2008-12-18, 16:51
Medlem
swed42s avatar
Inför stundande helger är det högtryck inom vården och blodet har rykande åtgång. Här kommer jag med en uppmaning till alla och envar som är friska och krya. Ge blod, det räddar liv
http://www.geblod.nu
Citera
2008-12-18, 17:01
Medlem
Jean Claudes avatar
Citat från sidan:

" När blod från en nysmittad person undersöks ger testerna inte alltid utslag, och dessutom saknas bra tester för vissa parasitsjukdomar som kan överföras med blod, till exempel malaria. Alla blodgivare måste därför lämna noggranna uppgifter om sin hälsa och det är nödvändigt att svara sanningsenligt på frågorna i blodcentralens hälsodeklaration.
Personer som kan ha utsatts för risk för blodsmitta får inte ge blod eftersom det då finns risk att blodmottagaren smittas."

Uuh, jag vill inte få något blod från någon annan än mig själv, kanske man skulle bygga upp sin egen lilla bank av blod.
Citera
2008-12-18, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jean Claude
Citat från sidan:

" När blod från en nysmittad person undersöks ger testerna inte alltid utslag, och dessutom saknas bra tester för vissa parasitsjukdomar som kan överföras med blod, till exempel malaria. Alla blodgivare måste därför lämna noggranna uppgifter om sin hälsa och det är nödvändigt att svara sanningsenligt på frågorna i blodcentralens hälsodeklaration.
Personer som kan ha utsatts för risk för blodsmitta får inte ge blod eftersom det då finns risk att blodmottagaren smittas."

Uuh, jag vill inte få något blod från någon annan än mig själv, kanske man skulle bygga upp sin egen lilla bank av blod.
När alternativen som finns är "risk för smitta" och "garanterad död" så är man nog ganska mottaglig, om man är medveten nog att kunna prata osv vill säga.
Citera
2008-12-18, 17:16
Medlem
Bigrigss avatar
Kan man inte käna pengar på sånt?
Citera
2008-12-18, 17:21
Medlem
Keep cleans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bigrigs
Kan man inte käna pengar på sånt?

Man får någon mindre summa runt hundralappen tror jag, men det är ju endast symboliskt och det är väl knappast anledningen till att många gör det.

Själv ska jag själv skänka blod första gången i Januari, får se om jag fortsätter ge blod sen eller plasma.
Citera
2008-12-18, 17:28
Medlem
kramujanas avatar
Bara en fråga kanske lite OT men hur mycket pengar får man får sperma donation?
Citera
2008-12-18, 17:32
Medlem
Gironas avatar
Det finns en tråd där ni kan hitta det mesta om blodgivning, t.ex. hur det går till, vad man får för besväret, smittorisker etc:

https://www.flashback.org/showthread.php?t=358249

Själv hade jag för låga Hb-värden i våras så jag ska äta järn ett år och komma tillbaka igen i maj
Citera
2008-12-18, 17:59
Medlem
magis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jean Claude
Citat från sidan:

Jag är naturligtvis blodgivare sedan jag var 20 år tror jag så jag har varit blodgivare i ca 25 år.
Jag personligen mår in i helvete bra att lämna blod och får nästan abstinens om jag inte kommer iväg 4 ggr per år.
Jag tror att det har med att kroppen utsätts för en belastning av ett mycket viktigs system i kroppen och helt plötsligt måste tillverka några deciliter blod.
Min kropp är alltså förberedd för en stor blodförlust om jag en dag skulle skada mig.

Och jo man kan be att få sitt blod sparat i en egen blodbank.

Jag är helt övertygad om att en blodgivning är lite detsamma som att springa en mil eller liknande för jag har iaf en mycket bra kondition och det enda jag kan tänka mig som skulle kunna orsaka detta är blodgivningen då jag inte sportar i vanliga fall.

Folk som inte är blodgivare är rövhål.

Magi
Citera
2008-12-18, 20:01
Medlem
kramujanas avatar
kanske skall börja med att ge blod men en fråga. Hur är det med nikotin och sådant? Jag snusar varje dag och dricker kanske nån öl till helgerna måste man vara nykter och nikotinfri fri ett par dagar innan eller hur funkar det?
Citera
2008-12-18, 20:07
Medlem
Bangar_intes avatar
Jag skulle jättegärna ge blod. Men jag känner att jag inte har tillräckligt bra leverne. Jag knarkar för mycket helt enkelt. Visst jag har inte något i blodet hela tiden och jag skulle kunna vara ren en vecka innan, men det känns helt enkelt för riskabelt..
Citera
2008-12-18, 21:10
Medlem
swed42s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kramujana
kanske skall börja med att ge blod men en fråga. Hur är det med nikotin och sådant? Jag snusar varje dag och dricker kanske nån öl till helgerna måste man vara nykter och nikotinfri fri ett par dagar innan eller hur funkar det?
Alkohol vet jag inte hur det är med men snusar gör jag när jag sitter på tappen och ingen har sagt något.
Citera
2008-12-18, 21:13
Medlem
Waspirs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Keep clean
Man får någon mindre summa runt hundralappen tror jag, men det är ju endast symboliskt och det är väl knappast anledningen till att många gör det.

Där jag lämnar blod får man inga pengar men man får gratis fika och så får man välja en gåva (strumpor, schampoo, sånt tjafs) varje gång man lämnat.
Senast redigerad av Waspir 2008-12-18 kl. 21:15.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in