2014-10-12, 16:35
Medlem
Aspsusas avatar
Kan tyvärr inte svara på dina mer specifika frågor, cealus, har bara min egen erfarenhet och det är ett par år sedan jag läste på mer om valdoxan/agomelatin. Då fanns det väldigt litet jag kunde hitta om kombinationer.

Jag kombinerar 1/2 av 25mg valdoxan med 37,5-75mg venlafaxin. En kortare tid testade jag valdoxan plus voxra, men voxran var inget för mig (noll AD-effekt och tråkiga ångest-skov).

Begynnelsedos är svår att spå - jag reagerar i allmänhet på mycket små doser, så därför började jag med en halv 25 mg tablett. Testade i ngt skede en hel tablett i ngn vecka (kanske t.o.m. två tabletter, minns inte riktigt), men det gav inget extra för mig, så gick tillbaka till en halv och tog tillbaka venlafaxinet istället för mer effektiv AD-effekt.
Citera
2014-10-12, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cealus
Ska träffa min läkare imorgon och ska då försöka få utskrivet Valdoxan mot mina sömnsvårigheter/depression. Har några frågor bara. Skulle verkligen uppskatta ett snabbt svar.

1. Hur fungerar Valdoxan tillsammans med andra antidepressiva läkemedel? Bör den (generellt) tas ensamt eller tillsammans med andra antidepressiva läkemedel? Finns det någon kombination som brukar rekommenderas framför andra (ungefär som kombinationen Venlafaxin+Mirtazapin)?

2. Jag tar idag Venlafaxin (75 mg) på dagen och Mirtazapin (30 mg) + Quetiapin (50 mg) på kvällen. Finns det några risker/nackdelar med att ta Valdoxan tillsammans med Mirtazapin? Jag tänker att det kan vara svårt att sluta helt tvärt med framförallt Mirtazapin och att det är bättre att trappa ned denna långsamt samtidigt som jag tar Valdoxan.

3. Vilken kan vara lämplig startdos för Valdoxan?

1. Jag har kombinerat valdoxan och fluoxetin och det gick bra. Enligt läkaren jag har nu så är valdoxan inte någon medicin man ska kombinera med andra antidepressiva. Vet inte hur mycket sanning det ligger i det.

2. Du ska nog trappa ner den som du skriver men det vet förhoppningsvis läkaren om. Jag har klarat mig utan andra sömn mediciner när jag hade valdoxan så tycker du ska försöka sluta med nån av dom två andra.

3. En lämplig startdos är 25 mg som är den styrkan tabletterna är på. Kan ökas till 50 mg om det skulle behövas.

Jag fick inte effekt dom första dagarna, veckorna men med tiden sov jag riktigt bra, somna och vakna i tid.
Ibland var det jobbigt för jag kunde vakna vid 4-5 tiden och det va helt omöjligt att somna om. Föredrar det istället för att inte kunna somna eller somna i tid men vara så knockad på morgon att jag sover till lunch som jag gör på mirtazapin bla.

Du kommer få lämna lever prover så du vet det.
Citera
2014-10-12, 20:45
Medlem
Stort tack för svaren conny-kaka
Citera
2014-10-13, 12:56
Medlem
sissens avatar
Jag har ätit valdoxan i något år nu och det är faktiskt den enda antidepressiva som har funkat (o jag har varit en sån de proppat i nästan allt som finns o lite till)

Just att det verksamma ämnet är melatonin tror jag gjorde det för mig för alla kan ju inte ta upp serotonin"utifrån"
Citera
2014-10-13, 13:01
Bannlyst
För mig fungerade den dåligt pga mardrömmar och dåligt humör. Har nog snart provat allt.
Citera
2014-10-13, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sissen
Jag har ätit valdoxan i något år nu och det är faktiskt den enda antidepressiva som har funkat (o jag har varit en sån de proppat i nästan allt som finns o lite till)

Just att det verksamma ämnet är melatonin tror jag gjorde det för mig för alla kan ju inte ta upp serotonin"utifrån"
Vill bara rätta dig och säga att det är agomelatin och inte melatonin. Helt fel ute va du inte då dom är besläktade med varandra.
Citat:
Ursprungligen postat av IPlayCSToGetaGF
För mig fungerade den dåligt pga mardrömmar och dåligt humör. Har nog snart provat allt.
Jag drömde också mycket när jag tog den. Inte alltid mardrömmar men väldigt levande drömmar och kunde ibland vakna upp med ångest för jag visste inte om jag drömt eller om det hänt i verkligheten.
Citera
2014-10-13, 14:58
Medlem
Aspsusas avatar
Citat:

Som Conny-kaka redan påpekade så är det inte samma sak, agomelatin och melatonin. Däremot så torde de ju påverka litet samma system.

Jag har också tagit valdoxan i flera år nu - men i motsats till dig så funkade det inte (ensamt i alla fall) mot depression.

Jag hittade till valdoxanet just via melatoninkopplingen, då melatonin alltid haft en markant _anti-depressiv_ effekt för mig (men tyvärr inte funkat i längden eftersom min sömn trasades sönder vid dagligt bruk). Så jag hoppades väldigt mycket på agomelatin som AD, men nix. Däremot fixade valdoxanet min dygnsrytm på ett sätt som jag aldrig tidigare upplevt - det är så att jag kan dela in mitt liv i före och efter valdoxan, så stor skillnad är det.

Innan valdoxanet hade jag faktiskt inte förstått _hur_ skräp min medfödda dygnsrytmsreglator egentligen var. Stora delar av 30+ år hade slösats på detta problem (bright light lampor, mediciner ur gud vete hur många olika kategorier, nattmjölk, koffein, undvika koffein etc etc), och så kommer ett piller som plötsligt gör att det är helt möjligt att somna, och ffa VAKNA, på regelbundna tider.

För mig verkar inte valdoxanet i första hand fungera som sömngivare - den effekten finns visserligen också där, men är litet opålitlig och långsam (2-4h från tablett till sömn). Den riktigt revolutionerande effekten är något med just dygnsrytmen, som är väldigt svårt att förklara för folk som har en medfödd dylik som funkar ens någotsånär utan en massa planering.

Före valdoxan så kunde en vak/fest/insomnia -natt förstöra allt för 10 dagar framåt. Efter valdoxan så går det bra att strula till ett dygn, fungera med litet sömnskuld och sedan gå direkt återgå till att vara vaken på dagen och sova på natten.
F.V. så hängde liksom mitt sömnbehov inte alls ihop med dygnets ljusa eller mörka timmar (sträng regim med lampa eller vistelse i väldigt mkt sol hjälpte en smula, men inte mer än så), och jag sov bäst under märkliga tider på dygnet: sen eftermiddag/tidig kväll och på morgonen-förmiddagen. Natten och morgon-natten var alldeles för ofta bara ett elände av att titta på klockan och inte kunna somna.
E.V. däremot så känns det som om hela dygnet var mitt - som det oftast är mest praktiskt att sova ungefär 00-07/08 så gör jag det, men om det behövs så går det bra att vara senare vaken eller gå och lägga sig mycket tidigare och vakna tidigare. Ingen större planering behövs.
Citera
2014-10-13, 18:02
Medlem
sissens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aspsusa
text.

Oj hoppsan förlåt, har inte läst på om den men de sa melatonin när jag började med den... Nåja!

Hur länge har du ätit valdoxan?

Jag har bra effekt på depressionen men sömnen funkar fortfarande inte
Sover antingen 12 timmar i streck och är helt borta eller som nu så vaknar jag flera gånger i timman (sluta räkna vid 15 gånger inatt) och vrider o vänder på mig (men "sover" ändå i 12 timmar...)
Citera
2014-10-13, 18:26
Medlem
Citat:
Oj hoppsan förlåt, har inte läst på om den men de sa melatonin när jag började med den... Nåja!

Hur länge har du ätit valdoxan?

Jag har bra effekt på depressionen men sömnen funkar fortfarande inte
Sover antingen 12 timmar i streck och är helt borta eller som nu så vaknar jag flera gånger i timman (sluta räkna vid 15 gånger inatt) och vrider o vänder på mig (men "sover" ändå i 12 timmar...)
Konstigt att du kan sova så länge på valdoxan. Jag var tvungen att ta en nozinan för att kunna ta sovmorgon.
Vaknade också väldigt ofta men det störde mig inte då jag kunde somna om och vaknade sen pigg i lagom tid.
Jag kände inte av nån bra antidepp effekt och både min fd och nuvarande läkare säger att det är en svag antidepressiv.
Citera
2014-10-13, 20:42
Medlem
Aspsusas avatar
Sissen, jag har tagit Valdoxan sedan mars 2010 (kollade i tråden ).

Citat:
Ursprungligen postat av conny-kaka
Konstigt att du kan sova så länge på valdoxan. Jag var tvungen att ta en nozinan för att kunna ta sovmorgon.
Vaknade också väldigt ofta men det störde mig inte då jag kunde somna om och vaknade sen pigg i lagom tid.
Jag kände inte av nån bra antidepp effekt och både min fd och nuvarande läkare säger att det är en svag antidepressiv.

Hmm - det där är intressant, jag har inga problem med att sova länge (om det behövs) med Valdoxan. Min sömnkvalitet är ungefär som F.V. - ibland bättre, ibland sämre. Det är insomningen & uppvakningen som blivit så mycket bättre.

DÄREMOT så gav melatonin mig i längden (mer än max 2ggr/veckan, 2-3mg) helt vansinnigt upphackad och hopplös sömn (liksom också en halvgammal AD, mianserin, sägs vara föregångaren till mirtatzapin), vaknade varje halvtimme typ.
Det intressanta med tanke på era erfarenheter, speciellt Sissos med klar AD-effekt av Valdoxan, är att melatonin för mig hade en mycket bra AD-effekt. (Som tyvärr inte alls finns där om jag försöker kombinera melatonin med Valdoxan; melatoninet gör inte ett skvatt då.)
Citera
2014-10-13, 21:11
Medlem
sissens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av conny-kaka

Nä kan sova 12 timmar (med nått uppvaknande) utan problem i periodvis och som nu, som föregående att man vaknar var 30 min av allt och ingenting (om grannen spolar eller om man vänder sig osv) men med uppvaknande så ligger jag ändå i sängen i 12 timmar.
Har andra tabletter för att bli trött annars blir det bara sömn varannan natt....
Som jag känner nu kan jag sova i 1 dygn för jag är helt slut men så fort kroppen möter sängen så pling...

Urs nozinan? Stackarn!

Edit: Har visserligen hamnat i en liten höstdepression så kanske e därför sömnen e antingen extrem eller värdelös?
Senast redigerad av sissen 2014-10-13 kl. 21:27.
Citera
2014-11-09, 19:52
Medlem
Tack gud att jag hittat detta medel. Äntligen kan jag sova om natten iställt för att sitta uppe och titta på tv konstant. Men jag har inte fått detta på recept, utan av en kompis. Hur kan jag köpa detta utan recept?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in