2008-12-17, 21:35
Medlem
Sitter och kikar lite på "The league of extra ordinary gentlemen" och kommer att tänka på det som jag funderat på flera gånger tidigare...

När någon frågar om dom vill ha wiskey eller dylikt, säger dom allt som oftast: "Yes please, A double"

Skulle vi säga: "Ja, en dubbel tack!", skulle vi antagligen få två glas.

Varför säger dom på detta viset? Kan det vara Brittiska shot-enheter dom snckar om? Eller kan det vara hur hög nivån i glaset ska vara, mätt i tum (Hörde detta någonstans också)?

Enlighten me, please ...
Citera
2008-12-17, 22:47
Medlem
Egon3s avatar
Ännu mer förbryllande blir det väl med:

— A single malt, please! Make it a double.

Dubbel höjd i glaset förutsätter cylindriskt glas, i princip.

Engelskan är inte alltid särskrivande: The league of extraordinary gentlemen.
Citera
2008-12-17, 22:57
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDerossi
Sitter och kikar lite på "The league of extra ordinary gentlemen" och kommer att tänka på det som jag funderat på flera gånger tidigare...

När någon frågar om dom vill ha wiskey eller dylikt, säger dom allt som oftast: "Yes please, A double"

Skulle vi säga: "Ja, en dubbel tack!", skulle vi antagligen få två glas.

Varför säger dom på detta viset? Kan det vara Brittiska shot-enheter dom snckar om? Eller kan det vara hur hög nivån i glaset ska vara, mätt i tum (Hörde detta någonstans också)?

Enlighten me, please ...

Nej, man skulle inte få en dubbel i Sverige. Grejen är att man i andra länder har single shot och double shot. I England är en enkel 2,5 centiliter och en dubbel alltså fem centiliter, däremot talar vi om fyror och sexor i Sverige. Men alla bartenders jag jobbat med i Sverige känner antingen till vad de frågar efter eller ger en sexa när någon beställer en dubbel.

Svensken säger "en sexa, tack" när britten säger "a double, please" helt enkelt.
Citera
2008-12-17, 23:14
Medlem
Tjohildas avatar
Haha, japp, utom ett pucko på en bar i Göteborg. Jag bad om "en fyra gin&tonic" och hon gjorde i ordning fyra gin&tonic. Hon blev dessutom sur när jag inte ville betala de tre extra hon gjort...
Citera
2008-12-17, 23:19
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjohilda
Haha, japp, utom ett pucko på en bar i Göteborg. Jag bad om "en fyra gin&tonic" och hon gjorde i ordning fyra gin&tonic. Hon blev dessutom sur när jag inte ville betala de tre extra hon gjort...

Jag hade för vana att ALLTID fråga om de menade en fyra eller fyra stycken (eller sexa/sex st) när de sa sex eller fyra. Det räckte med att man gjorde misstaget en gång
Citera
2008-12-17, 23:42
Medlem
Egon3s avatar
Citat:
Haha, japp, utom ett pucko på en bar i Göteborg. Jag bad om "en fyra gin&tonic" ...
Då gick det 25 % bättre på en bar i Hamburg. Jag beställde "dry martini" och
barmästaren fixade och sa "Bitte, drei martini, ganz trockene!".

Detta var innan plural-s var infört i tyskan.

Om du tar tillbaka Göteborg så tar jag tillbaka Hamburg.
Senast redigerad av Egon3 2008-12-17 kl. 23:46.
Citera
2008-12-18, 00:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jumpcut
Nej, man skulle inte få en dubbel i Sverige. Grejen är att man i andra länder har single shot och double shot. I England är en enkel 2,5 centiliter och en dubbel alltså fem centiliter, däremot talar vi om fyror och sexor i Sverige. Men alla bartenders jag jobbat med i Sverige känner antingen till vad de frågar efter eller ger en sexa när någon beställer en dubbel.

Svensken säger "en sexa, tack" när britten säger "a double, please" helt enkelt.

Att man skulle få två om man sa en dubbel var väl mer eller mindre en symbolik för att vi inte alls säger så ... Behöver inte alltid vara ordagrant

Men i övrigt tackar jag angenämast för svaret, det var som jag tänkte då.
Citera
2008-12-18, 12:44
Medlem
Riff-Ralfs avatar
Citat:

Haha! Ungefär som när min sambo beställde en torr cider och fick tolv stycken...
Citera
2008-12-18, 13:03
Medlem
Nanders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jumpcut
Jag hade för vana att ALLTID fråga om de menade en fyra eller fyra stycken (eller sexa/sex st) när de sa sex eller fyra. Det räckte med att man gjorde misstaget en gång

Och ännu snurrigare blev det den gången då jag skulle beställa "två sexor Kahlua & Captain Morgan", och fick två stycken sexor Kahlua och två sexor Captain Morgan.

Men det var väl ett förståeligt misstag.
Senast redigerad av Nander 2008-12-18 kl. 13:06.
Citera
2008-12-18, 13:21
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nander
Och ännu snurrigare blev det den gången då jag skulle beställa "två sexor Kahlua & Captain Morgan", och fick två stycken sexor Kahlua och två sexor Captain Morgan.

Men det var väl ett förståeligt misstag.

Beställ två sexor Calypso nästa gång i stället
Citera
2008-12-18, 13:37
Medlem
petter eremitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Egon3
Då gick det 25 % bättre på en bar i Hamburg. Jag beställde "dry martini" och
barmästaren fixade och sa "Bitte, drei martini, ganz trockene!".

Detta var innan plural-s var infört i tyskan.

Om du tar tillbaka Göteborg så tar jag tillbaka Hamburg.
Ta inte tillbaka! Min far har upplevt detta, att en beställning av "dry martini" missuppfattades sim "drei martini". Det var inte i Hamburg, men någonstans i Tyskland. Jag tror inte, att min far ljög.

MVH

Petter Eremiten
Citera
2008-12-18, 14:06
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av petter eremiten
Ta inte tillbaka! Min far har upplevt detta, att en beställning av "dry martini" missuppfattades sim "drei martini". Det var inte i Hamburg, men någonstans i Tyskland. Jag tror inte, att min far ljög.

MVH

Petter Eremiten

Inte heller är det helt ovanligt att faktiskt få fyra drinkar om man beställer en fyra.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in