Citat:
Ursprungligen postat av
lagtblodsocker
Men alltså för i h-vete HUR länge ska han få hålla på? Äcklig människa
Jo, nog funderar man ibland varför ett modernt samhälle inte riktigt klarar av att skydda sina medborgare från denna sorts människotyp. Allt för många människor av precis samma skrot och korn som denne JN kommer tyvärr i skydd av våra fina och kloka ideal kring allas rätt till en andra chans ständigt och jämt undan precis den sorts konsekvenser som gör att vi andra faktiskt kan känna oss trygga i samhället.
För övrigt så tycker jag på allvar att det här med att alla har rätt till en andra chans är ett mycket bra och klokt ideal att basera sitt rättsystem på. Men för den skull så innebär inte det att jag per automatik anser att det gör att alla har rätt till en andra chans även vid det femtioelfte tillfället som de ställer till det för sig och för andra. I dessa fall måste man tamejfan se till helheten och gör man det i exempelvis vad gäller det liv JN levt hittills, och de konsekvenser som det livet medfört för människor i hans närhet, eller som kommit i hans väg, så inser man väldigt snabbt att i hans specifika fall så är den andra, tredje, fjärde och femtioelfte chansen förbrukad sedan länge. Det har sedan lång tid tillbaka helt slutat att handla om att samhället har en skyldighet att försöka rehabilitera honom för att istället handla om samhällets skyldighet att se till att skydda övriga medborgare från honom. För i slutänden måste alltid de som drabbas, eller riskerar att drabbas, få gå före gärningsmannen - i alla lägen.
Nä fy fan, jag säger helt klart nej till strängare straff och all den skiten (eftersom den metoden aldrig någonsin har, eller någonsin kommer att fungera), men jag säger också helt klart nej till att alla de JN-typer som uppenbarligen är farliga för oss andra överhuvudtaget ska få vistas ute i samhället en endaste sekund efter att man konstaterat dennes farlighet. Jag anser nämligen att så länge som de fortfarande är farliga för oss andra så ska tamejfan samhället se till att skydda oss från dem. Punkt slut.
Jag menar att visst tusan måste det väl gå att hitta en modell som gör detta möjligt för samhället samtidigt som det görs på ett humant sätt? Kanske något i stil med hur rättspsykiatrisk vård är tänkt att den ska fungera, d.v.s. att du kommer inte ut förrän du förklaras frisk? Jag skiter egentligen i HUR det görs. Det viktiga är ATT det görs. Jag vill för i Helvete känna mig trygg med att mina barn kan vistas ute i samhället utan att samtidigt behöva känna en ständig oro för att de ska råka träffa på JN eller någon likasinnad.