• 1
  • 2
2008-12-19, 02:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ken_park
Som topic lyder, Du har bestämmt dej, du ska gå in på hemköp och sno ett packet kaffe så du kan bjuda din mor på ett paket rykande varmt kaffe på söndagsbesöket, Vad är mest rätt rent moraliskt, att sno rättvisemärkt kaffe eller ett lågpris kaffe?

Avsikten från början är fel, vilket kaffe man än väljer. Såvida man inte tycker det är rätt att vara en snål tjuv. Sen kan man alltid diskutera vad som är minst fel när det gäller resultatet. Om det rättvisemärkta kaffet ses som det mest rätta att köpa så ska man inte stjäla det, utan det andra.
Citera
2008-12-19, 02:35
Medlem
Tigerspokets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Unstable-
Stölden av ett paket kaffe innebär knappast ökade inköp av kaffe.

Kan du utveckla detta för en person som inte riktigt hänger med?
Citera
2008-12-19, 05:50
Medlem
Arkomanns avatar
Citat:
Som topic lyder, Du har bestämmt dej, du ska gå in på hemköp och sno ett packet kaffe så du kan bjuda din mor på ett paket rykande varmt kaffe på söndagsbesöket, Vad är mest rätt rent moraliskt, att sno rättvisemärkt kaffe eller ett lågpris kaffe?

Det beror på vad din mor föredrar.
Citera
2008-12-19, 16:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Arkomann
Det beror på vad din mor föredrar.

Faktist, tror vi kan låsa tråden nu
Citera
2008-12-19, 16:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av DrJekyll
Avsikten från början är fel, vilket kaffe man än väljer. Såvida man inte tycker det är rätt att vara en snål tjuv. Sen kan man alltid diskutera vad som är minst fel när det gäller resultatet. Om det rättvisemärkta kaffet ses som det mest rätta att köpa så ska man inte stjäla det, utan det andra.

Jo de va ju lite det som va tanken, inte så att jag kunde snatta moraliskt.
Citera
2008-12-19, 16:45
Medlem
Citat:
Jo de va ju lite det som va tanken, inte så att jag kunde snatta moraliskt.

Klart jag förstår att det var ett exempel. Jag ville bara ta upp etiken kring både avsikt och resultat.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in