2008-12-16, 21:00
Medlem
Gurka___s avatar
Hejsan

Har problem med att min server startar om sig lite då och då, har hänt ett par gånger de senaste dagarna. Rätt jobbigt när man uppe både ventriloserver, apacheserver, osv. Hur kan man kolla upp vad problemet/problemen är? Borde ju finnas loggar eller liknande..?
Citera
2008-12-16, 21:12
Medlem
junks avatar
Så du menar du har en server utan att veta ett dugg av vad du gör?

/var/log/
Citera
2008-12-16, 21:19
Medlem
Ödlans avatar
"Startar om"? Du är 100% säker på att detta sker på grund av mjukvaran?
Citera
2008-12-16, 21:26
Medlem
Gurka___s avatar
@junk

Jag kan en del, men inte allt. Vilka loggar ska man kolla då? Alla dom i /var/log/?

@Ödlan

Nja, den står hos min far (bor hos min mor), så det kan ju lika gärna vara så att strömmen har gått. Men då strömmen går brukar den ju vara borta ett tag, och servern startar om sig direkt. Sen brukar ju inte det blir strömavbrott 2ggr per dag i ett par dagar.. Haha.
Citera
2008-12-16, 21:46
Medlem
Ödlans avatar
Låter väldigt märkligt. Vad kör du för OS på maskinen?
Citera
2008-12-16, 21:56
Medlem
blueCommands avatar
Om du kör Linux är detta ytterst märkligt.
"Vanligt" Linux-beteende vid kritiskt fel är att låsa sig i kernel panic. Nu kan det vara iställt att automatiskt starta om vid fel (gör Ubuntu det?) men det känns fortfarande mer hårdvarurelaterat.

Strömdippar låter inte helt otroligt om de t.ex. bor på vischan.
Citera
2008-12-16, 21:59
Medlem
Flärps avatar
Värmeproblem? Kolla din temperatur på processorn. Kan ju vara så att BIOS är inställd så att den startar om när en kritisk temperatur är nådd.
Citera
2008-12-16, 22:54
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
skaffa en ups, billig försäkring mot spänningsfall dessutom går det på en del att ställa in att servern skall startas om efteråt om det har varit strömlöst ett bra tag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in