Flashback bygger pepparkakshus!
2008-12-18, 02:02
Medlem
Hej!
Jo det är så att jag har ett problem. Jag har en gammal sliten Microsoft 3.0 mus. Som de flesta vet så är scrollen ett problem på dessa. Själva scrollandet är det egentligen inget problem med, men det är så att när jag väl scrollar (när jag t.ex. läser någon hemsida i firefox) så trycks "scroll-knappen" ner hela tiden. Vilket resulterar i att jag får upp 5 nya flikar varje sekund ungefär.
Den bästa lösningen på mitt problem (utan att behöva köpa ny mus, vilket jag inte har råd med) är om det finns något program eller något sätt att inaktivera just den knappen, men att scrollen fortfarande funkar som den ska. Finns inte det så skulle det hjälpa med ett program eller tillvägagångssätt som inaktiverade scrollen helt och hållet.
Att skruva isär musen och fipplar är ingen lösning, eftersom då måste jag ta loss "skatesen" och jag har inge nya såna. Vill ändå inte göra det.
Självklart har jag googlat, så jag är väldigt tacksam för hjälp
(Hoppas att jag postade i rätt forum)

Edit: Har Vista ultimate om det har någon betydelse
Citera
2008-12-18, 08:30
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Om du helst vill fixa det i mjukvara och kör Vista så blir det nog enklast om vi flyttar tråden.

Övriga dator- och IT-diskussioner -> Datoranvändning - MS Windows

// Mod
Citera
2008-12-18, 10:04
Medlem
Googlade lite och det verkar som att du kan inaktivera taböppningen med hjulet i firefox iaf, Gör såhär:
Skriv about:config i adressfältet och klicka enter.
Du kan få en varning, lova att du ska vara försiktig.
Sök på: middlemouse.openNewWindow i sökfältet.
När du fått upp denna egenskap så ändrar du värdet till false, sen kan du behöva starta om firefox, länge sedan jag använde about:config så jag är osäker..

//JadzhOr
Citera
2008-12-18, 10:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ÅnkelGunnar
Om du helst vill fixa det i mjukvara och kör Vista så blir det nog enklast om vi flyttar tråden.

Övriga dator- och IT-diskussioner -> Datoranvändning - MS Windows

// Mod
Oj, tack så mycket!

Citat:
Ursprungligen postat av JadzhOr
Googlade lite och det verkar som att du kan inaktivera taböppningen med hjulet i firefox iaf, Gör såhär:
Skriv about:config i adressfältet och klicka enter.
Du kan få en varning, lova att du ska vara försiktig.
Sök på: middlemouse.openNewWindow i sökfältet.
När du fått upp denna egenskap så ändrar du värdet till false, sen kan du behöva starta om firefox, länge sedan jag använde about:config så jag är osäker..

//JadzhOr
Tack för tipset! Skulle ändå behöva ha något som dödar scrollknappen helt. För till exempel om jag sitter och fipplar med msn, och sen ska jag byta låt i winamp. Så brukar scrollknappen ha liksom "fastnat" i MSN fönstret, och då kan jag inte göra någonting i Winamp. Det känns precis som om allting kraschat, tack vare den där jävla scrollen
Ditt tips hjälper dock i firefox iaf! Tack.
Citera
2008-12-18, 13:19
Medlem
onemans avatar
Installera IntelliPoint, då kan du välja vad knapparna ska göra.

http://i40.tinypic.com/2ektyki.png
Citera
2008-12-19, 03:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oneman
Installera IntelliPoint, då kan du välja vad knapparna ska göra.

http://i40.tinypic.com/2ektyki.png
Tack så mycket, funkar perfekt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in