2009-11-03, 00:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av feldgrau
Den nya lagen fanns inte då, för det första. Det fanns inte kameror som filmade då, för det andra.

/feldgrau

Man uppfann kameran 2008 eller?
Citera
2009-11-03, 01:01
Medlem
Salorms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mackie
Man uppfann kameran 2008 eller?

För din egen skull, posta inte mer. Ni har vunnit nu, ni är mästare 2009 och allt vad det innebär. Men förhelvete, gör dig inte dummare än vad du är.
Vad feldgrau säger är att det på den tiden inte fanns kameror uppsatta för att ha koll på publiken och på vad publiken gjorde. Svårare än så är det faktiskt inte.

Dieter_K, ja och dom kommer aldrig kunna sätta dit 1000 pers för det. Dom kommer dock ta de personer som dom kan känna igen, mest för att statuera ett exempel eller något, så fungerar SVFF och det trodde jag tyvärr alla var på det klara med. Dom ser någon som någon annan vet vem det är och dom lottar om vilket straff personen ska få.
Citera
2009-11-03, 01:03
Medlem
feldgraus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dieter_K
Och, när vi ändå är på ett diskussionsforum på internet, kan inte du som götlaborgare (och säkerligen planstormare) hålla med om att det är helt åt helvete att de ska försöka sätta dit 1000 pers som bara var glada och firade ett guld?

Jag "stormade" planen 2007, ja. Fast sanningen är mer att min kompis drog med mig ner på gräset eftersom jag stod som paralyserad på läktaren när slutsignalen gick. Jag hade i alla fall ingen tanke på att storma planen förrän min kompis drog med mig.

Jag tycker dock att det finns en väsentlig skillnad mellan den planstormningen och gårdagens. Dels mötte vi Trelleborg som inte var inblandade i guldstriden och väsentligen inte heller hade några supportrar på plats, dels var det på hemmaplan. Det fanns liksom ingen risk överhuvudtaget för att det skulle kunna gå fel på något vis. I går var förutsättningarna något annorlunda (för att uttrycka sig milt) och jag tycker därför inte att man ska jämföra händelserna.

Att säga att det var 1 000 personer som bara var glada och firade ett guld är väl också att vränga på sanningen en del. Det var faktiskt ganska pinsamt att se att en stor del av de som stormade planen först inte sprang in och firade med era spelare som förtjänade det, utan istället sprang mot våra sektioner och skulle hetsa. Det samt att ett ganska stort antal supportrar var obehagligt närgångna mot våra spelare när de försökte lämna planen.

När det är sagt så är jag inte förvånad över att ni stormade planen efter elva år utan guld och främst är jag besviken på att polisen skötte sig så uselt. Här tvingar man på IFK att plöja ner extramiljoner på säkerhet inne på matcharenan och vad i helvete gör polisen och ordningsvakterna som ställer upp sig där inne? Ingenting. Inte ett skit. Är det vad vi betalade för? Det är vad jag är irriterad över, i första hand. Helt jävla makabert dåligt.

Och ja, det är löjligt om det ska sättas åt folk som bara var glada. Packet som dels började kladda på våra spelare, och packet som var på väg mot vår klackläktare däremot, gråter jag inga tårar över om de åker dit på böter och avstängning. Planinvasioner i ren glädje, "ok" även om det inte är speciellt smart i alla situationer. Planinvasioner där syftet är ett annat är allt annat än ok.

/feldgrau
Citera
2009-11-03, 01:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Salorm
Vad feldgrau säger är att det på den tiden inte fanns kameror uppsatta för att ha koll på publiken och på vad publiken gjorde. Svårare än så är det faktiskt inte.

Jag tror knappast att dom bara kommer använda bilder från arenans kameror.
Citera
2009-11-03, 01:22
Medlem
SvenErlandssons avatar
Citat:

Det var faktiskt ganska pinsamt att se att en stor del av de som stormade planen först inte sprang in och firade med era spelare som förtjänade det, utan istället sprang mot våra sektioner och skulle hetsa.
/feldgrau

Då kanske eran klack och det redan nu upphöjt till skyarna "ls" skulle ha hetsat mindre matchen igenom. Det är sådant man får igen när man med intention och medvetenhet provocerat när det finns risk för stora bråk.
Senast redigerad av SvenErlandsson 2009-11-03 kl. 01:32.
Citera
2009-11-03, 01:28
Medlem
Salorms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenErlandsson
Då kanske eran klack och det redan nu upphöjt till skyarna "ls" skulle ha hetsat mindre matchen igenom. Det är sådant man får igen bär man men intention och medvetenhet provocerat när det finns risk för stora bråk.

Det där är något jag för en gångs skull måste hålla med om. Hur är man funtad om man får för sig att göra en "hemmasektion" precis bredvid bortalagets platser som man kallar levande sittplats och där man i mångt och mycket inbjuder de personer som gillar att hetsa att sitta?
Det måste man ju förstå att det där kommer att gå överstyr tillslut?
Citera
2009-11-03, 01:45
Medlem
Amex88s avatar
Citat:
Jag "stormade" planen 2007, ja. Fast sanningen är mer att min kompis drog med mig ner på gräset eftersom jag stod som paralyserad på läktaren när slutsignalen gick. Jag hade i alla fall ingen tanke på att storma planen förrän min kompis drog med mig.

Jag tycker dock att det finns en väsentlig skillnad mellan den planstormningen och gårdagens. Dels mötte vi Trelleborg som inte var inblandade i guldstriden och väsentligen inte heller hade några supportrar på plats, dels var det på hemmaplan. Det fanns liksom ingen risk överhuvudtaget för att det skulle kunna gå fel på något vis. I går var förutsättningarna något annorlunda (för att uttrycka sig milt) och jag tycker därför inte att man ska jämföra händelserna.

Att säga att det var 1 000 personer som bara var glada och firade ett guld är väl också att vränga på sanningen en del. Det var faktiskt ganska pinsamt att se att en stor del av de som stormade planen först inte sprang in och firade med era spelare som förtjänade det, utan istället sprang mot våra sektioner och skulle hetsa. Det samt att ett ganska stort antal supportrar var obehagligt närgångna mot våra spelare när de försökte lämna planen.

När det är sagt så är jag inte förvånad över att ni stormade planen efter elva år utan guld och främst är jag besviken på att polisen skötte sig så uselt. Här tvingar man på IFK att plöja ner extramiljoner på säkerhet inne på matcharenan och vad i helvete gör polisen och ordningsvakterna som ställer upp sig där inne? Ingenting. Inte ett skit. Är det vad vi betalade för? Det är vad jag är irriterad över, i första hand. Helt jävla makabert dåligt.

Och ja, det är löjligt om det ska sättas åt folk som bara var glada. Packet som dels började kladda på våra spelare, och packet som var på väg mot vår klackläktare däremot, gråter jag inga tårar över om de åker dit på böter och avstängning. Planinvasioner i ren glädje, "ok" även om det inte är speciellt smart i alla situationer. Planinvasioner där syftet är ett annat är allt annat än ok.

/feldgrau
Måste hålla med där,
Jag var iofs ganska säker på att det skulle hända om AIK vann guldet i Göteborg men man hade hoppats på lite allmänt vett från supporters alternativt att polisen verkligen stoppade invasionen av planen.
Citera
2009-11-03, 01:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meanmachine
En kommun som inte letar sig in på SCB:s topp-30 över de kommuner med störst genomsnittlig nettoförmögenhet per person skulle jag inte kalla en av Sveriges rikaste kommuner.

Källa?

Citat:
Ursprungligen postat av Salorm
Ja, White Trash. Kan faktiskt tänka mig att du sitter i en etta på Aspstigen och skakar av mitt uttalande.

Citera
2009-11-03, 01:54
Medlem
feldgraus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenErlandsson
Då kanske eran klack och det redan nu upphöjt till skyarna "ls" skulle ha hetsat mindre matchen igenom. Det är sådant man får igen när man med intention och medvetenhet provocerat när det finns risk för stora bråk.

Jag skiter fullständigt i om ni blev provocerade eller ej. Vinner man SM-guld, på det sättet ni gjorde i går, så är väl för fan inte första tanken att hetsa mot motståndarna eller att kladda på motståndarspelarna? Då ska man vara euforisk över ett SM-guld och vara med spelarna och sina polare och fira. Inte göra runktecken åt motståndarklacken eller håna motståndarspelarna.

Helt jävla idiotiskt beteende som inte är försvarbart någonstans.

/feldgrau
Citera
2009-11-03, 01:59
Medlem
Ari.Golds avatar
Citat:
Jag skiter fullständigt i om ni blev provocerade eller ej. Vinner man SM-guld, på det sättet ni gjorde i går, så är väl för fan inte första tanken att hetsa mot motståndarna eller att kladda på motståndarspelarna? Då ska man vara euforisk över ett SM-guld och vara med spelarna och sina polare och fira. Inte göra runktecken åt motståndarklacken eller håna motståndarspelarna.

Helt jävla idiotiskt beteende som inte är försvarbart någonstans.

/feldgrau

Men lite mer då.
Vi har samma rätt som alla andra att storma plan vid SM-guld, oavsett motstånd eller om några av våra supportrar hetsar.
"Nej, AIK får inte planstorma eftersom deras fans kan tänkas hetsa, medan IFK enbart är "goa gubbar" som bara är glad.

Sparka slå AIK
Citera
2009-11-03, 02:07
Medlem
Rocky69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ari.Gold

Vi har samma rätt som alla andra att storma plan vid SM-guld, oavsett motstånd eller om några av våra supportrar hetsar.

Det vill säga noll och intet. Hoppas att de stänger av packet en hel säsong eller två.
Citera
2009-11-03, 02:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rocky69
Det vill säga noll och intet. Hoppas att de stänger av packet en hel säsong eller två.

Ja, förbjud ståplats och passion också när vi ändå håller på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in