2008-12-16, 18:02
Medlem
jag har börjat att tröttna på alla fanboys i hårdvaruforumet. dom kommer med samma svar till alla oavsett vad det är du efterfrågar...

exempel: startar du en tråd om att du är intresserad av att köpa ett nytt tyst chassi får du till svar, antec 300. frågar du efter ett gamer-chassi får du till svar, antec 300. eftersöker du ett billigt chassi får du till svar,,,,, antec 300.

är du intresserad av ett nytt nätagg kommer folk utan reservationer att rekommendera corsair 450w eller uppåt..

grafikkort: hd 4850 eller vad det heter...

vill du köpa en ny 120mm fläkt kommer alla säga nocturna... osv.

problemet som jag ser är att dom som svarar på inläggen och rekommenderar dessa komponenter knappt läser det ursprungliga inlägget utan per automatik kommer med dessa förslag... det blir ju helt meningslöst att efterfråga vissa komponenter och väga för och nackdelar med dessa om man alltid får samma svar.

jag tycker inte att antec 300 verkar vara ett särskilt bra chassi... det är inte direkt billigt för den formfaktorn (kan kosta runt 800 spänn) och det är inte särskilt tyst. skramligt och högljutt är dom flesta omdömena på andra forum och i recensioner.. den enda fördelen jag kan se med det chassit är att det ventilerar bra. men det betyder ju som sagt att det låter en hel del...

corsair 450w verkar på det stora hela vara av bra kvalitet men det är inte modulärt. det har långa oformbara kablar som tar stor plats i chassit och vad jag har förstått på en del recensioner så låter det mer ju högre belastning det får. naturligt att det låter mer då men i den här forumdelen framkommer inte sådant....

angående grafikkortet.. nu är det kortet väldigt prisvärt och väldigt bra i övrigt men jag har förstått att det är ett av dom mer högljudda korten på marknaden.. jag personligen är villig att tulla på prestandan för att få ett billigt tyst kort men det är omöjligt att få bra tips och rekommendationer eftersom alla föreslår hd 4850...

nu är allt det här inte "dåliga" komponenter men många som frågar vill ha fler svar och förslag än dom som ges.. en medelanvändare med en mindre budget och kunskap har inte en suck att få ett objektivt svar.
Citera
2008-12-16, 18:05
Bannlyst
Jaha vad ska mods/Admin göra åt saken? tvinga alla att tycka hd 4850 är skit?
Citera
2008-12-16, 18:07
Medlem
Afrokamels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av herr nagel
jag har börjat att tröttna på alla fanboys i hårdvaruforumet. dom kommer med samma svar till alla oavsett vad det är du efterfrågar...

exempel: startar du en tråd om att du är intresserad av att köpa ett nytt tyst chassi får du till svar, antec 300. frågar du efter ett gamer-chassi får du till svar, antec 300. eftersöker du ett billigt chassi får du till svar,,,,, antec 300.

är du intresserad av ett nytt nätagg kommer folk utan reservationer att rekommendera corsair 450w eller uppåt..

grafikkort: hd 4850 eller vad det heter...

vill du köpa en ny 120mm fläkt kommer alla säga nocturna... osv.

problemet som jag ser är att dom som svarar på inläggen och rekommenderar dessa komponenter knappt läser det ursprungliga inlägget utan per automatik kommer med dessa förslag... det blir ju helt meningslöst att efterfråga vissa komponenter och väga för och nackdelar med dessa om man alltid får samma svar.

jag tycker inte att antec 300 verkar vara ett särskilt bra chassi... det är inte direkt billigt för den formfaktorn (kan kosta runt 800 spänn) och det är inte särskilt tyst. skramligt och högljutt är dom flesta omdömena på andra forum och i recensioner.. den enda fördelen jag kan se med det chassit är att det ventilerar bra. men det betyder ju som sagt att det låter en hel del...

corsair 450w verkar på det stora hela vara av bra kvalitet men det är inte modulärt. det har långa oformbara kablar som tar stor plats i chassit och vad jag har förstått på en del recensioner så låter det mer ju högre belastning det får. naturligt att det låter mer då men i den här forumdelen framkommer inte sådant....

angående grafikkortet.. nu är det kortet väldigt prisvärt och väldigt bra i övrigt men jag har förstått att det är ett av dom mer högljudda korten på marknaden.. jag personligen är villig att tulla på prestandan för att få ett billigt tyst kort men det är omöjligt att få bra tips och rekommendationer eftersom alla föreslår hd 4850...

nu är allt det här inte "dåliga" komponenter men många som frågar vill ha fler svar och förslag än dom som ges.. en medelanvändare med en mindre budget och kunskap har inte en suck att få ett objektivt svar.

Ja man skall ju till att börja med inte förvänta sig någon expertrådgivning när man frågar på ställen som flashback.

Vill man få bra tips angående hårdvara så är det antagligen bättre att hålla sig till sweclockers och deras forum än att lyssna på folk från hårdvaruforumet här på fb.
Citera
2008-12-16, 18:09
Medlem
ischs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Afrokamel
Ja man skall ju till att börja med inte förvänta sig någon expertrådgivning när man frågar på ställen som flashback.

Vill man få bra tips angående hårdvara så är det antagligen bättre att hålla sig till sweclockers och deras forum än att lyssna på folk från hårdvaruforumet här på fb.

Så du menar att man slipper fanboys på sweclockers?
Citera
2008-12-16, 18:11
Medlem
Squalos avatar
Det kommer ju alltid finnas fanboys, folk som t.ex. förespråkar Apple-produkter, som Ipods, fast dom är skräp, osv. Det är inget man kan komma ifrån.

Dock så är dom Corsair-nätaggen bra, Noctua-fläktarna är bra, även om dom kostar 150 kr och man klarar sig fint med en Nexus för 50 kr.

Klassikern här på forumet är att folk vill ha bra grejer för inga pengar alls. Och det går inte ihop.
Citera
2008-12-16, 18:18
Medlem
R.Rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hobbypsykologen
Vad i helvete. Jag förstår orden, men inte vad du talar om. Du bara rabblar ord på ord och ger dem ingen mening.

Konstigt då alla vi andra fattar vad TS vill ha sagt.
Har du nån gång funderat på att läsa om ett inlägg tills du förstår det istället för att droppa en idiotisk one-liner?
Citera
2008-12-16, 18:29
Medlem
Afrokamels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av isch
Så du menar att man slipper fanboys på sweclockers?

Nah, dem slipper man inte någonstans. Men där finns det iaf en del folk som vet vad de snackar om.
Citera
2008-12-16, 18:36
Medlem
miklons avatar
Man kan ju inte förbjuda folk att vara idioter, det är klart att det är tråkigt att det alltid finns de som ska förespråka sina egna val i alla väder, men så är det ju överallt och det går ju inte att göra något åt så länge folk håller sig till topic.
Citera
2008-12-16, 18:56
Medlem
ischs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Afrokamel
Nah, dem slipper man inte någonstans. Men där finns det iaf en del folk som vet vad de snackar om.

Visst det finns en hel del duktigt folk på Sweclockers men de lider av samma sak som FB; dvs att storleken dra till sig en massa självutnämda experter utan kunskap som drar ner nivån. Fördelen som jag ser det är väl mer att de är ett ett mer nischat forum och med det drar det till sig folk som är intresserad av området.
Citera
2008-12-16, 19:16
Medlem
TTKs avatar
Mina förslag är:

1. Om det är så solklart att någon postar en rekomendation utan att ha läst igenom frågan ordentligt så kan du trycka på "report post" och anmäla inlägget som brott mot regel 0.03. Var noga med att motivera och exemplifiera differansen mellan den ställda frågan och det givna svaret.

2. Börja svara i trådarna du med och problematisera de andras ställningstagande. Det här är trotts allt ett diskussionsforum och förhoppningsvis så blir det en bra diskussion kring ämnet till slut - till gagn för alla.
Citera
2008-12-16, 19:23
Medlem
Man kunde också uppmuntra till att människor behövde motivera sina svar lite bättre. Varför rekommenderar man Corsair 450 (eller TX-serien) när 550 och uppåt (HX-serien) är modulära, och tystare under press? Och mig veterligen inte så blodigt mycket dyrare? Vore fint med en motivering till sånt, det skulle hjälpa TS.

Chassin är svårt att rekommendera eftersom det så otroligt mycket är en smaksak, men det finns vissa chassin som typ får en "kult" omkring sig. Även här vore det bra med motivering.

När det gäller grafikkort så kan du ju t.ex köpa ett 3850 passivt kylt, om du vill ha tystare och billigare*? Återigen vore det bra om de som svarat på dina frågor hade motiverat varför de säger just 4850 utefter de kriterier du ställer upp.

Motivera mera!

(nu vet jag inte om de passiva korten är billigare, sånt kan ju variera. 4850 finns som passivt för strax under 2.000 kr iallafall)
Citera
2008-12-16, 20:05
Medlem
Nate Blacks avatar
Håller med isch. Skapa underforum! Hårdare moderering skulle väl funka, men det hänger på att folk RPar.

Angående fanboys: Ibland finns det en produkt som står över andra. Det är inget fel i att då rekommendera den. Frågar någon så ska man inte ha någrasomhelst problem med att hänvisa till bra produkttester för att stödja sitt förslag.

Men ibland orkar man såklart inte, utan bara säger "Köp X. Det är bra." utan vidare motivering. Förhoppningsvis har man då byggt upp ett namn som hårdvarukunnig eller så orkar man förklara sig senare.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in