2008-12-16, 18:02
Medlem
Leif Ds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JanneJosefsson
Du har rätt i att myndigheterna bejakar ett multikulturellt samhälle, men det betyder inte dessa myndigheter någonsin kommer acceptera våld.

Ett samhälle som berikas med en massa folk från våldsbaserade klankulturer (och anser att sådan berikning är önskvärd) måste ju naturligtvis också bejaka denna kulturs effekter. För det är liksom det som är poängen med mångkultur: Man ska få in nya kulturer och synsätt i landet eftersom dom gamla svenska inte ansågs fina nog.
Har man tagit hit sådant folk får man med på köpet att dom beter så här, det ingår liksom i begreppet "mångkultur". Våld, rån och gruppvåldtäkter är helt undvikligt när man oimpoertar 100000 pers per år för vilka sådant är helt normalt.
Citera
2008-12-16, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leif D
Ett samhälle som berikas med en massa folk från våldsbaserade klankulturer (och anser att sådan berikning är önskvärd) måste ju naturligtvis också bejaka denna kulturs effekter. För det är liksom det som är poängen med mångkultur: Man ska få in nya kulturer och synsätt i landet eftersom dom gamla svenska inte ansågs fina nog.
Har man tagit hit sådant folk får man med på köpet att dom beter så här, det ingår liksom i begreppet "mångkultur". Våld, rån och gruppvåldtäkter är helt undvikligt när man oimpoertar 100000 pers per år för vilka sådant är helt normalt.

Jo men så är det. Inte höjer jag på ögonbrynen när jag läser om klanstridigheter i Sverige. Det naiva med mångkulturismens bejakare är att de tror att allt blir annorlunda bara för att någon kliver över den svenska gränsen. Det är så naivt så naivt....
Citera
2008-12-16, 18:46
Medlem
Leif Ds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Jo men så är det. Inte höjer jag på ögonbrynen när jag läser om klanstridigheter i Sverige. Det naiva med mångkulturismens bejakare är att de tror att allt blir annorlunda bara för att någon kliver över den svenska gränsen. Det är så naivt så naivt....

Nja, jag tror nog att många av mångkulturförespråkarna tror att svenska värderingar och svenskt beteende är det som gäller även i resten av världen. Jag tror inte dom tror att berikarna skulle förändras när dom kom hit, utan att dom är "normala" redan från början.
Vad som är normalt skiljer dock från olika platser. Svenskt kompromissande och konfliktundvikande beteende med tro på en stark stat anses ju som helt onormalt på många håll. Men mångkultursförespråkarna vet inte om det.
Citera
2008-12-16, 19:36
Bannlyst
Citat:
Du vet själv att det knappast blir migrationsverkets första handlingsplan, jag ser helst att du besvarar frågan utifrån migrationsverkets perspektiv.

Ja man kan ju som första åtgärd upplysa dom att det inte ser så bra ut att folk som sökt asyl för att slippa krig och elände, börjar ägna sig åt klanliknande gatustrider i det landet dom söker asyl i.

Den andra åtgärden är att hota dom med kastad asylansökan och utvisning, eftersom kriminalitet kan påverka utslaget (det står på mv hemsida om du inte tror mig) negativt.

Så åtgärder och regler finns redan. Det handlar om att migrationsverket ska visa lite stake och tillämpa dessa och faktiskt skicka hem dom som inte kan sköta sig. Problemet löst!
Citera
2008-12-16, 23:14
Medlem
Keruacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lantbruk
Är inte detta egentligen en väldigt positiv nyhet?

Mvh

Visst är det så.
Här erkänner svenska myndigheter att man måste segregera somliga folkgrupper ifrån varandra.
Men hur var det nu med den lyckliga mångkulturen?

Mångkultur är ju enligt våra politiker och våra journalister den totala lyckan!
Men tydligen inte i detta fallet?

Våra svenska politiker och våra journalister måste ju rimligtvis gå till botten med denna rasismen som tydligen finns hos dessa två etniska grupperingar i Wilhelmina.

Ett fackeltåg mot rasism kanske vore en bra markering?
Senast redigerad av Keruac 2008-12-16 kl. 23:33.
Citera
2008-12-17, 07:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Keruac

Våra svenska politiker och våra journalister måste ju rimligtvis gå till botten med denna rasismen som tydligen finns hos dessa två etniska grupperingar i Wilhelmina.

Ett fackeltåg mot rasism kanske vore en bra markering?

Självklart ska vi ha ett fackeltåg mot rasism! En temavecka i skolan mot sverigedemokraterna är också på sin plats!
Citera
2008-12-17, 08:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leif D
Nja, jag tror nog att många av mångkulturförespråkarna tror att svenska värderingar och svenskt beteende är det som gäller även i resten av världen. Jag tror inte dom tror att berikarna skulle förändras när dom kom hit, utan att dom är "normala" redan från början.
Vad som är normalt skiljer dock från olika platser. Svenskt kompromissande och konfliktundvikande beteende med tro på en stark stat anses ju som helt onormalt på många håll. Men mångkultursförespråkarna vet inte om det.

Är det som du beskriver det hela så blir jag än mer fundersam för att inte säga rent bekymrad.
Jag har grundat min åsikt på att jag har trott att mångkultursförespråkarna har en naiv föreställning om att "allt ordnar sig bara för att man kommer till Sverige".

Det kan vara så illa att multikultiförespråkarna inte ens har kunskap om hur stor de väsentliga, inte teater och böcker etc., kulturskillnaderna är visavi ex. företagskultur, demokrati, barnens rättigheter, kvinnosyn etc. Kort sagt under vilka spelregler man bygger upp ett väl fungerande samhälle.

Har den grundläggande kunskapen saknats, vilket börjar bli mer och mer sannolikt, och dessutom kombinerats med politisk makt...ja då är det en farlig situation.

Det är en sak om makt förenas med kunskap eller tvärtom. Det kan man vanligtvis tåla i vilken västerländsk politisk kombination som helst men makt utan kunskap...
Citera
2008-12-17, 08:27
Medlem
JanneJosefssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beyond
Eftersom de var asylsökande så är det väl inte svårare än att icke bevilja asyl, eller? De bevisar ju vad de går för genom att inte ens orka låtsas vara städade flyktingar som flytt våld och förtryck.

Huruvida de inte flytt våld och förtryck spekulerar du bara i, jag kan bara göra samma sak. Finns det en hotbild i deras hemland kommer migrationsverkets beslut grundas på det.

Det är inte så enkelt att bara låta bli att bevilja asylen då invandrarbarnen knappast kom hit ensamma och familjer kommer splittras. Att dom hamnar i bråk lär ju inte gynna deras situation som asylsökande, men migrationsverket måste ju naturligtvis utvärdera hotbilden innan man gör något förhastat.

Citat:
Nu vet jag inte vad som är migrationsverkets första handlingsplan men gissar starkt att det INTE är att agera medlare i klankonflikter eller att beställa skinnsoffor åt framtida hedersknyfflar, utan just att utreda deras skyddsbehov? Rätta mig gärna om jag har fel.

Under tiden migrationsverket utreder deras skyddsbehov har de ju även andra ansvarsområden, detta framgår även ganska klart i artikeln då det var migrationsverket som tog beslutet att flytta en av grupperingarna.

Citat:
Ursprungligen postat av Västerbottens-Kuriren
Under eftermiddagen beslöt Migrationsverket, enligt presschef Johan Rahm, att man särar på de bråkande genom att placera en av grupperna i Dorotea inom kort.
Citera
2008-12-17, 08:32
Medlem
JanneJosefssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SMK
Ja man kan ju som första åtgärd upplysa dom att det inte ser så bra ut att folk som sökt asyl för att slippa krig och elände, börjar ägna sig åt klanliknande gatustrider i det landet dom söker asyl i.

Den andra åtgärden är att hota dom med kastad asylansökan och utvisning, eftersom kriminalitet kan påverka utslaget (det står på mv hemsida om du inte tror mig) negativt.

Så åtgärder och regler finns redan. Det handlar om att migrationsverket ska visa lite stake och tillämpa dessa och faktiskt skicka hem dom som inte kan sköta sig. Problemet löst!

Det här är ett konkret alternativ till migrationsverkets handlade, jag misstycker inte i någonting du skrev även om du gjorde det i något hårda ordalag.

Att upplysa dem om att detta beteende kommer påverka migrationsverkets beslut är absolut ett måste.

Men frågan är ju om inte migrationsverket gjort det redan innan man särade på grupperna?
Citera
2008-12-17, 11:25
Medlem
flashwriters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Det har varit oroligheter mellan olika etniska grupperingar i Wilhelmina. Knivar etc. har använts.

"Ett tiotal asylsökande tonåringar från två folkgrupper drabbade på måndagen samman i två slagsmål i Vilhelmina under måndagen. Bland annat användes knivar och en avslagen flaska som tillhyggen. Totalt fick fem av ungdomarna föras till sjukstugan för vård, bland annat för skärsår."

http://www.vk.se/Article.jsp?article=238504

.........
Vi får inte glömma att det här är "berikande" för sverige. Våra sjuksystrar och läkare får träning och lön. Vanlige svensson får lite spänning i vardagen mellan pizzorna och kebaben.

Var pengarna kommer ifrån? Jaamen alla vet väl att det häftigt att betala skatt
Citera
2008-12-17, 16:14
Avslutad
Citat:
Det här är ett konkret alternativ till migrationsverkets handlade, jag misstycker inte i någonting du skrev även om du gjorde det i något hårda ordalag.

Att upplysa dem om att detta beteende kommer påverka migrationsverkets beslut är absolut ett måste.

Men frågan är ju om inte migrationsverket gjort det redan innan man särade på grupperna?

Nej för det borde ju inte vara relativt självklart för en någorlunda normalbegåvad individ att knivfighter på öppen gata kan försämra ens chanser att få asyl. T.o.m Forrest Gump skulle ha hajat detta. Fast det är klart, vi får den invandring vi förtjänar...
Citera
2008-12-17, 16:18
Medlem
JanneJosefssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Nej för det borde ju inte vara relativt självklart för en någorlunda normalbegåvad individ att knivfighter på öppen gata kan försämra ens chanser att få asyl. T.o.m Forrest Gump skulle ha hajat detta. Fast det är klart, vi får den invandring vi förtjänar...

Det är bättre att anta att de fattar regelverket och inte förklara det alltså?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in