2008-12-17, 13:32
Medlem
micool87s avatar
Hej allihopa!

Jag undrar om ni vet om det är fler länder än bara sverige som kör med "TV julkalender"

I Sverige har vi ju haft det sedan 1960.
http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=14259&a=202998&lid=puff_1070704&lp os=extra_0

Jag hittar inget på Amerikanarna. Snobben, Grinchen och numera även Shrek förutom disney classikerna kör de på julafton vet jag.

England har jag faktiskt ingen större koll på.

Har ni här inne större koll?
Citera
2008-12-17, 14:22
Medlem
pockis avatar
Inget i England.
Adventskalendrar är populära, men det är nog bara för att man får en chokladbit om dagen, jag har aldrig sett en kalender här som inte är chokladkalender.
Väldigt få vet vad advent faktist är eftersom det inte firas här.

Enligt wikipedia så är det bara skandinavien som har det på TV, och att Sverige var först: http://en.wikipedia.org/wiki/Advent_calendar
Citera
2008-12-17, 17:02
Medlem
fittlampas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pocki
Inget i England.
Adventskalendrar är populära, men det är nog bara för att man får en chokladbit om dagen, jag har aldrig sett en kalender här som inte är chokladkalender.
Väldigt få vet vad advent faktist är eftersom det inte firas här.

Enligt wikipedia så är det bara skandinavien som har det på TV, och att Sverige var först: http://en.wikipedia.org/wiki/Advent_calendar

Firar man inte advent i England? det trodde jag hörde till julfirandet
Grattis till 1111 inlägg föresten!
Citera
2008-12-18, 01:01
Medlem
KraftSheriffens avatar
Finland har men jag vet inte hur länge de har haft.

Minns iaf en finlands-svensk från min barndom med människor utklädda till kaniner/harar, den gick någon gång mellan 1990-1996.Riktigt bra var den fast jag såg nog aldrig alla avsnitt.

Detta år har de också en men jag orkade inte se hela första avsnittet när den var helt på finska.
Citera
2008-12-18, 01:04
Medlem
Glada Taskens avatar
trodde sverige var ensamma med JK:drar
Citera
2008-12-18, 03:37
Bannlyst
Fel forum kanske? Vad har detta med film att göra?
Citera
2008-12-19, 16:00
Medlem
Frostnatts avatar
Film--->TVserier
/Moderator
Citera
2008-12-19, 20:21
Medlem
meons avatar
Utanför Norden gissar jag att julkalendrar på TV är tämligen okänt. Har inte hört talas om någon i alla fall.
Citera
2008-12-20, 02:43
Medlem
leenies avatar
Finns inget sådant här i Australien heller. Har liksom pocki sett chokladkalendrar, men inga vanliga kalendrar och heller inget speciellt på TV. Advent är ett okänt begrepp.
Citera
2008-12-20, 03:02
Medlem
wonderlands avatar
Det här med adventsljusstakar är väl Sverige nästan ensamma om? Ren gissning här men.. Jag vet att kyrkor firar advent o så i andra länder, men just dessa ljusstakar som man ser i vartannat fönster. Och även de man tänder hemma.
Citera
2008-12-21, 18:54
Medlem
pockis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wonderland
Det här med adventsljusstakar är väl Sverige nästan ensamma om? Ren gissning här men.. Jag vet att kyrkor firar advent o så i andra länder, men just dessa ljusstakar som man ser i vartannat fönster. Och även de man tänder hemma.

Elstakarna har börjat dyka upp här i England, men jag har bara sett det i ett par fönster.
Jag köpte ett par i år som var tillverkade i Sverige.
Citera
2008-12-21, 19:18
Medlem
joppes avatar
Här i Danmark finns en gammal god tradition med TV-julkalendrar. Vet att det även gäller Norge.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in