Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-12-20, 01:31
Medlem
Undar lite hur jag ska konfigurera?

Har Telia med en registrerad domänadress som jag kör min egen hemsida på. Dessa ligger separat på en server med dyndns osv och fungerar bra, vi kan kalla denna server för X, på denna ligger även lokalt AD för min domän osv. Frågan är om jag fysiskt vill sätta upp en maskin till med en en helt annan hemsida med annat namn som fysiskt kommer att ligga på en annan server i mitt nätverk, vi kan kalla denna för Y. Hur kan jag lösa detta med att fysiskt ha flera domännamn på en och samma dynamiska adress tilldelad av ISP? Hur löser jag detta i routern med vidarelänkning? Är det något annat jag behöver ändra i respektive X och Y server för att detta ska fungera?
Citera
2008-12-20, 01:34
Medlem
Att köra en/flera servrar bakom en router kanske inte är det bästa..
Men måste hemsidorna vara på olika maskiner?
Alternativt får du väl sätta upp en sk. lastbalanserare som kan dela upp trafiken, kan dock inte mycket om detta.
Citera
2008-12-20, 02:37
Medlem
relisals avatar
Du kanske kan börja med att förklara lite om din X domän/server. Os tex?
Det går jättebra att ha 2 domäner kopplat till samma dynamiska ip, iaf i linux miljö.. puss!
Citera
2008-12-20, 11:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av relisal
Du kanske kan börja med att förklara lite om din X domän/server. Os tex?
Det går jättebra att ha 2 domäner kopplat till samma dynamiska ip, iaf i linux miljö.. puss!

X-servern används AD-server, filserver, printerserver osv i ett hemmanätverk. Os är 2003 server.

Men säg att jag istället skulle lägga bägge hemsidorna på en och samma server. Hur löser man detta praktiskt med 2 hemsidor på en och samma burk med 2 olika webadresser? Har inte haft tid och lära mig linux ordentligt, så helst borde detta med 2 hemsidor på en och samma server lösas med Microsofts grejer.

Tacksam för svar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in