2008-12-16, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TTK
Mina förslag är:

1. Om det är så solklart att någon postar en rekomendation utan att ha läst igenom frågan ordentligt så kan du trycka på "report post" och anmäla inlägget som brott mot regel 0.03. Var noga med att motivera och exemplifiera differansen mellan den ställda frågan och det givna svaret.

2. Börja svara i trådarna du med och problematisera de andras ställningstagande. Det här är trotts allt ett diskussionsforum och förhoppningsvis så blir det en bra diskussion kring ämnet till slut - till gagn för alla.

jag ber hela tiden folk att motivera sina förslag. jag gjorde det senast för ett par timmar sedan men som alltid när jag ber om en motivering så går användaren offline och svarar inte mer i den tråden. det var därför som jag skapade denna eftersom jag är så trött på att folk inte motiverar eller ens läser det ursprungliga inlägget.

https://www.flashback.org/showpost.php?p=14166097&postcount=4

för ett par veckor sedan startade jag en tråd för jag behövde råd angående köp av chassi + eventuellt ett nätagg.. men eftersom jag utryckligen förklarade att jag inte var intresserad av vare sig antec 300 eller corsair så fick jag inga svar.

Citat:
Ursprungligen postat av belzebubb
Man kunde också uppmuntra till att människor behövde motivera sina svar lite bättre. Varför rekommenderar man Corsair 450 (eller TX-serien) när 550 och uppåt (HX-serien) är modulära, och tystare under press? Och mig veterligen inte så blodigt mycket dyrare? Vore fint med en motivering till sånt, det skulle hjälpa TS.

Chassin är svårt att rekommendera eftersom det så otroligt mycket är en smaksak, men det finns vissa chassin som typ får en "kult" omkring sig. Även här vore det bra med motivering.

När det gäller grafikkort så kan du ju t.ex köpa ett 3850 passivt kylt, om du vill ha tystare och billigare*? Återigen vore det bra om de som svarat på dina frågor hade motiverat varför de säger just 4850 utefter de kriterier du ställer upp.

Motivera mera!

(nu vet jag inte om de passiva korten är billigare, sånt kan ju variera. 4850 finns som passivt för strax under 2.000 kr iallafall)

det nätagget jag ska skaffa är ett fraktal design 500w modulärt. det fick högsta betyg i sweclockers test vad avser ljudnivå och effektivitet.. kostar drygt 750 spänn... både billigare och bättre än corsair 550w eller 450... men det kan du inte få fram på det här forumet eftersom i stort sett alla är corsair-fanboys...

sedan är jag inte så insatt i grafkkort men personligen väljer jag att gå ner några steg i prestanda för att få ett tyst.
men det kan man inte få ett vettigt råd om eftersom dom flesta inte läser inlägget utan bara slänger ur sig att 4850 är det bästa......
Citera
2008-12-16, 20:55
Medlem
ischs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av herr nagel
jag ber hela tiden folk att motivera sina förslag. jag gjorde det senast för ett par timmar sedan men som alltid när jag ber om en motivering så går användaren offline och svarar inte mer i den tråden. det var därför som jag skapade denna eftersom jag är så trött på att folk inte motiverar eller ens läser det ursprungliga inlägget.

https://www.flashback.org/showpost.php?p=14166097&postcount=4

för ett par veckor sedan startade jag en tråd för jag behövde råd angående köp av chassi + eventuellt ett nätagg.. men eftersom jag utryckligen förklarade att jag inte var intresserad av vare sig antec 300 eller corsair så fick jag inga svar.

det nätagget jag ska skaffa är ett fraktal design 500w modulärt. det fick högsta betyg i sweclockers test vad avser ljudnivå och effektivitet.. kostar drygt 750 spänn... både billigare och bättre än corsair 550w eller 450... men det kan du inte få fram på det här forumet eftersom i stort sett alla är corsair-fanboys...

sedan är jag inte så insatt i grafkkort men personligen väljer jag att gå ner några steg i prestanda för att få ett tyst.
men det kan man inte få ett vettigt råd om eftersom dom flesta inte läser inlägget utan bara slänger ur sig att 4850 är det bästa......

Fast det känns inte som det enbart handlar om fanboys utan om att folk har lätt att slänga ur sig en åsikt som de inte väljer att backa med kunskap eller förklaring. Det kan lika gärna vara datadelar, politik som porr.
Citera
2008-12-16, 22:33
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Samma fenomen finns överallt i datorforumen. Säg att du har problem med FF så får du massor med råd om hur du fixar det. Säg att du har problem med IE så är enda svaret du får att skifta till FF. Det går inte att hindra folk från att tycka att en viss sak är bra och förbjuda dem från att berätta vad de tycker.
Citera
2008-12-16, 22:52
Medlem
Squalos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ÅnkelGunnar
Samma fenomen finns överallt i datorforumen. Säg att du har problem med FF så får du massor med råd om hur du fixar det. Säg att du har problem med IE så är enda svaret du får att skifta till FF. Det går inte att hindra folk från att tycka att en viss sak är bra och förbjuda dem från att berätta vad de tycker.
Det har ju rullat på nyheterna hela eftermiddan om hur usel IE.

http://edition.cnn.com/video/#/video/tech/2008/12/16/finighan.internet.explorer.cnn?iref=24hours

Det är inte konstigt att folk vill byta.
Citera
2008-12-17, 02:29
Medlem
chribsson2s avatar
Det är ett fenomen som dyker upp överallt. All skadlig programvara går att bli av med om man använder det "speciella" superprogrammet. En del har till och med loggorna i sina avatarer samtidigt som de vanemässigt förslår samma (ofta undermåliga) lösning. De som dessutom använder signaturerna för att förstärka sin trovärdighet borde självklart 1.01:s.
Citera
2008-12-17, 15:45
Medlem
ok, jag tar tillbaka en del om vad jag sagt om nätaggregaten. det jag hänvisade till var detta som var bäst i test hos sweclockers men nu visar det sig att det testet inte verkar ha varit korrekt gjort.

https://www.inet.se/datorkomponenter/naetaggregat/fractal-design-newton-500w--smart-modular/6308605/

det finns mängder med klagomål på just det agget och dom flesta som har köpt det efter testet på sweclockers har faktiskt bytt till corsair... verkar ha varit extremt många måndagsexemplar på agget men jag vet inte dom exakta detaljerna hur testet utfördes av sweclockers.

så det lutar nog åt att jag skaffar ett corsair ändå... fast saken hör till att jag bara har en hårddisk och en dvd så det är onödigt att ha en massa kablar i burken och då vill jag helst ha ett modulärt. vet inte om corsair har ett modulärt på 450w men någon fanboy kanske har ett bra tips...
Citera
2008-12-17, 20:45
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Squalo
Det har ju rullat på nyheterna hela eftermiddan om hur usel IE.

http://edition.cnn.com/video/#/video/tech/2008/12/16/finighan.internet.explorer.cnn?iref=24hours

Det är inte konstigt att folk vill byta.
Vart vill du komma?
http://computersweden.idg.se/2.2683/1.201676/kritiska-luckor-i-firefox
Citera
2008-12-18, 09:01
Medlem
Belldozers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av herr nagel
nu är allt det här inte "dåliga" komponenter men många som frågar vill ha fler svar och förslag än dom som ges.. en medelanvändare med en mindre budget och kunskap har inte en suck att få ett objektivt svar.

Du får tänka på att det inte rör sig om ett entusiastforum där folk byter hårdvara lika ofta som strumpor, folk rekommenderar väl i regel produkter de har praktisk erfarenhet av och är nöjda med.

Sen bör man även ha i åtanke att det är de som efterfrågar köpråd som ber om hjälp, vilket gör det en smula otacksamt att klaga över att hjälpen inte duger/nådde upp till efterfrågad expertnivå. "Medelanvändaren" får helt enkelt lära sig att läsa recensioner/tester och göra egna efterforskningar, eller hålla till godo med den hjälp som finns.
Senast redigerad av Belldozer 2008-12-18 kl. 09:07.
Citera
2008-12-18, 09:54
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Belldozer
Du får tänka på att det inte rör sig om ett entusiastforum där folk byter hårdvara lika ofta som strumpor, folk rekommenderar väl i regel produkter de har praktisk erfarenhet av och är nöjda med.

Sen bör man även ha i åtanke att det är de som efterfrågar köpråd som ber om hjälp, vilket gör det en smula otacksamt att klaga över att hjälpen inte duger/nådde upp till efterfrågad expertnivå. "Medelanvändaren" får helt enkelt lära sig att läsa recensioner/tester och göra egna efterforskningar, eller hålla till godo med den hjälp som finns.
Ett sätt att kanske komma runt problemet är att även be om att folk motiverar sina svar och gärna kan peka på en källa. Många fanboys - oavsett vad det gäller - har ingen egentlig rationell anledning att tycka som de tycker.
Citera
2008-12-18, 11:36
Medlem
Belldozers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ÅnkelGunnar
Ett sätt att kanske komma runt problemet är att även be om att folk motiverar sina svar och gärna kan peka på en källa. Många fanboys - oavsett vad det gäller - har ingen egentlig rationell anledning att tycka som de tycker.

Jo, det är nog rätt väg att gå, det brukar dock oftast kräva att trådstartaren har gjort sin hemläxa, ställer lite mer specifika frågor (med exempel på produkter och deras positiva/negativa sidor) och även vad de inte är intresserade av. Ju bättre man specificerar vad man är ute efter, desto större chans har man att få hjälp med detta.

En så kallad "medelanvändare" får nog räkna med att bombas med tips på just populära produkter då de i många fall inte riktigt vet vad de vill ha förutom att det ska vara "bra". I sådana fall räcker det i mitt tycke med produktnamn + länk till recension/forumtrådar (om sådana finnes).

Det är tråkigt att en del användare blir alldeles vilda i byxan av märkeslojalitet, till den grad att de ger mer eller mindre dåliga råd, men det bästa sättet att tas med det problemet är väl att posta ett inlägg där man motiverar varför en annan produkt skulle vara bättre.
Citera
2009-01-17, 15:19
Medlem
i går kväll så var användaren dreas igång och spred sitt skitsnack i hårdvaruforumet.. det ena inlägget efter det andra överträffades och allt var skit förutom dom komponenterna han tvingar på folk..

han verkar inte fatta att dom flesta som frågar runt i den forumdelen inte har så stor erfarenhet eller är särskilt insatta i vare sig enskild hårdvara eller datorer i största allmänhet.

ett grafikkort kan dömas ut som "dåligt" oavsett om det motsvarar dom specifikationerna som någon efterfrågar och utan motivation eller hänsyn till övriga krav. man kan också fråga sig vad exakt "dåligt" betyder...? menas det att något är fel på grafikkortet, att det är trasigt osv..? eller menar han att det inte presterar för ett high-end gaming system? svårt att veta eftersom han aldrig motiverar utan i stort sett bestämmer att si och så är det... punkt.

när jag diskuterar datorer och komponenter med folk som inte är så insatta försöker jag alltid att utgå ifrån deras kunskaper och inte förvirra eller göra dom osäkra genom att dra en massa tekniskt snack dom inte förstår eller har användning för utan jag så att säga lägger mig på deras nivå om ni förstår vad jag menar...

en del användare verkar inte så intresserade av att hjälpa till utan vill bara propagera för dom komponenterna som dom anser vara "bäst". jag har inte fått intrycket att flashback är ett entusiastforum utan det verkar vara vanliga dödliga som behöver råd och tips om datorer i största allmänhet.. då får man liksom försöka att prata deras språk och inte komma med en massa förvirrande snack som motverkar sitt syfte.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in