2003-08-15, 18:46
Medlem
Knarkkorven!s avatar
[size=18]FAQ För Cannabisforumet[/size]

Skillnaden mellan bra och dåligt röka.

Det är fritt fram för alla forumets deltagare att dela med sig av sin information.
Citera
2003-08-15, 18:47
Medlem
Knarkkorven!s avatar
-- Bedömning av Marijuana (Judging Cannabis...)

The first thing you have to consider is which kind of weed you want to judge, which will be your specialty.
  • 1. What is the consistency of the bud you are about to judge? Indica buds usually when cured properly have a rock hard consistency. It should be very sticky from the resin that is produced within the bud. Remember that Indica buds were originally bread for making hashish.

• 2. What is the smell like? Most of the times Indica buds will have either a fruity or hashy smell to it, depending on what breed of Indica you are dealing with. Generally breeds of Indica from regions of Afghanistan, India or the Middle East will have this smell to it.

When attempting to determine the smell of any kind of cannabis start with smelling the bud unbroken. This is to determine if this bud was cured right or if the bud has been setting around for a while. {I will get into how to tell if bud has been cured right later in this writing.} Next, break open the bud. What does the bud smell like inside? There can be a marked difference between the smell of a bud on the outside verses the inside.

Also a good practice to do when judging the quality of bud is to take a bud and squeeze it between a piece of paper and smell the paper. The reason for this is paper would be clean and would not give off other fragrances like ones hands and fingers do. If the bud smells like ass, let it be on it's own merits.

• 3. What is the overall appearance of the bud? When you look at the appearance of the bud. First you have to look to see if it was manicured properly. Another thing you have to look for is to see how many hairs are on the bud. Some breeds will have more hairs than others. Also look to see how much HC crystal is on the bud.

• 4. Now comes the fun part, checking for flavor. When checking for flavor on your bud, you can use any method you wish. If you decide to roll a joint, use hin hemp based paper. You don't want the paper to contribute any flavors to the smoke. Bong: when checking for flavor using a bong make sure that the bong is clean and the water is fresh, once again, you don't want any off flavors ending up in your smoke. Pipe: Make sure that your pipe is clean.

OK now that we have all that strait it's time to taste the flavor of the smoke. Inhale the smoke, draw it in deeply into your lungs and slowly exhale the smoke. As the smoke exits your lungs into your mouth, let it roll over your tongue. You should perceive a flavor. Some flavors may be spicy, others may be fruity. Sativas tend to have either an earthy flavor, citrus or spicy flavor to them.

• 5. Next to consider is the effect of the bud you are about to partake of. Indicas tend to be more of a body stone, sometimes you may have visuals. ndicas also have a very intense but short lived effect. Personally I tent to do a lot of thinking when under the influence of an Indica. Sativas tend to have more of a head high. Depending on the strain or combination of strains the buzz can be light to intense, going from general euphoria to paranoia. Certain strains such as haze strains can even be slightly psychotropic. Sativa buzzes usually last for long periods of time. I would venture to say that the effect is more subjective, it depends on what your tolerance level is and how much of other strains you have partaken of in the course of judging.

• 6. Curing:
    To judge if the bud has been cured right, one must look at the overall appearance of the bud. Is it too dry? Too wet? Next smell it really good, does it smell grassy like lawn clippings? If so it hasn't cured long enough. On breaking apart if it breaks apart with just the slightest resistance then it is cured just long enough, if it crumbles with the slightest touch then it has been setting too long. One must look for mold, which would indicate that it wasn't dried long enough before it was placed it in the jar for curing.

More to come. Peace, Dankdude

-- Hur man bedömmer hasch.
  • Mjukhet. bra hasch är så mjukt att man med lätthet kan nypa av en bit med naglarna utan att värma haschet först. Vissa färska resin-hasch-sorter är så mjuka att man kan rulla haschet till korvar mellan fingrarna. Dåligt hasch är stenhårt.

• Proveldningen. När du hållt tändarlågan mot haschbiten några sekunder, brinner den av sig själv eller glöder den? Brinner det så är det ett tecken på bra kvalitet (eller att haschet är utblandat med brännbara oljor/liknande)

• Bubblar haschet när du värmer det med tändare? Det är isåfall thc-ångor som vaporiseras från biten, ett tecken på bra kvalitet.

• Provrökningen. Smaken, hur starkt det är för halsen, samt ruset bedöms.

Se även denna filmen: http://194.109.220.132/thc/Video/test.mpg
Citera
2003-10-26, 18:38
Medlem
Knarkkorven!s avatar
Här får ni en definition av bra hasch:

du tänder pipan, låter röken fylla lungorna.
andas ut, med ett leende på läpparna, en instant kick
av fru sativa. mm...

några minuter senare sitter du och leker med pipan, dvs,
vrider den fram och tillbaka, håller i den på olika sätt,
samtidigt som du funderar på någonting helt annat och knappt
är medveten om vad din hand gör.

Oj! pipan ramlar i golvet. Du plockar upp den, håller upp den
mot ljuset och noterar att haschklumpen sitter kvar

DET, mina damer och herrar, är bra hasch!
Citera
2003-10-26, 19:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Knarkkorven!
Här får ni en definition av bra hasch:

du tänder pipan, låter röken fylla lungorna.
andas ut, med ett leende på läpparna, en instant kick
av fru sativa. mm...

några minuter senare sitter du och leker med pipan, dvs,
vrider den fram och tillbaka, håller i den på olika sätt,
samtidigt som du funderar på någonting helt annat och knappt
är medveten om vad din hand gör.

Oj! pipan ramlar i golvet. Du plockar upp den, håller upp den
mot ljuset och noterar att haschklumpen sitter kvar

DET, mina damer och herrar, är bra hasch!

Sånt röker jag alltid

-=Edit=- Kom på att jag måste skriva något vettigt också.
Bra hasch brukar oftast vara tjockt. Bra hasch ska bubbla som mäsk, lukta som kattpiss & vara mjukt som ?
Citera
2003-10-26, 23:15
Medlem
Nemesis1s avatar
Jag brukar lägga haschbiten på bordet och trycka fingret mot den... Om haschbiten har klibbat fast i fingret när jag lyfter det så duger kvalitén för mig...
Citera
2003-10-27, 09:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Nemesis1
Jag brukar lägga haschbiten på bordet och trycka fingret mot den... Om haschbiten har klibbat fast i fingret när jag lyfter det så duger kvalitén för mig...

Att biten fastnar kan också ha med tejpen som är virad runt kakan att göra. har haft mycket dåligt röka som också kan fastna på händer & fingrar.
Citera
2003-10-28, 12:59
Medlem
Nemesis1s avatar
Hur klibbigt det är och hur starkt det luktar är i alla fall metoderna som jag använder...
Citera
2003-10-28, 21:51
Medlem
FAQ: Hur bedömmer man cannabisens kvalitet?

Hejsan i röran, appropå att bra hasch är oljigt. En annan teori är att det är bindningsmedel i haschet som är oljan och inte något Thcoljan. Många gånger är rökat mjukt, dock inte oljigt, och brinner under "tändar-ritualen" men stelnar fort som fan och "korvar sig". Såndat röka är enligt mig tecken på bra röka. Annars funkar ju haschets förmåga att stuka dig som bedömning.
känner nån igen det?
Citera
2003-11-01, 05:42
Bannlyst
nu på vintern får man inte glömma värma upp det innan man luktar och känner på det.
Funkar bra tt hålla det i handen ett tag
Citera
2003-11-01, 06:28
Medlem
Bob Marleys Spökes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Billy.
nu på vintern får man inte glömma värma upp det innan man luktar och känner på det.
Funkar bra tt hålla det i handen ett tag
Håller med..
Luktar det inte bra så ska man nog tänka sig för..
Skum subjektiv känsla det där..
Men om man ska vara en god konsument o veta vad man köper, så får man helt enkelt göra som i vilken ica-affär som helst..
Lukta, kläm..
Man köper ju inte varor som ser ut att komma från andra eller tredje sortering
Citera
2003-11-07, 00:22
Medlem
finns bara ett sätt för att se om hasch är bra.. Rök det.
Citera
2006-06-22, 15:20
Medlem
mrdominiks avatar
Hur kollar man då att marijuanan är bra ?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in