2003-08-16, 23:16
äldre konto (old)
Ej medlem
...serien "Soldater i månsken"?? En serie i tre delar som gick för sisådär tre år sen på svt. Tamejfan det bästa jag nånsin sett i svensk drama!! Göran Ragnestam spelade en livslögnare av stora mått som bedrog båda(!!) fruarna med ett snillrikt planerat dubbelliv. Fruarna visste dock om varandras existens varpå GR:s rollfigur fick spel å gjorde sig till ett offer!! Gösta Ekman spelade en livstrött gammal herre som undgått Estonia-katastrofen med en hårsmån - han skulle varit med på fartyget men somnade kvällen innan varpå en firmabeställd hora snodde biljetten å klev på med sitt lilla barn. Han kom aldrig över det märkliga i att han blev kvar å fick leva... Undrar varför serien inte repriserats??? :cry:
Citera
2003-08-17, 06:01
Medlem
Cineastens avatar
Deuce: Har den på video ifall det kan vara till nån hjälp. Det är för övrigt 4 avsnitt, inte 3.
Citera
2006-11-19, 19:45
Medlem
Cineastens avatar
Jag är benägen att hålla med. Jag spelade in serien 2000 men har inte sett den förrän nu. Jag är för tillfället inne på tredje avsnittet och jag gillar serien skarpt. Ekman och Ragnerstam är suveräna i huvudrollerna.
Citera
2006-11-19, 20:46
Medlem
Oliveiras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DEUCE
...serien "Soldater i månsken"?? En serie i tre delar som gick för sisådär tre år sen på svt. Tamejfan det bästa jag nånsin sett i svensk drama!! Göran Ragnestam spelade en livslögnare av stora mått som bedrog båda(!!) fruarna med ett snillrikt planerat dubbelliv. Fruarna visste dock om varandras existens varpå GR:s rollfigur fick spel å gjorde sig till ett offer!! Gösta Ekman spelade en livstrött gammal herre som undgått Estonia-katastrofen med en hårsmån - han skulle varit med på fartyget men somnade kvällen innan varpå en firmabeställd hora snodde biljetten å klev på med sitt lilla barn. Han kom aldrig över det märkliga i att han blev kvar å fick leva... Undrar varför serien inte repriserats??? :cry:

Tidigare har det varit problem med att reprisersättningen har varit hög, vilket gör att SVT ibland drar sig för att reprisera svenska dramer. Jag vet inte hur mycket det spelar in nu för tiden.

Göran Ragnerstam som han heter tycker jag är en av Sveriges absolut bästa skådespelare. Han är, enligt min åsikt gravt underskattad.
Citera
2006-11-19, 21:14
Medlem
Cineastens avatar
Jag vet inte om han är så underskattad egentligen? Det är möjligt att hans namn inte är lika känt som hans ansikte men underskattad är han nog inte. Han brukar ju få finfin kritik för de filmer och tv-serier han varit med i.

Han är om möjligt ännu bättre i serien Lokalreportern som gick för ett par år sen.
Citera
2007-06-25, 17:07
Medlem
Rennetts avatar
Borde inte SVT göra en kulturgärning och släppa en Thomas Alfredsson-box, med Soldater i månsken, fyra små filmer och Fyra nyanser av brunt?. Varför kan inte Killing-gänget och Alfredsson få vara sveriges filmelit? Varför ska det vara Colin Nutley, Jan Guillou, Mikael Håfström och Göta Kanal? Är det stora problemet demografin eller är det utbildningssystemet som gör vårt land så kulturfattigt?
Citera
2010-11-17, 00:16
Medlem
citabels avatar
Bump.

Den här går verkligen inte att få tag på någonstans. Ingen som vet om den kommer visas någon gång eller ens släppas på dvd?
Citera
2011-05-17, 07:46
Medlem
villvames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av citabel
Bump.

Den här går verkligen inte att få tag på någonstans. Ingen som vet om den kommer visas någon gång eller ens släppas på dvd?

Ikväll startar repriseringen av Soldater i månsken på SVT1 kl 21.00
Citera
2011-05-17, 10:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av villvame
Äntligen, har väntat på denna repris i flera år. Undrar om jag kommer att tycka att den är lika bra som jag minns.
Citera
2011-05-17, 15:14
Medlem
villvames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gmn
Äntligen, har väntat på denna repris i flera år. Undrar om jag kommer att tycka att den är lika bra som jag minns.

Precis så känner jag: det ska bli väldigt intressant att se om jag fortfarande tycker den är så jättebra som jag tyckte första gången.
Citera
2011-05-17, 17:16
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av villvame
Fan vad härligt! Har längtat efter att få se den igen, då jag tyckte att den var väldigt bra då det begav sig. Denna serie borde ha släppts på dvd för länge sen. Men enligt ett inlägg på nätet så är det visst musikrättigheterna som sätter stopp för en dvd utgåva. Hur som helst så är det givet att jag tänker se första avsnittet ikväll. http://infontology.typepad.com/infontology/2005/03/dagens_nyheter_.html
Senast redigerad av KIR 2011-05-17 kl. 17:20.
Citera
2011-05-25, 08:49
Medlem
Satan, missade första avsnittet. Någon som har spelat in och kan dela med sig?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in