2008-12-19, 10:35
Medlem
waxizs avatar
visste inte redigt var jag skulle posta detta men provar här om mod tycker det är fel forum så flytta gärna.
funderar på att starta en webhandel men skulle behöva livsmedelstillstånd för att sälja det jag tänkte sälja så min fråga är ifall någon vet hur svårt det är att få tillstånd att sälja livsmedel, har det någon betydelse vilket livsmedel det rör sig om?
Citera
2008-12-19, 12:44
Medlem
Dennos avatar
Du ansöker om tillstånd hos miljökontoret i din kommun. Ring dom så kommer dom slussa dig vidare rätt.

Det finns olika riskklasser när du skall sälja livsmedel.
Jag tex med mina chilisåser ligger i lägsta klassen.

Sedan handlar det om vad för sorts livsmedel. Är det kylvaror, skall du packa om det själv osv. Men mitt råd är att du ringer miljökontoret i din kommun. Dom är väldigt hjälpsamma.

Du kan räkna med att du behöver livsmedelklassa ett utrymme. Där du skall ha dina varor.
Citera
2008-12-19, 13:01
Medlem
appe-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denno
Du ansöker om tillstånd hos miljökontoret i din kommun. Ring dom så kommer dom slussa dig vidare rätt.

Det finns olika riskklasser när du skall sälja livsmedel.
Jag tex med mina chilisåser ligger i lägsta klassen.

Sedan handlar det om vad för sorts livsmedel. Är det kylvaror, skall du packa om det själv osv. Men mitt råd är att du ringer miljökontoret i din kommun. Dom är väldigt hjälpsamma.

Du kan räkna med att du behöver livsmedelklassa ett utrymme. Där du skall ha dina varor.

jag lånar lite för frågor till dig denno.
hur måste du förvara dina varor, och hur gick ansökningen till? fick du en bunta regler att följa? :-) de flesta av dina varor räknas väl i stort sätt som konserver, antar jag, men hur fungerar det? utveckla gärna.
Citera
2008-12-19, 13:22
Medlem
Dennos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av appe-
jag lånar lite för frågor till dig denno.
hur måste du förvara dina varor, och hur gick ansökningen till? fick du en bunta regler att följa? :-) de flesta av dina varor räknas väl i stort sätt som konserver, antar jag, men hur fungerar det? utveckla gärna.

Jag har inga direkt direktiv för mina varor. Jag har livsmedelsklassat min matkällare för mina varor. Eftersom jag inte har kylvaror eller packar om dom själv. Så jag skickade en ritning på min matkällare och bifogade den med övriga ansökningar. Dom har inte varit här och kollat eftersom det är så låg riskklass.

Har för mig att tillståndet kostade 1500kr eller så, som sedan kan halveras tills år två om allt har gått bra. Har inte exakta siffror här i huvudet.

Ansökningen var inte speciellt avancerad utan man fyllde i lite om livsmedelshanteringen och vad man skall sälja. Det som kan vara problem (som var det för mig) är att förklara så dom förstår att man är ett litet företag. Det finns mängder av bestämmelser vad gäller möjlighet till hygien osv. Självriskkontroll så att säga. Men dessa är ju mer anpassade för större företag och framförallt färskvaror.

Så är det konservliknande saker som skall säljas bör man klargöra det tydligt!

Fick jag med allt nu?
Citera
2011-04-24, 20:27
Medlem
Limpars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denno
Jag har inga direkt direktiv för mina varor. Jag har livsmedelsklassat min matkällare för mina varor. Eftersom jag inte har kylvaror eller packar om dom själv. Så jag skickade en ritning på min matkällare och bifogade den med övriga ansökningar. Dom har inte varit här och kollat eftersom det är så låg riskklass.

Har för mig att tillståndet kostade 1500kr eller så, som sedan kan halveras tills år två om allt har gått bra. Har inte exakta siffror här i huvudet.

Ansökningen var inte speciellt avancerad utan man fyllde i lite om livsmedelshanteringen och vad man skall sälja. Det som kan vara problem (som var det för mig) är att förklara så dom förstår att man är ett litet företag. Det finns mängder av bestämmelser vad gäller möjlighet till hygien osv. Självriskkontroll så att säga. Men dessa är ju mer anpassade för större företag och framförallt färskvaror.

Så är det konservliknande saker som skall säljas bör man klargöra det tydligt!

Fick jag med allt nu?

Intressant.
Hur går det till att få tillståndet då?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in