• 2
  • 3
2008-12-26, 15:41
Medlem
Herr Lindholms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OlBlueEyes
Det är till 95% bara WT som beställer. Av de som ringer in faller 60% bort då de har en betalningsanmärkning och inte får gå vidare och göra en beställning.

Deras kreditrating är helt absurd, taxerar man 200' per år så får du handelsutrymme upp till 120' vilket ledde till att var tredje kund åkte på inkassokrav och hamnade hos fogden efter några månader.

Det premierades också att pracka på kunderna en massa onödig skit de inte behövde, typ sälj gärna med en DVD-inspelare till den där sketna badrums-tvn i kombination med en värdelös ( men svindyr ) försäkring.

Kort och gott kan man sammanfatta det med SMS-lån då allt invaggas i trygghet och flexibilitet men i själva verket är ocker så det sjunger om det.

Tilläggas bör att jag jobbade där några månader under studietiden och slutade då jag blev mlmare på heltid istället

Idag försörjer jag mig genom att sälja nigeriabrev
Man kan höra på den lent nedlåtande speakerrösten och se på den löjliga överdriften med sladdhärvan i reklamen att de säljer till folk som inte vet bättre.
Citera
2008-12-26, 15:49
Moderator
Gromguttens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr Lindholm
Man kan höra på den lent nedlåtande speakerrösten och se på den löjliga överdriften med sladdhärvan i reklamen att de säljer till folk som inte vet bättre.

Ja, formspråket är som hämtat från Tvins, TV-Shop och liknande (inte minst sms-lån) som riktas mot samma målgrupp. Tydligen funkar det.
Citera
2008-12-26, 15:55
Medlem
Herr Lindholms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gromgutten
Ja, formspråket är som hämtat från Tvins, TV-Shop och liknande (inte minst sms-lån) som riktas mot samma målgrupp. Tydligen funkar det.
Jepp. Estetik är mycket viktigt. Jämför gärna med reklam som vädjar till ens bättre sidor, typ reklam för gammeldags reservoarpennor eller exklusiva armbandsur.

EDIT: Så därför skulle jag inte ens köpa disketter från Tricom för att rädda morsan. De har nämligen en "rolig" seriefigur på skyltfönstret.
Citera
2008-12-26, 18:22
Medlem
ThisIsTheZodiacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr Lindholm

mmm lika den där laptop reklamen! Köper du hos nån annan går alla sönder och du får bygga pyramid med dom. Köp våran GULA laptop så får du hjälp istället. En annan intressant sak är att dom aldrig ens visar märke på produkterna i reklamen, rätt tydligt att det är en mindre nogräknad grupp dom vänder sig mot.

Philips 22PFL5403D 4999:- kontant hos leasy
Enligt pricerunner ligger dom 4 kr ÖVER det dyraste alternativet. Med tanke på deras horribla räntor tycker man kanske att dom borde kunna pressa priserna lite även om dom har noll intresse av att sälja kontant. Men det kanske är ett medvetet val för att bara få in kreditkunder?
Citera
2009-01-02, 16:18
Medlem
Herr Lindholms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThisIsTheZodiac
mmm lika den där laptop reklamen! Köper du hos nån annan går alla sönder och du får bygga pyramid med dom. Köp våran GULA laptop så får du hjälp istället. En annan intressant sak är att dom aldrig ens visar märke på produkterna i reklamen, rätt tydligt att det är en mindre nogräknad grupp dom vänder sig mot.

Philips 22PFL5403D 4999:- kontant hos leasy
Enligt pricerunner ligger dom 4 kr ÖVER det dyraste alternativet. Med tanke på deras horribla räntor tycker man kanske att dom borde kunna pressa priserna lite även om dom har noll intresse av att sälja kontant. Men det kanske är ett medvetet val för att bara få in kreditkunder?
Mera analys av estetik. Me like!

Kan ju även vara för att det inte är några märken att hänga i julgranen. Vad är Amlio? Och MSI - har de italienska fascisterna gett sig in i datorbranschen?

Jag måste beundra dom för deras poetiska friheter med språket; "långsam betalning." Och vad är detta? "Scaleo Li 2410 - bra till multimedieprogram" (Kan även stavas "multimediaprogram".) Nu fick jag en svår flashback till 90-talet. Måste gå ut och köpa senaste numret av Interface!
Citera
2011-12-27, 16:06
Medlem
Snösparvs avatar
Snart 2012 och L'easy finns fortfarande kvar. Dom verkar omsätta ganska mycket pengar och göra bra vinst fortfarande. Otroligt att folk köper tex en spelkonsol för dessa pengar.

Köper man en Wii har man ju fått betala över 6500kr efter 53 månader. Nypris 1300kr hos traditionella butiker.
Citera
2011-12-27, 22:23
Medlem
JanneHallonkvists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snösparv
Snart 2012 och L'easy finns fortfarande kvar. Dom verkar omsätta ganska mycket pengar och göra bra vinst fortfarande. Otroligt att folk köper tex en spelkonsol för dessa pengar.

Köper man en Wii har man ju fått betala över 6500kr efter 53 månader. Nypris 1300kr hos traditionella butiker.
Helt sjukt vad dyrt.
Citera
2013-09-05, 16:56
Medlem
Nord88s avatar
Jag hade inte hört någonting om L'easy på flera år tills dess att jag idag hittade reklam från dem i brevlådan. Två produktexempel finns varav den ena jag vet kostar en bit över 4k hos flera återförsäljare då jag själv har funderat på att köpa den ett längre tag, det är en Samsung UE42F5005 TV som L'easy vill ha 5999 för kontant. Det står att den totala kreditkostnaden blir 5018 kr om man tar den på avbetalning, 5999+5018=11017kr och sedan tillkommer ju även en aviavgift på 25kr per inbetalning, vilket skulle göra kostnaden för en person som inte betalar med autogiro blir långt över 12k. Fittorna har även skrivit dit "spara 1000:-" för att ge sken av att det skulle vara ett konkurrenskraftigt pris. Hur människor kan betala två eller till och med tre gånger så mycket som marknadens lägsta pris var svårt att förstå redan för snart tio år sedan då de gjorde som mest reklam, men hur människor fortsätter att göra det idag med den otroligt prispressade hemelektronikbranschen och de ofta räntefria avbetalningsplanerna går inte att begripa.

Om jag var företagare så skulle jag vara villig att betala en slant för ett komplett elektroniskt register med L'easys samtliga kunder, en träff i det registret vid en personsökning skulle vara mer talande och alarmerande är en förekomst under flera punkter i både belastningsregistret, misstankeregistret samt i Säkerhetspolisens spaningsregister.
Senast redigerad av Nord88 2013-09-05 kl. 17:06.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in