2008-12-18, 21:51
Medlem
blåbolls avatar
Om man är vanlig ingenjör(inom typ It och teknik) i grunden, vilken väg är bäst att sedan gå?

Tänker mig mer som "aktivitetschef", inte "resurschef".

Förutom de vanligaste "chefs-introduktionskurserna" och andra "stå-framför whitebord-tavlan" vilka kurser vore lämpligast?

Projektledning, ekonomi, organisation eller?

Har inga problem att leda och motivera människor, men min svåraste, eller sämsta egenskap som chef är att deligera(vill och kan allt bäst själv ) samt är lite konflikträdd(vill vara "polare" med alla, samt inte svika någon). Mina bättre egenskaper är att jag gillar statistik, planera, sätta mål, utveckla, utbilda och uppfölja.

Det är väl lite de grejerna som lockar. Samtidigt lockar det mindre att sitta med fakturor, och att det kan bli långa dagar och resor.
Citera
2008-12-18, 22:09
Medlem
Nu är ju chef ett ganska brett begrepp. Aktivitetschef? Vilken aktivitet? Du kan bli kökschef på McDonalds utan vidare utbildning. Vill du bli ekonomichef för ett stort företag krävs det dock ganska mkt. Satsa på civ.ek, civ.ing eller jur.kand efter vilket område som intresserar dig mest så är du en bit på vägen.
Citera
2008-12-18, 22:16
Medlem
blåbolls avatar
Chef på en nivå där man är t.ex. chef över IT-aktiviteten(avdelningen) med en 15-20 medarbetare. Företagets storlek på ca 600 personer på ca 15 kontor i Sverige.
Citera
2008-12-18, 23:17
Medlem
Yazzos avatar
Försök att skaffa dig en mentor. En äldre man/kvinna som är i en chefsställning. Ni träffas någon gång i månaden och går igenom vad som hänt och diskuterar vidare planer för att du ska ta dig dit du vill.
Citera
2008-12-18, 23:25
Medlem
blåbolls avatar
Mentor, bra tips!
Citera
2008-12-19, 08:56
Medlem
Nu talar jag ur egen erfarenhet så det kan säkert skilja sig väldans mycket från vad andra upplevt, men själv har jag inte haft några problem att skaffa mig chefsjobb inom IT utan någon speciell utbildning(förutom min teknikerutbildning såklart)

Jag började Juni 2004 som servicedeskagent(telefonapa) på ett stort IT företag i Malmö, jobbade jäkligt hårt, intresserade mig för hur organisationen var uppbyggd, hur allt fungerade där, vem som va vettig och vem som inte var det. Det gäller att göra dig själv nyttig, kom med förslag på förbättringar, ställ upp för folk, en person som sitter och gör sitt minimum varje dag kommer aldrig någonstans, och såna människor ska inte klaga på att de inte kommer någonstans.

I alla fall, det tog ca 3 månader så fick jag mer avancerat jobb som 2nd line support och så tog man successivt åt sig andra uppgifter. I februari 2006 tog jag över som tekniskt ansvarig för helpdesken, vilket innebar att jag gjorde egentligen allt utom att ha medarbetarsamtal. Sedan i Juli 2007 tog jag över personalansvaret också och var nu en av 2 chefer på stället.
Mission accomplished

Genom detta klättrande så har jag nu den erfarenhet som behövs för att få ett chefsjobb utan större problem. Bytte jobb i maj 2008, direkt från det gamla företaget till ett nytt chefsjobb. Det viktigaste tycker jag är att jag började från botten och vet därför precis hur allt fungerar i den typen av verksamhet, jag vet när det är dags att säga stopp, men jag vet också när det är dags att säga åt "lata" människor att: Så jävla mycket har du inte att göra så sätt igång.

Och naturligtvis, när du väl fått chefsjobbet så ska du propsa på att företaget då skickar dig på utbildningar och liknande. Erfarenhet väger tyngre än utbildningar, men utbildningar är bra att plussa på erfarenheten med.

Hoppas någon pallar läsa :d
Citera
2008-12-19, 08:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blåboll
Chef på en nivå där man är t.ex. chef över IT-aktiviteten(avdelningen) med en 15-20 medarbetare. Företagets storlek på ca 600 personer på ca 15 kontor i Sverige.

Jag glömde säga att min chefssituation är ungefär samma som den du är ute efter, fast jag har haft lite mer än 30 personer generellt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in