sitta på deras kontor alternativt sitta på noc'ens kontor (om du inte vill begå olaga dataintrång och hacka switcharna men det är nog inte det stabilaste, det lär upptäckas relativt snabb)
Citera
2008-12-22, 23:22
Medlem
DennisOlofs avatar
oerjan, dessutom lär dom köra övervakning så dom kan hitta folk som kör över den kapaciteten som gäller.

Samma sak med kabel-TV internet, det går att köra fortare enligt de standarder som gäller men det går inte om man inte kan lägga in en sådan "profil" i kabel-tv modemet vilket inte går om det inte cirkulerar en sådan på nätet.

Alla större datanät från ISPer, stadsnät osv kör ju övervakning, och om man belastar under en längre tid på hastigheter som helt klart överstiger det som dom säljer kommer dom att undersöka saken.

Dom flesta som har 100/100 kommer inte upp i dom hastigheterna plus det kostar en bra slant oftast, enda undantaget är ju stadsnäten där det är billigt men dom flesta får ju inte ut den hastigheten i praktiken ändå. Var glad för att du får ut 20Mbit i sändning, det är bra.
Citera
2008-12-23, 09:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oerjan
BBB har haft 100/100 tjänst till "salu" men slutade sälja den av diverseskäl och även om du skulle prata med VD'n hos BBB så skulle du inte få teckna 100/100 oavsätt hur mycket extra du vill betala.

Det stämmer delvis, ja du måste ställa om switcharna men då måste du logga in på dem för att confa om dom och för att göra det behöver du supportagenternas system samt sitta på deras kontor alternativt sitta på noc'ens kontor (om du inte vill begå olaga dataintrång och hacka switcharna men det är nog inte det stabilaste, det lär upptäckas relativt snabb)

Citat:
Ursprungligen postat av DennisOlof
oerjan, dessutom lär dom köra övervakning så dom kan hitta folk som kör över den kapaciteten som gäller.

Samma sak med kabel-TV internet, det går att köra fortare enligt de standarder som gäller men det går inte om man inte kan lägga in en sådan "profil" i kabel-tv modemet vilket inte går om det inte cirkulerar en sådan på nätet.

Alla större datanät från ISPer, stadsnät osv kör ju övervakning, och om man belastar under en längre tid på hastigheter som helt klart överstiger det som dom säljer kommer dom att undersöka saken.

Dom flesta som har 100/100 kommer inte upp i dom hastigheterna plus det kostar en bra slant oftast, enda undantaget är ju stadsnäten där det är billigt men dom flesta får ju inte ut den hastigheten i praktiken ändå. Var glad för att du får ut 20Mbit i sändning, det är bra.

Tack för svaren
Jag får nöja mig med det jag har helt enkelt. Att hacka min kära ISP känns inte som det bästa draget. Dom har nog ganska bra koll som sagt Håller med DennisOlof, 20Mbit upp med en 10Mbit lina är inte alls dåligt. Då många förmodligen får under 10. Men mycket vill ha mer
Citera
2008-12-23, 10:59
Medlem
DennisOlofs avatar
Simun, du kan ju alltid ringa och fråga om man kan få 100/100 och om det är på gång ?

Hela BBBs nät klarar ju 100/100 i alla fall kablarna osv, men sedan kanske deras datanät inte mår så bra om man kör så snabbt ?
Citera
2008-12-23, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oerjan

Men det fungerar ju lika väl att knata ner till källaren, köra in en rollover kabel i console porten och köra ssh, förmodligen kör dom default lösenorden på switchen ^^ Eller så kan man bara göra en snabb liten password reset visserligen dör nätet i hela byggnaden en kort stund men, jag tror inte bryr sig om man gör det mitt i natten OM och endast OM dom är nerställda i huset, vilket jag tvivlar på att dom är Så det är ganska kört där ;>
Citera
2008-12-23, 22:16
Medlem
Med B2's 100/10 tjänst blir man tilldelad 10Mbit/s upload per ip-adress.
Eftersom man får 5 ip-adresser innebär det att om man kopplar in 5 datorer så får var och en 10Mbit/s upload och delar på 100Mbit/s ner. 100/50 alltså
Citera
2008-12-23, 23:09
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av viktore
Med B2's 100/10 tjänst blir man tilldelad 10Mbit/s upload per ip-adress.
Eftersom man får 5 ip-adresser innebär det att om man kopplar in 5 datorer så får var och en 10Mbit/s upload och delar på 100Mbit/s ner. 100/50 alltså

Jag tror man får 10 Mbit per MAC-adress. Med en bra router som använder flera MAC/IP-adresser externt så kan man utnyttja 100/50 mbit även med bara en dator, men bara 10 Mbit per destination.

Rent tekniskt kan man även göra detta med en enda dator genom att köra nätverkskortet i promiskulöst läge och köra med 5 ip-nummer och separat mac-adress på varje ip samt routa en specifik del av internet per extern ip-nummer.

Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in