• 2
  • 3
2008-12-21, 19:05
Medlem
Antevantes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Jag grillar ibland lövbiff och den blir bra, grillar bara 1 sida då.
Men jag kanske fattade allt fel.

Men har man 10dagar på sig och inte pallar med att göra en sås till nyår och måste ta pulver får mig att gråta om hur illa ställt det är med folk.
En sak att man tar pulver till sin mat till vardags, men skulle jag komma till en nyårsfest och bli bjuden på pulversås gör ju inte den kvällen speciellt speciell.

Jag hade helt klart visat missnöje över en sån behandling, lite som att bli spotta en i ansiktet.

Sen finns det inte några goda pulversåser, det finns dock några som är tolererbara.
Och alla dessa jävla kemikalier som är i dom har jag personligen inget emot att undvika.

Jag köpte pulver bearnäsås för 15år sedan eller nått, har paketet kvar än och bara använt 1 påse.
Pulver bearnäs måste vara den särklass äckligaste pulversåsen som finns.
Först efter man kryddat, kryddat och kryddat igen, i med extra esdragon vinäger så smakade så det gick äta den.
Men hålla på sådär så är det faan lika lätt och veva ihop en riktig om man har hopakoket redan klart då.
Men det har man givetvis i kylen/frysen.

Tråd kvaliteten har sjunkit jävligt mycket det senast halvåret här i maten.
Denna forums del heter ju faaaaan "Matlagning, metoder och redskap" inte vilken halvfabrikat som är bäst.
Finns inte mycket att diskutera då, för maten är ju redan klar :s

Varför blir man finsmakare när man vill göra sin egen mat på riktig råvaror?
Är det så här jävla illa ställ med en del folk idag?

Jag kan bara hålla med. Men en fråga som dök upp i min skalle, är hur fan kan man spara pulver bea i 15 år om man vet att man aldrig ska använda den?
Vad är det för bäst före datum på den? eller var alltihop en överdrift? Om inte annat skickar du upp bäst före datumet, sen slänger du skiten.
Citera
2008-12-21, 19:36
Medlem
Snurrens avatar
Till Hasselbackspotatis är det ju SÅ gott med vitlökssmör. Blanda färsk finklippt persilja med pressad vitlök, citronsaft och riktigt smör. Låt folk välja om dom vill ha sås eller vitlökssmör.
Citera
2008-12-21, 21:58
Medlem
defyras avatar
Men snälla, snälla! kör inte pulver, du kan göra en skysst rödvinssås några dagar innan och ha i kylen.. Bara att värma upp och reda när du ska ha den. Tar MAX 1h att göra en skysst rvs beroende på sätt du gör.

Men om du kan tänka dig en pulversås så kanske det tar 10min att göra en tillräckligt god rvs.. Ditt val.
Citera
2008-12-21, 22:23
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antevante
Jag kan bara hålla med. Men en fråga som dök upp i min skalle, är hur fan kan man spara pulver bea i 15 år om man vet att man aldrig ska använda den?
Vad är det för bäst före datum på den? eller var alltihop en överdrift? Om inte annat skickar du upp bäst före datumet, sen slänger du skiten.
Vin som man lagrar i många år utvecklas och blir goda efter tag.
Jag menar att jag kanske har hoppet att det en dag kanske kan smaka bra

Mitt i detta post så var jag tvungen att att kolla upp om jag hade den kvar.
Men visst var det så, även om jag fick titta långt tillbaka i skafferiet.

Givetvis så man inte blir kallad troll
Så har jag bildbevis
Bäst-före-datum
Innerhållsförteckning från förr

Dock en sak som förbrylla mig var att paketet var extrakryddad bearnäs 3 pack.
Men när jag kollade nu så var det 3 påsar kvar av 3
Citera
2008-12-21, 22:27
Medlem
Antevantes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Vin som man lagrar i många år utvecklas och blir goda efter tag.
Jag menar att jag kanske har hoppet att det en dag kanske kan smaka bra

Mitt i detta post så var jag tvungen att att kolla upp om jag hade den kvar.
Men visst var det så, även om jag fick titta långt tillbaka i skafferiet.

Givetvis så man inte blir kallad troll
Så har jag bildbevis
Bäst-före-datum
Innerhållsförteckning från förr

Dock en sak som förbrylla mig var att paketet var extrakryddad bearnäs 3 pack.
Men när jag kollade nu så var det 3 påsar kvar av 3

Starkt jobbat
Citera
2008-12-22, 00:17
Medlem
Snövits avatar
Den här tråden behandlar det ts vill diskutera alltså pulversås eller alternativt andra färdigsåser och jag kan även stäcka mig till tips på enkla såser. Dock skiter jag i om ni inte anser att pulversås går att äta.

Håll ämnet /Mod
Citera
2008-12-22, 01:35
Medlem
trickydicks avatar
Skit i pulversåsen, blanda en enkel skysås. och köp färdig Cillibéarnaise från Rideheims eller kronan… Vitlökssmör är också gott till…
Citera
2008-12-22, 17:34
Medlem
Andurss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av timvim
Med risk för att bli stenad av såsfascisterna som tydligen huserar i matlagningsforumet ska jag (tro det eller ej) gå on topic och tipsa TS om god pulversås

Det finns många goda pulversåser, med eller utan natriumglutamat (som man dock kanske ska undvika av hälsoskäl snarare).

Två favoriter som borde passa är pepparsås eller murkelsås från blå band, de är riktigt goda!

Vill du lyxa till det lite extra finns en otroligt god rödvinssås på flaska från Jensens böffhus.

Alla såserna kan man med fördel piffa upp lite extra med egna kryddor som passar maträtten och/eller lite sky från köttet, men de smakar gott precis som de är också.

Tack, var kan man hitta Jensens böffhus såsen då? Finns den på ica eller dyligt?
Citera
2008-12-22, 17:46
Medlem
whus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andurs
Tack, var kan man hitta Jensens böffhus såsen då? Finns den på ica eller dyligt?
På ICA finns den.
Citera
2008-12-22, 17:53
Bannlyst
Jag brukar köpa Knorrs brunsås på burk, pulversås alltså, som påsar i familjepack typ.. Den går att ha som bas till lite allt möjligt, vanligast är att bränna på en sats sås och hälla all steksky i när man stekt klart och krydda lite och kanske lite buljong osv, snabbt enkelt och gott..

Är det slut i pulverburken går det grymmingbra att ta en msk milda, en dryg msk vetemjöl i en kastrull och blanda ihop och på med två dl mjölk, sen i med soya, kryddor, steksky och vad man nu kan vilja ha..

Ett tips till de som inte blivit utsatta för övergrepp av påsbea; ha i lite curry, passar bra till fläskrätter..
Citera
2008-12-22, 18:17
Medlem
kalaas avatar
TS, om du trots allt vill testa att göra en egen sås som går snabbt och enkelt att göra så rekommenderar jag följande:

4 port

4 msk gorgonzola
1/2 dl torr sherry
4 dl crème fraiche
1 köttbuljongtärning (smula ner)
1/2 tsk soja
salt & peppar
ev hackad persilja, ej nödvändigt

Blanda allt i en kastrull, låt stå och puttra en stund (rör om då och då) tills osten löst upp sig och såsen kokat ihop litegrann. Klart. Du kan göra den i förväg kvällen innan och bara värma på när det är dags.

Låt dig inte avskräckas av gorgonzolan. Har aldrig haft en middagsgäst som inte lovprisat såsen ifråga, och det inkluderar folk som inte brukar tycka om just starkare mögelostar i stil med gorgonzola.

Om du ändå vill använda pulversås, prova att pimpa till den genom att byta ut en del av vätskan som ska tillsättas. Just vad du ska byta ut den mot beror lite på vad det är för typ av sås, men man kan använda alltifrån t ex rött/vitt vin, portvin, sherry, madeira och t o m öl. Den sistnämnda är en grymt underskattad såsingrediens.

Lycka till!
Citera
2008-12-23, 07:12
Medlem
jamenvaddårås avatar
Det brukar ju finnas en del färdiga såser som står i kyldisken intill köttet, i affärerna. Typ Rydbergs i genomskinliga plastpåsar. De är faktiskt inte så jäkla dumma.
Faktiskt ännu bekvämare än pulversås, behöver inte skita ner kastruller alls.
Man ställer såspåsen i en degbunke eller nåt liknande. Sen kokar man upp vatten i vattenkokarn. Häll det på påsen och låt den stå i vattenbadet i 5 minuter typ. Klipp upp påsen och häll såsen i en skål. Klart.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in