2008-12-16, 12:58
Medlem
Badsectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kroppskultur
Segregering förspråkas av alla som väljer att bo i områden där den egna gruppen bor som t.ex. svenskar, kurder, assyrier m.m.

Allt annat är bara fint pk-prat.
Den enda långsiktigt hållbara lösningen är repartriering.
Ju förr desto skonsammare för alla parter.
Citera
2008-12-16, 13:03
Medlem
JanneJosefssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Varför, när man ser vart det hela har barkat, fortsätta med samma ödestigra politik? Är det inte dags att pröva med något nytt?

En helt ny invandringspolitik i kombination med assimilering är förmodligen helt nödvändig för att komma på banan igen.

Segregering, vare sig temporär eller permanent, kan knappast vara ett tillstånd som kan utgöra en grund för ett hållbart svenskt samhällsbygge. Det är bara rasister som förespråkar segregering. Nu verkar, genom ovanstående förfarande, t.o.m migrationsverket sälla sig till den skaran.

Jag kan inte annat än uttrycka djup förvåning och samtidigt höja ett varningens finger. Detta har aldrig fungerat och kommer ej heller att fungera framgent.

Hur är det med läsförståelsen? Om du tycker att beslutet att sära på dessa två grupper är felaktigt kan du isåfall föreslå en annan åtgärd myndigheterna kunda ha använt för att lösa situationen?
Citera
2008-12-16, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JanneJosefsson
Hur är det med läsförståelsen? Om du tycker att beslutet att sära på dessa två grupper är felaktigt kan du isåfall föreslå en annan åtgärd myndigheterna kunda ha använt för att lösa situationen?

Det var det här med läsförståelsen:

"En helt ny invandringspolitik i kombination med assimilering är förmodligen helt nödvändig för att komma på banan igen."

Segregering är absolut inte lösningen. Att myndigheterna pläderar för ett mångkulturellt samhälle samtidigt som de ägnar sig åt segregering understryker bara det faktum att invandringspolitiken har totalhavererat. Haveriet har skett både i teorin och framförallt i praktiken. Där står vi nu.

Nog kan jag stå där med armarna i kors och betrakta sönderfallet men det förbjuder både min moral och min plikt gentemot det svenska samhället.
Citera
2008-12-16, 13:55
Medlem
JanneJosefssons avatar
Citat:
Det var det här med läsförståelsen:

"En helt ny invandringspolitik i kombination med assimilering är förmodligen helt nödvändig för att komma på banan igen."

Segregering är absolut inte lösningen. Att myndigheterna pläderar för ett mångkulturellt samhälle samtidigt som de ägnar sig åt segregering understryker bara det faktum att invandringspolitiken har totalhavererat. Haveriet har skett både i teorin och framförallt i praktiken. Där står vi nu.

Nog kan jag stå där med armarna i kors och betrakta sönderfallet men det förbjuder både min moral och min plikt gentemot det svenska samhället.

Det är väl ändå inget svar? Vi befinner oss inte i något framtidsscenario med ny invandringspolitik, vi befinner oss i nutid med dom brister och problem som faktiskt finns.

Myndigheterna baserade sitt beslut att separera folkgrupperna på nuläget, det borde även du göra när du svarar på frågan.

Så vi tar det igen, hur hade du med myndigheternas resurser löst situationen annorlunda och med bättre resultat?
Citera
2008-12-16, 14:28
Medlem
Citat:
Så vi tar det igen, hur hade du med myndigheternas resurser löst situationen annorlunda och med bättre resultat?

För det första skulle jag aldrig försätta mig i den hopplösa situationen att stå där bakbunden för att ena dagen tvingas tala om integration, totalintegration eller supertotalintegration för att nästa dag använda mig av segregering för att uppnå integration.

Jag har inte tillräckligt låg moral för slikt.

För det andra konstaterar jag att problemet är olösligt. Så länge det proklameras om integration som ett saligt tillstånd så länge kommer detta inte att gå att lösa.

Jag tror knappast heller att de politiker som beslutat om denna integration har gett myndigheten direktiv att använda sig av segregering för att uppnå integration.

De ansvariga politikerna kan i detta läge inte smita undan med ett slappt:

-Det där är ett problem för den enskilda myndigheten.

Ställ de politiker som ni har röstat fram till svars! De är de som äger problemet!
Citera
2008-12-16, 14:55
Medlem
HoccultAs avatar
Detta banar ju vägen för vidare problem i landet
Att ungdomarna inte kan släppa sina hemländers rivalitet (eller va man ska kalla det).

Hur kommer det se ut när dessa ungdomar kommer ut i det svenska samhället när dom redan gör så här vid asylmottagningen?

Jag tror inte för fem öre på att dessa ungdomar kommer att anpassa sig till
samhället.

Detta har jag sett så MÅNGA gånger tidigare bland invandrargrupper.

Min lösning på detta problemet skulle nog vara att inte ge dom uppehållstillstånd eller dra in det befintliga för att visa att detta inte accepterbart alls.

Kalla detta främlingsfientlighet Janne Josefsson för den stämpeln sätter du på alla som inte är positiva till invandringspolitiken.
Citera
2008-12-16, 15:11
Medlem
JanneJosefssons avatar
Citat:
För det första skulle jag aldrig försätta mig i den hopplösa situationen att stå där bakbunden för att ena dagen tvingas tala om integration, totalintegration eller supertotalintegration för att nästa dag använda mig av segregering för att uppnå integration.

Jag har inte tillräckligt låg moral för slikt.

För det andra konstaterar jag att problemet är olösligt. Så länge det proklameras om integration som ett saligt tillstånd så länge kommer detta inte att gå att lösa.

Jag tror knappast heller att de politiker som beslutat om denna integration har gett myndigheten direktiv att använda sig av segregering för att uppnå integration.

De ansvariga politikerna kan i detta läge inte smita undan med ett slappt:

-Det där är ett problem för den enskilda myndigheten.

Ställ de politiker som ni har röstat fram till svars! De är de som äger problemet!

Okej det är ett svar jag kan respektera och förstå även om jag inte delar dina åsikter. Själv tycker jag att myndigheterna gjorde rätt som separerade de två olika folkgrupperna i detta fall.

Fast det betyder inte att jag tycker att integrationen fungerar som den ska, självklart finns mycket att förbättra.
Citera
2008-12-16, 15:17
Medlem
Äntligen fattar de att vissa grupper inte kan leva sida vid sida. Frågan är ju bara när de ska förstå det så att de kan applicera ett konsekvent tänkande på mångkulturen.
Citera
2008-12-16, 15:33
Medlem
Lantbruks avatar
Är inte detta egentligen en väldigt positiv nyhet?

Mvh
Citera
2008-12-16, 16:04
Bannlyst
Citat:
Att enskilda fall där grupper skiljs åt finns betyder inte att segregering är policy.

Har du någon bättre lösning än att separera dessa två grupper i detta fall?

Ja utvisa bägge två så blir det lugnt.
Citera
2008-12-16, 16:10
Medlem
JanneJosefssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SMK
Ja utvisa bägge två så blir det lugnt.

Du vet själv att det knappast blir migrationsverkets första handlingsplan, jag ser helst att du besvarar frågan utifrån migrationsverkets perspektiv.
Citera
2008-12-16, 17:49
Medlem
beyonds avatar
Citat:
Har du någon bättre lösning än att separera dessa två grupper i detta fall?
Eftersom de var asylsökande så är det väl inte svårare än att icke bevilja asyl, eller? De bevisar ju vad de går för genom att inte ens orka låtsas vara städade flyktingar som flytt våld och förtryck.
Citat:
Du vet själv att det knappast blir migrationsverkets första handlingsplan, jag ser helst att du besvarar frågan utifrån migrationsverkets perspektiv.
Nu vet jag inte vad som är migrationsverkets första handlingsplan men gissar starkt att det INTE är att agera medlare i klankonflikter eller att beställa skinnsoffor åt framtida hedersknyfflar, utan just att utreda deras skyddsbehov? Rätta mig gärna om jag har fel.
Senast redigerad av beyond 2008-12-16 kl. 17:51.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in