2008-12-19, 23:47
Bannlyst
Hejsan!
Har ju äntligen fått ett jobb nu efter många hemska arbetslösa månader, dock så har det uppstått en kontrovers eftersom jobbet jag gör kräver mycket bilkörande.
Just nu är jag i södra sverige, 20 mil från hemort, företaget har betalt 1 natt hotell för mig eftersom detta var en längre arbetsdag.
Nu är det så att jag ska jobba på samma ort hela helgen, och har igentligen ingen lust att köra hem lördag kväll, och sedan tillbaks söndag morgon, vilket företaget vill.
Jag fick då tanken att jag kan ju skriva på min rapport att jag kört samma mil, med några km i skillnad såklart och sedan ungifär samma tid det tog som att köra hit. Och istället betala en extra natt av egen penning, eftersom jag får ju ut milersättning samt har betald körtid.
Hur ser ni på detta? Är det ett tjänstefel? Det är ju igentligen lite att ljuga för företaget, dock tycker jag dom är snåla som inte ger mig en till natt, liksom hur kul är det att köra 20 mil en lördagkväll och 20 mil en söndagmorgon kl 8.
Vad tycker ni? Vill gärna ha era åsikter... är en välldigt tveksamm människa som lätt faller för grupptrycket (antar att det märks).

MVH
Citera
2008-12-19, 23:52
Medlem
JesusBronsons avatar
Dom skulle ju betala i vilket fall som helst eller hur? Dessutom pröjsar du hotellet själv så inte fan gör du nåt fel.
Citera
2008-12-19, 23:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av JesusBronson
Dom skulle ju betala i vilket fall som helst eller hur? Dessutom pröjsar du hotellet själv så inte fan gör du nåt fel.

Gör jag ju, om jag säger att jag kör dom där 40 milen och dom timmarna det tar att köra dom, är ju kvar en extra natt istället...
Citera
2008-12-20, 00:00
Medlem
JesusBronsons avatar
en om du ändå ska tillbaka spelar det väl ingen roll? Om dom inte tittar på trippmätaren förstås..
Citera
2008-12-20, 00:01
Medlem
Fråga din chef. Hur svårt kan det vara?
Citera
2008-12-20, 00:02
Moderator
blomvattnares avatar
Jag är ganska moralisk, men jag tycker nog att du kan göra som du har tänkt.
Citera
2008-12-20, 00:06
Bannlyst
Dom tittar inte på trippmätaren då det är min personliga bil jag använder.
Citera
2008-12-20, 00:08
Medlem
JesusBronsons avatar
Sov över då!
Citera
2008-12-20, 00:12
Medlem
Snövits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fssswe
Dom tittar inte på trippmätaren då det är min personliga bil jag använder.
Gör så då. Är företaget idotiskt mot dig så löser du det på bästa sätt utan att på något sätt försöka blåsa dem.

Tjänsefel kan det aldrig bli men skulle det uppdagas så kan det vara någon form av bedrägeri tror jag men det finns ju inte en chans att de kan kontrollera detta.
Citera
2008-12-20, 00:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Snövit
Gör så då. Är företaget idotiskt mot dig så löser du det på bästa sätt utan att på något sätt försöka blåsa dem.

Tjänsefel kan det aldrig bli men skulle det uppdagas så kan det vara någon form av bedrägeri tror jag men det finns ju inte en chans att de kan kontrollera detta.
Snackade med receptionisten som tyckte jag skulle göra såhär, hon tyckte det var idiotiskt att köra 40 mil i onödan, och dom får inte enligt svensk lag samt sekretess ge ut uppgifter till företag ,tex. om dom kollar om jag sov här en till natt.
Igentligen så borde jag inte få milersättning samt betalt för tiden jag (inte) kör om jag sover här en natt till, men åt andra sidan så betalar ju jag 700 kr för en extra natt...
Är välldigt moralisk av mig...
Citera
2008-12-20, 00:59
Medlem
mEaters avatar
Har du kollektivavtal så har du antingen rätt till milersättning eller traktamente (om alla är hyfsat lika) Hur som haver så har din arbetsgivare redan täckt kostnaderna för dina resor/övernattningar i priset till kunden så moraliskt kan du sova gott. Är du däremot orolig för att chiefen ska fixa fram kvittot från din hotelvistelse vill jag rekomendera att du sover under alias då hotelkvitton är väldigt lätta att få tag på. Varje månad ringer jag till hotel och frågar efter kvitton som folk tappat bort och de kommer alltid direkt på faxen. Då är det företag men jag tvvlar på att det är svårare om du uppger ett namn. Lycka till
Citera
2008-12-20, 02:39
Medlem
doktorknarks avatar
Klart du ska sova kvar, det enda du gör är att du flyttar pengarna lite och det är inget fel med det ;D
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in