2020-02-05, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MissFitt73
Den innehåller ett konstgjort melatonin och ska självklart tas på kvällen. Den skrivs ut till dom som sover dåligt.
Jag har iaf precis äntligen blivit av med denna tablett. Hade jävligt jobbiga utsättningsproblem. Känner mig mycket mer vaken, pigg och faktiskt gladare nu. Tycker inte att den tabletten medfört något positivt förutom att jag somnade lätt.

Jag åt valdoxan i 6-7 år, slutade för någon vecka sen pga att jag fick utslag på leverproven, förmodligen pga andra mediciner mot fysisk åkomma, men läkaren ville ändå ta bort den för säkerhets skull.

Min recension: Jag kan ärligt inte säga om den hjälpt mot ångest och depression, har haft jobbiga perioder och även en sjukskrivningsperiod för depression under åren jag ätit den, men även klart bättre perioder. Tror i alla fall att den lite tagit udden av ångesten och gjort det lättare att komma in i en positiv period.
Ett plus för mig är att man blir dåsig av den, eftersom jag har sömnproblem.
Jag har inte märkt några som helst biverkningar, varken vid insättning, när jag ätit den, eller utsättning. Eller tja... jag har fått klart mer ångest sedan jag slutade med den. Svårt att säga om det är utsättningssymptom eller att valdoxanet verkligen funkade, men jag har inte alls fått blixtar, illamående mfl obehag som jag får av ssri.
Jag brukar få jobbiga biverkningar av det mesta och har käkat halva Fass. För mig är valdoxan den psykofarmaka som gett i särklass minst biverkningar. Men folk verkar reagera olika på det mesta.

Jag funderar i alla fall på att börja med den igen senare i vår om levernvärdena är bättre då. Blir lättare att se om den gör någon skillnad då också, för när jag började med valdoxan förra gången gick jag på annat samtidigt. Dessutom minns jag det som att den sömngivande effekten var klart bäst första månaderna.
Citera
2020-02-21, 02:49
Medlem
MissFitt73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarkRothko
Jag åt valdoxan i 6-7 år, slutade för någon vecka sen pga att jag fick utslag på leverproven, förmodligen pga andra mediciner mot fysisk åkomma, men läkaren ville ändå ta bort den för säkerhets skull.

Min recension: Jag kan ärligt inte säga om den hjälpt mot ångest och depression, har haft jobbiga perioder och även en sjukskrivningsperiod för depression under åren jag ätit den, men även klart bättre perioder. Tror i alla fall att den lite tagit udden av ångesten och gjort det lättare att komma in i en positiv period.
Ett plus för mig är att man blir dåsig av den, eftersom jag har sömnproblem.
Jag har inte märkt några som helst biverkningar, varken vid insättning, när jag ätit den, eller utsättning. Eller tja... jag har fått klart mer ångest sedan jag slutade med den. Svårt att säga om det är utsättningssymptom eller att valdoxanet verkligen funkade, men jag har inte alls fått blixtar, illamående mfl obehag som jag får av ssri.
Jag brukar få jobbiga biverkningar av det mesta och har käkat halva Fass. För mig är valdoxan den psykofarmaka som gett i särklass minst biverkningar. Men folk verkar reagera olika på det mesta.

Jag funderar i alla fall på att börja med den igen senare i vår om levernvärdena är bättre då. Blir lättare att se om den gör någon skillnad då också, för när jag började med valdoxan förra gången gick jag på annat samtidigt. Dessutom minns jag det som att den sömngivande effekten var klart bäst första månaderna.

Ja min sömn är helt åt helvete sen jag slutade med den. Funderar på att be om cirkadin men vill egentligen inte vara beroende av mediciner. Jag upplever ingen skillnad sen jag slutade alls apropå mående. Hade upp och ner med tabletten och det är likadant nu. Ända tabletten som gjort skillnad var voxra som gjorde att jag fick en massa energi. Men skönt att du inte fick utsättningsproblem iaf :-)
Citera
2020-04-20, 00:19
Medlem
Någon som står på denna medicin och kan berätta lite?
Citera
2020-05-02, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zenshy

Bump. Undrar också detta.
Är detta preparat så ovanligt idag? Har ju visats samma effekt mot gad som ssri och ger lindriga biverkningar.
Har förvisso själv haft den förr.
Någon som kombinerat med voxra?
Citera
2020-06-21, 09:44
Medlem
Hur lång tid för den sömngivande effekten efter intag?
Citera
2020-06-21, 10:05
Medlem
Aspsusas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1303
Hur lång tid för den sömngivande effekten efter intag?

För mig är det ca 2h till ca 3-4h efter intag.

Ibland vill min dygnsrytm börja glida iväg som innan jag hade Valdoxan (verkar ha med årstider att göra, förändringar i ljusförhållanden på höstar och vårar), och då händer det att jag märker att jag inte kommer i säng förrän 4-6h efter tabletten. Har då experimenterat med att ta medicinen betydligt tidigare (kl 17-18 istf normala 20-22) i någon vecka eller så, och upplever att det har hjälpt.
Citera
2020-06-21, 10:20
Medlem
Aspsusas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zenshy

Har haft den i ca fem år nu. Den har helt revolutionerat mitt liv, men är trots det för mig värdelös som antidepressant.

Det revolutionerande är att jag med den har en stabil dygnsrytm. Och detta utan att det skulle vara omöjligt att vaka sent eller sova sent någon enstaka dag här och där. Jag kan t.o.m. glömma att ta den någon kväll utan att rytmen och sömnen far åt skogen för veckor framåt.

Men som antidepressant var den högst ineffektiv för mig, vilket var en stor besvikelse. Isynnerhet som jag tidigare fått ganska starka antidepressiva effekter av Melatonin. Jag testade Valdoxan som ensam medicin i någon månad om jag minns rätt, och det var bara inte tillräckligt.

Högre doser hade kanske gett en antidepressiv effekt, men redan vid 25mg låg biverkningar (främst sömnighet) litet på lut, och 50mg/dag tror jag att jag klarade en vecka innan tröttheten och muntorrheten blev för mycket.

OBS! Nu verkar det som om jag har en litet ovanligare metaboli som påverkar många mediciner, så min erfarenhet här är definitivt inte något som andra kan förvänta sig.

Men för dygnsrytm så har alltså medicinen varit revolutionerande. För första gången under hela mitt liv (mer än 40 år när jag först fick medicinen) har jag t.ex. kunnat ha ett jobb som börjar tidigt på morgonen, utan farhågor kan jag numera beställa en läkartid kl 8 eller 9 på morgonen, tycka att det är helt ok om hantverkare kommer tidigt på morgonen m.m. "normalt".
Och det i mycket små doser. Rent praktiskt funkar det inte med mindre än halva tabletter (~12,5mg), men den dosen håller min dygnsrytm i skick och ger noll biverkningar.

Det enda två negativa för mig är:
1. Avsaknaden av effektiv anti-depp effekt. Där får jag snällt hålla litet (<75mg) venlafaxin bredvid.
2. Fungerar inte ihop med Melatonin. Att ta Valdoxan och Melatonin samtidigt är som att inte ta något alls. Nångång när jag varit riktigt deprimerad har jag lämnat bort Valdoxanet för 2-3 dagar för att kunna få den stämningshöjande kicken av Melatoninet istället. Numera har jag dock stimulantbehandling, så behovet av detta "trick" har försvunnit.
Citera
2020-06-21, 11:23
Medlem
Började med Vadoxan för 3 dagar sedan. Första tabletten blev jag så trött av, naturlig och skön känsla då man bara längtar till sängen. Andra dagen samma effekt. I natt kände jag absolut inget av medicinen? vanligt?

Det bästa är ju inga biverkningar alls, är som att ta en alvedon på kvällen som man blir naturlig trött av.
Senast redigerad av 1303 2020-06-21 kl. 11:27.
Citera
2020-06-21, 13:45
Medlem
Aspsusas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1303
Började med Vadoxan för 3 dagar sedan. Första tabletten blev jag så trött av, naturlig och skön känsla då man bara längtar till sängen. Andra dagen samma effekt. I natt kände jag absolut inget av medicinen? vanligt?
För mig är det inte vanligt att skönt&trött -effekten helt uteblir, men det händer.

Är jag väldigt upptagen av något så kan jag s.a.s missa effekten "insomningsfönstret". Men ibland händer det att jag bara inte känner av effekten alls. Vilket är irriterande, men det verkar inte ha någon större effekt på hur bra jag vaknar följande dag eller hur mycket effekt jag känner av följande dag (gick omkring och var grymt rädd de första året att effekten skulle försvinna helt).
Citera
2020-10-14, 17:22
Medlem
Bump!
Någon som äter denna medicin och vill dela med sig?
Verkar väldigt ovanlig och som att npgon knappt äter den.. men jag kan ha fel.
Citera
2020-10-18, 11:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Linisen76
Bump!
Någon som äter denna medicin och vill dela med sig?
Verkar väldigt ovanlig och som att npgon knappt äter den.. men jag kan ha fel.

Jag har provat mig igenom det mesta de senaste åren och nu har jag tagit agomelatin i några veckor. Hade aldrig hört talas om läkemedlet innan jag fick det utskrivet, men enligt min läkare ska det vara hyfsat biverkningsfritt (förutom risken för transaminasstegringar då). Har gått smärtfritt för mig hittills, har kvar en låg dos venlafaxin som jag håller på att sätta ut eftersom den eventuellt kan störa sömnen samt 100mg quetiapine, och har inte haft några insättningssymptom från agomelatinet. Tar 50mg vid 20.00 och upplever inte att jag får känslan att jag måste gå och lägga mig, däremot somnar jag förvånansvärt bra när jag väl går och lägger mig! Har bara behövt ta imovane när jag vaknat på natten och inte kunnat somna om, annars har jag förr eller senare somnat på enbart agomelatin och quetiapine. Jag tycker att mina nätter har blivit längre, inte nödvändigtvis för att jag sover hela natten men jag kan vara kvar i sängen och behöver inte akut springa därifrån kl 2 på natten för att jag vaknar med ångest. Den antidepressiva effekten kan jag inte uttala mig om, men hittills verkar den ändå fungera okej för mina sömnproblem!

Har du testat!?
Citera
2020-10-21, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoptimistic
Jag har provat mig igenom det mesta de senaste åren och nu har jag tagit agomelatin i några veckor. Hade aldrig hört talas om läkemedlet innan jag fick det utskrivet, men enligt min läkare ska det vara hyfsat biverkningsfritt (förutom risken för transaminasstegringar då). Har gått smärtfritt för mig hittills, har kvar en låg dos venlafaxin som jag håller på att sätta ut eftersom den eventuellt kan störa sömnen samt 100mg quetiapine, och har inte haft några insättningssymptom från agomelatinet. Tar 50mg vid 20.00 och upplever inte att jag får känslan att jag måste gå och lägga mig, däremot somnar jag förvånansvärt bra när jag väl går och lägger mig! Har bara behövt ta imovane när jag vaknat på natten och inte kunnat somna om, annars har jag förr eller senare somnat på enbart agomelatin och quetiapine. Jag tycker att mina nätter har blivit längre, inte nödvändigtvis för att jag sover hela natten men jag kan vara kvar i sängen och behöver inte akut springa därifrån kl 2 på natten för att jag vaknar med ångest. Den antidepressiva effekten kan jag inte uttala mig om, men hittills verkar den ändå fungera okej för mina sömnproblem!

Har du testat!?
Inte testat.... men hört att den även kan vara effektiv mot ångest. Och är självklart intresserad av antidepressiv effekt...
Men det märker du inte så mkt av? Utan främst sömnen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in