• 2
  • 3
2003-09-02, 13:51
Medlem
kezoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nuxvomica
Finns ju en massa religisa drar, s det r vl bra att han r p vetenskapens sida iaf.

Tack fr visad sympati..

Det jag menade r att vrat universum dr, men det r bara en liten del av ngonting nnu strre. S som vi ser p universum idag r att det r som en ballong. Man blser upp den sen smller den efter ett tag och frsvinner.
Citera
2003-09-27, 07:41
Medlem
MooGyMaNs avatar
heh... nja man kan ju g till mikrokosmos fram till makro... men frgan r vart slutar mikrokosmos och vart slutar makrokosmos? mikrokosmos verkar bli mindre och mindre medans makrokosmos verkar bli strre... solsytem->galaxer->galaxhopar osv samtidigt t andra hllet blir kvantteori->strngar osv... makro och mikrokosmos kanske gr ihop p ngt stt i vra elva dimensioner...?
Citera
2003-09-27, 10:37
Medlem
Min teori:

Jag tror att universum bildades p fljande stt. Enligt mig s har det alltid funnits partiklar i rymden. Ngra partiklar som var samlade p ett och samma stlle i rymden hade en sdan enorm densitet och p s stt en vldigt stor kraft som attraherade en massa andra partiklar. S massa partiklar drogs tills detta stlle och kolliderade(big bang). Efter kollisionen s kte en massa partiklar med vldig fart lngt som tusan och bildade universum. Sedan har dessa kollisioner fortsatt och expanderat universum till ngot ondligt(d dessa kollisioner aldrig upphr). I och med att det r rtt ofrutsgbart hur partiklarna som kolliderat ker, s har den "yttre grnsen" en oregelbunden form. Man kommer dock aldrig att kunna se eller upptcka den "grns" d den r spass lngt bort och stndigt expanderar.

Jag r inte speciellt insatt i hur saker ting och fungerar i rymden, detta r endast en flummtanke.
Citera
2003-10-11, 00:44
Medlem
telixs avatar
Allt om universums uppkomst, big bang och allt r enbart en konspiration. Allt r SPOs fel. Det finns bara ett nu. Nu ska jag sova.
Citera
2003-10-12, 12:27
Medlem
kezoos avatar
Om den "vanliga" teorin att det bara har funnits en big bang skulle vara verklighet, d skulle allts den stora smllen explodera i ett ondligt stort vakum. D mste ju partiklarna som var frst med att sticka ivg inte bromsas ner av ngot, eftersom det inte finns ntt som kan hindra dem eftersom det bara existerar vakum framfr dem. Eftersom dess oerhrda hastighet s kan man ju sga att universum r ondligt? sch, vart lite flummigt skrivet, hoppas ni fattar end..
Citera
2003-10-12, 14:50
Medlem
Om ni har svrt att tnka er det hr med rumtidens krkning (vem har inte det...) s tnk er sjlva som tvdimensionella varelser. Ni kan bara uppfatta tv dimensioner (ungefr som vi bara kan uppfatta tre rumsdimensioner).

Ni lever p ytan av en sfr. Om ni gr rakt fram, i en och samma riktning, s kommer ni s smningom fram/tillbaka till samma punkt som ni startade frn.

Tro fan att man skulle ha svrt att frst hur det gick till! Ens sinnen skulle ju inte vara kapabla att uppfatta den lokala "krkningen".
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in