Citat:
Ursprungligen postat av Dieter_K
Och, när vi ändå är på ett diskussionsforum på internet, kan inte du som götlaborgare (och säkerligen planstormare) hålla med om att det är helt åt helvete att de ska försöka sätta dit 1000 pers som bara var glada och firade ett guld?
Jag "stormade" planen 2007, ja. Fast sanningen är mer att min kompis drog med mig ner på gräset eftersom jag stod som paralyserad på läktaren när slutsignalen gick. Jag hade i alla fall ingen tanke på att storma planen förrän min kompis drog med mig.
Jag tycker dock att det finns en väsentlig skillnad mellan den planstormningen och gårdagens. Dels mötte vi Trelleborg som inte var inblandade i guldstriden och väsentligen inte heller hade några supportrar på plats, dels var det på hemmaplan. Det fanns liksom ingen risk överhuvudtaget för att det skulle kunna gå fel på något vis. I går var förutsättningarna
något annorlunda (för att uttrycka sig milt) och jag tycker därför inte att man ska jämföra händelserna.
Att säga att det var 1 000 personer som bara var glada och firade ett guld är väl också att vränga på sanningen en del. Det var faktiskt ganska pinsamt att se att en stor del av de som stormade planen först inte sprang in och firade med era spelare som förtjänade det, utan istället sprang mot våra sektioner och skulle hetsa. Det samt att ett ganska stort antal supportrar var obehagligt närgångna mot våra spelare när de försökte lämna planen.
När det är sagt så är jag inte förvånad över att ni stormade planen efter elva år utan guld och främst är jag besviken på att polisen skötte sig så uselt. Här tvingar man på IFK att plöja ner extramiljoner på säkerhet inne på matcharenan och vad i helvete gör polisen och ordningsvakterna som ställer upp sig där inne? Ingenting. Inte ett skit. Är det vad vi betalade för? Det är vad jag är irriterad över, i första hand. Helt jävla makabert dåligt.
Och ja, det är löjligt om det ska sättas åt folk som bara var glada. Packet som dels började kladda på våra spelare, och packet som var på väg mot vår klackläktare däremot, gråter jag inga tårar över om de åker dit på böter och avstängning. Planinvasioner i ren glädje, "ok" även om det inte är speciellt smart i alla situationer. Planinvasioner där syftet är ett annat är allt annat än ok.
/feldgrau