2008-12-19, 22:29
Medlem
WM79s avatar
Fick min nya dator i dag med hdmi-utgång.
Äntligen slipper man S-videon med dess kassa bild trodde jag.
När jag kopplar in min nya hdmi kabel får jag ingen signal i tv:n.
Har fått höra att man bara skall kunna koppla in och allt sköts per automatik altså ingen kloning med grafikkortet och sånt.

Vad kan vara fel? Är det kabeln som är kass?
Citera
2008-12-20, 00:22
Medlem
Jag, en stekares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WM79
Har fått höra att man bara skall kunna koppla in och allt sköts per automatik altså ingen kloning med grafikkortet och sånt.

Ja, i den bästa av världar kanske det är så, men det verkar som om du får gå in och pilla i graffikkortets inställningar.
Citera
2008-12-20, 00:29
Medlem
WM79s avatar
Hade så klart inte räknat med att det skulle funkautan krångel.
Frågan är ju varför inte tv:n känner att en hdmi-kabel är inkopplad?
När min s-video sitter i tv:n men inte i datorn så känner tv:n av s-videokabeln. Så är inte fallet med Hdmi-sladden.
Citera
2008-12-20, 00:45
Medlem
Jag, en stekares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WM79
Hade så klart inte räknat med att det skulle funkautan krångel.
Frågan är ju varför inte tv:n känner att en hdmi-kabel är inkopplad?
När min s-video sitter i tv:n men inte i datorn så känner tv:n av s-videokabeln. Så är inte fallet med Hdmi-sladden.

på vilket sätt visar den att den hittar s-videon? hur går det med klonandet?
Citera
2008-12-20, 00:56
Medlem
Bubba_med_ks avatar
Har du ställt in rätt upplösning på bilden som skickas till teven??
De flesta tv-apparater kan bara ta emot vissa upplösningar t.ex. som 1360*768, 1280*760 osv. (högre om du har full HD såklart).

Med andra ord, kolla vilken upplösning du skickar till teven.

/Bubba
Citera
2008-12-20, 09:33
Medlem
WM79s avatar
Om jag har s-videokabeln inkopplad i tv:n så går det att välja s-video i menysystemet. Om sladden inte sitter i så är s-videoskuggad i grått och därmed inte valbar. E du me?

Som jag sa så verkar inte Tv:n känna att en hdmi kabel är inkopplad då denna meny blir skuggad. Därav mina misstankar om att hdmi-kabeln var dålig.
Citera
2008-12-20, 22:38
Medlem
1. Läs manualen till tvn vad den klarar för upplösning osv, på vissa tv är det även en av hdmi-ingångarna som är dedikerad för data.
2. Ställ in grafikkortet så att det levererar samma inställning.
3. stäng av tv och dator och sätt i hdmi sladden.
4. starta datorn och vänta tills den laddat alla program.
5. slå på tvn och välj den hdmi som du satt sladden i.

Funkar det inte med dessa åtgärder så är det nåt som är trasigt.
Har du haft dator och tv igång när du satt i och dragit ur hdmi-kabeln så kan det vara så illa att du bränt hdmiuttaget i dator eller tv.
Citera
2008-12-21, 00:49
Medlem
Jag har vid ett par tillfällen haft problem med att när datorn stängt av skärmen (inställningarna för Energialternativ i Windows) har jag inte kunnat "starta" den igen. Problemet har uppstått då jag haft flera datorer ansluta till samma tv och jag växlat mellan de olika hdmi-ingångarna på tvn. Det har uppstått med olika datorer på två eller tre olika tv.

Kan detta vara aktuellt för dig?
Citera
2008-12-21, 16:57
Medlem
MadamMims avatar
Själv funkar min HDMI- kanel då och då. Kan funka i någon vecka för att sedan "dö", till att fungera igen efter ett par veckor.

När jag ändå skriver, vart fan går jag in någonstans i Windows Vista för att ändra inställningarna på kabeln?
Citera
2008-12-21, 22:15
Medlem
Jag drog också Hdmi från datorn till tvn häromdan, men då slocknade datorskärmen...

Det visade sig att mitt grafikkort inte kan mata hdmi (tv) och dvi (skärm) samtidigt...

Alltså måste jag in bakom burken och trycka i hdmi när jag vill mata tvn och in och rycka sladden sen när jag är klar... I-landsproblem så det smäller om det!
Citera
2008-12-22, 11:39
Medlem
WM79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aitch-three
Jag har vid ett par tillfällen haft problem med att när datorn stängt av skärmen (inställningarna för Energialternativ i Windows) har jag inte kunnat "starta" den igen. Problemet har uppstått då jag haft flera datorer ansluta till samma tv och jag växlat mellan de olika hdmi-ingångarna på tvn. Det har uppstått med olika datorer på två eller tre olika tv.

Kan detta vara aktuellt för dig?

Verkar som om min kabel är kass. Har testat den i alla tre hdmi-portarna på tv:n och jag får ingen kontakt i ngn av dem. Har en annan kabel som jag kör digitalboxen igenom och den funkar. Verkar som om jag köpt en kass kabel.
Snålhet bedrar vishet ibland.......
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in