2008-12-21, 02:27
Bannlyst
Läste att forskare skulle återskapa en mamut? Hur går det med det, någon som vet nåt om det?
Citera
2008-12-21, 02:31
Medlem
Ung_Fascists avatar
http://www.freelists.org/post/skriva/SKRIVA-MammutDNA-terskapat

Det enda jag fick fram!
Citera
2008-12-21, 15:16
Medlem
Meteorits avatar
Eftersom man är igång att liva upp kvaggan, som ovanstående artikel sa, samtidigt en utdöd art av ett lejon så borde det absolut inte vara omöjligt.
Citera
2008-12-21, 16:18
Medlem
Avva66s avatar
Det beror helt på hur pass friskt dna:t är, ju äldre desto svårare.
Jag tror det dröjer innan vi får se en mammut på zoo.
Vi måste först ha alla byggstenarna. (DNA)
Citera
2008-12-22, 01:13
Medlem
PhatPhils avatar
Dröjer nog ett tag till innan man kan "klippa/klistra" stora delar DNA som i jurrasicpark om man nu någonsin kommer kunna.
Men vi har iaf elefanter att låna DNA ifrån så man slipper använda en groda som i JP
Citera
2008-12-22, 07:10
Medlem
Mango Chutneys avatar
Går inte, finns inget intakt DNA kvar efter så pass lång tid, inte ens om de varit nedfrusna.
Citera
2008-12-23, 10:49
Medlem
ZahriMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mango Chutney
Går inte, finns inget intakt DNA kvar efter så pass lång tid, inte ens om de varit nedfrusna.

Jag har för mig att dom har hittat DNA i bra skick i en mamut bebis har dock ingen källa på detta men jag återkommer när jag har hittat det.
Citera
2008-12-23, 13:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ZahriM
Jag har för mig att dom har hittat DNA i bra skick i en mamut bebis har dock ingen källa på detta men jag återkommer när jag har hittat det.

Har läst något liknande också.
Citera
2008-12-23, 13:13
Medlem
Citat:
Verkar som att det är du som varit nedfrusen.
För drygt en månad sen gick forskare ut med att de lyckats sekvensera 70-80% av den ullhåriga mammutens genom.
Citera
2008-12-23, 14:42
Bannlyst
Citat:

Det behöver inte vara intakt man kan sekvensera olika bitar och passa ihop dem i en dator.
Citera
2008-12-23, 15:06
Bannlyst
Frågan är dock, är det rätt att göra det om det går? Det är ju helt onaturligt för en mammut att leva idag
Citera
2008-12-23, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StateCollapse
Frågan är dock, är det rätt att göra det om det går? Det är ju helt onaturligt för en mammut att leva idag

Så länge man inte släpper ut den i naturen så varför inte?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in