2008-12-17, 11:35
Medlem
Dalianas avatar
Hej allihopa.

Undrar lite om någon har nån ide för vad jag ska göra med min bästa vän? För ett par veckor sen så var jag hemma hos henne tillsammans med ett par killar, vi såg på film och hade det hur mysigt som helst. En av killarna skulle sen gå, och då var jag och hon kvar i hennes rum, där vi satt och kramade varandra. Helt utan förvarning tog hon sen strypgrepp på mig. Efter en stund så släppte hon, och sen så satt hon och bara stirrade på sina händer. Efter det här så har hon mått jättedåligt, suttit och skärt sig i sina armar och sagt flera gånger att hon vill ta livet av sig. Hon har också varit våldsam mot andra personer, både före och efter det här. Dock har inget varit lika allvarligt som det hon gjorde mot mig.

Vad jag undrar är, hur ska jag bete mig mot det som har hänt? Hon verkar ju uppenbarligen må dåligt, men jag känner att jag inte kan vara i hennes närhet. Jag har seriöst blivit rädd för henne. Hur fan ska man göra om man vill ha kvar henne som vän, men samtidigt inte vill att detta ska hända igen? Hon var den enda personen jag kände att jag kunde lita på.

Hon är 17 år och jag är snart 19 om det är till nån hjälp.

Tacksam för vilket svar som helst.
Citera
2008-12-17, 11:43
Medlem
Tjernobyls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Daliana
Hej allihopa.

Undrar lite om någon har nån ide för vad jag ska göra med min bästa vän? För ett par veckor sen så var jag hemma hos henne tillsammans med ett par killar, vi såg på film och hade det hur mysigt som helst. En av killarna skulle sen gå, och då var jag och hon kvar i hennes rum, där vi satt och kramade varandra. Helt utan förvarning tog hon sen strypgrepp på mig. Efter en stund så släppte hon, och sen så satt hon och bara stirrade på sina händer. Efter det här så har hon mått jättedåligt, suttit och skärt sig i sina armar och sagt flera gånger att hon vill ta livet av sig. Hon har också varit våldsam mot andra personer, både före och efter det här. Dock har inget varit lika allvarligt som det hon gjorde mot mig.

Vad jag undrar är, hur ska jag bete mig mot det som har hänt? Hon verkar ju uppenbarligen må dåligt, men jag känner att jag inte kan vara i hennes närhet. Jag har seriöst blivit rädd för henne. Hur fan ska man göra om man vill ha kvar henne som vän, men samtidigt inte vill att detta ska hända igen? Hon var den enda personen jag kände att jag kunde lita på.

Hon är 17 år och jag är snart 19 om det är till nån hjälp.

Tacksam för vilket svar som helst.

Be henne söka professionell hjälp!
Citera
2008-12-17, 11:44
Medlem
grodan80s avatar
Försök att övertala henne att ta kontakt med någon kurator/psykolog på skolan eller på vårdcentralen. Efter det så skulle jag nog sluta ha kontakt med henne. Att hon har attackerat dig måste bottna i att hon innerst inne vill skada dig. Varför vill du vara kompis med henne fortfarande?
Citera
2008-12-17, 11:46
Medlem
Harald.Nyborgs avatar
Ja, alltså.. Proffesionell hjälp å det snaraste.. Inget bra att sitta och karva sig i armarna, blir snabbt en downward spiral av det..
Citera
2008-12-17, 11:50
Medlem
ulexs avatar
strypsex?

Men allvarligt, ni satt och kramades och hon attackerade dig utan anledning? Exorsisten stil eller hur gick det till?
Citera
2008-12-17, 11:51
Medlem
Citat:
Helt utan förvarning tog hon sen strypgrepp på mig. Efter en stund så släppte hon, och sen så satt hon och bara stirrade på sina händer. Efter det här så har hon mått jättedåligt, suttit och skärt sig i sina armar och sagt flera gånger att hon vill ta livet av sig. Hon har också varit våldsam mot andra personer, både före och efter det här. Dock har inget varit lika allvarligt som det hon gjorde mot mig.

Vännen, det där är INTE bra, och du ska inte försöka reda ut detta själv. Sannolikt kan du inte be henne söka hjälp eftersom hon inte inser sitt behov, eller är för djupt nere för att ens orka ta tag i sin situation. Kan du tala med något av hennes syskon eller föräldrar om detta? Eller någon skolkurator el dyl? Hon måste under behandling, och för din egen trygghet bör du inte vara ensam med henne. Var försiktig! Och ta hjälp av någon. Nu. Lycka till.
Citera
2008-12-17, 12:13
Medlem
Dalianas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grodan80
Försök att övertala henne att ta kontakt med någon kurator/psykolog på skolan eller på vårdcentralen. Efter det så skulle jag nog sluta ha kontakt med henne. Att hon har attackerat dig måste bottna i att hon innerst inne vill skada dig. Varför vill du vara kompis med henne fortfarande?

För att hon betyder så mycket för mig. Jag har aldrig haft en sån bra vän förut någonsin, och jag känner henne väl...eller trodde att jag kände. Men, jag ska prata med kuratorn och få se vad jag ska göra. Kanske ringa hem till hennes föräldrar med?

Citat:
Ursprungligen postat av ulex
strypsex?

Men allvarligt, ni satt och kramades och hon attackerade dig utan anledning? Exorsisten stil eller hur gick det till?

Hon bara tog grepp om halsen. Och höll kvar. Vid just det tillfället så låg jag ner. Och dum som jag var så reagerade jag inte först, blev så otroligt chockad.

Citat:
Ursprungligen postat av .-Fredde-.
Vännen, det där är INTE bra, och du ska inte försöka reda ut detta själv. Sannolikt kan du inte be henne söka hjälp eftersom hon inte inser sitt behov, eller är för djupt nere för att ens orka ta tag i sin situation. Kan du tala med något av hennes syskon eller föräldrar om detta? Eller någon skolkurator el dyl? Hon måste under behandling, och för din egen trygghet bör du inte vara ensam med henne. Var försiktig! Och ta hjälp av någon. Nu. Lycka till.

Jag har berättat får hennes lillasyster, och jag tror jag ska ringa och berätta för hennes föräldrar. Jag har, sen detta har hänt undvikit henne i största möjliga mån. Bara pratat via msn och sms. Jag mår så dåligt när jag träffar henne.
Citera
2008-12-17, 12:13
Medlem
Josef Fritzls avatar
Be henne skriva en tråd på flashback.

Vad tror du själv? Professionell hjälp behövs omedelbart.
Citera
2008-12-17, 12:54
Medlem
Snövits avatar
Jag flyttar denna från Relationsakuten till Psykakuten.

/Mod
Citera
2008-12-17, 13:03
Medlem
ulexs avatar
Citat:
Hon bara tog grepp om halsen. Och höll kvar. Vid just det tillfället så låg jag ner. Och dum som jag var så reagerade jag inte först, blev så otroligt chockad.
Vad sa hon när hon väl släppt taget då? Förstod hon vad hon hade gjort?
Citera
2008-12-17, 23:48
Medlem
Dalianas avatar
Hon sa inget alls. Hon stirrade bara på sina händer och sen så så betedde hon sig precis som vanligt. När jag sen, två dar senare frågade henne varför hon hade gjort det, så sa hon att hon inte ens hade tänkt på. Det var först jag påpekade att hon har gjort illa mig som hon började komma med att hon ville livet av sig och började skära sig i armarna och sånt.

Allt känns bara så bizarrt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in