Citat:
Ursprungligen postat av Leif D
Nja, jag tror nog att många av mångkulturförespråkarna tror att svenska värderingar och svenskt beteende är det som gäller även i resten av världen. Jag tror inte dom tror att berikarna skulle förändras när dom kom hit, utan att dom är "normala" redan från början.
Vad som är normalt skiljer dock från olika platser. Svenskt kompromissande och konfliktundvikande beteende med tro på en stark stat anses ju som helt onormalt på många håll. Men mångkultursförespråkarna vet inte om det.
Är det som du beskriver det hela så blir jag än mer fundersam för att inte säga rent bekymrad.
Jag har grundat min åsikt på att jag har trott att mångkultursförespråkarna har en naiv föreställning om att "allt ordnar sig bara för att man kommer till Sverige".
Det kan vara så illa att multikultiförespråkarna inte ens har kunskap om hur stor de väsentliga, inte teater och böcker etc., kulturskillnaderna är visavi ex. företagskultur, demokrati, barnens rättigheter, kvinnosyn etc. Kort sagt under vilka spelregler man bygger upp ett väl fungerande samhälle.
Har den grundläggande kunskapen saknats, vilket börjar bli mer och mer sannolikt, och dessutom kombinerats med politisk makt...ja då är det en farlig situation.
Det är en sak om makt förenas med kunskap eller tvärtom. Det kan man vanligtvis tåla i vilken västerländsk politisk kombination som helst men makt utan kunskap...