Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2008-12-27, 12:22
Medlem
_indees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl-Ann von s
Det finns de som tagit många gånger den dosen och ingen ny kortsiktig biverkning har framkommit förutom de som står listade på FASS. Man vet naturligtvis inte vad för långsiktiga biverkningar man riskerar att få. Medicinen är så ny. Större risk är det om man tar doser över 600mg

Aha, det jag misstänkte faktiskt. Jag undrade mest om det fanns några här på fb som fått några svåra problem på höga doser utan tolerans. Då en nära finsk vän påstår att han krampade på 2g lyrica, men jag misstänker att det var något annat med i spelet, typ tradolan.

Sen undrar jag om någon vet just varför det är farligt att ta oxykodon (OxyContin) tillsammans med lyrica? Jag skulle nog tippa på att det är samma som opiater+benz, andningsdepressivt dvs. Jag har blivigt riktigt nojjig vissa gånger jag blandar båda.
Citera
2008-12-27, 13:06
Medlem
langaocbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tirad
Calcium channel blockage låter inte bra=den går att överdosera

Möjligt med kepra men enligt vår gamle polare fass är det rätt svårt att ta livet av sig med neurontin .

"Överdosering (Läs mer om överdosering)
Gabapentindoser upp till 49 g har inte inneburit akut, livshotande intoxikation. Symptom vid överdosering är yrsel, dubbelseende, sluddrigt tal, dåsighet, letargi och mild diarré. Alla patienter återhämtade sig helt efter symtomatisk behandling. Minskad absorption av gabapentin vid högre doser kan begränsa upptaget av läkemedlet vid överdoseringstillfället och således minimera toxiciteten till följd av överdosering."
Citera
2008-12-27, 20:53
Medlem
Carl-Ann von ss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _indee
Aha, det jag misstänkte faktiskt. Jag undrade mest om det fanns några här på fb som fått några svåra problem på höga doser utan tolerans. Då en nära finsk vän påstår att han krampade på 2g lyrica, men jag misstänker att det var något annat med i spelet, typ tradolan.

Sen undrar jag om någon vet just varför det är farligt att ta oxykodon (OxyContin) tillsammans med lyrica? Jag skulle nog tippa på att det är samma som opiater+benz, andningsdepressivt dvs. Jag har blivigt riktigt nojjig vissa gånger jag blandar båda.

Fass:
Citat:
Intag av andra läkemedel:

Innan du tar något nytt läkemedel samtidigt med LYRICA, bör du tala med din läkare. Tala om för din läkare eller apotekspersonalen om du tar eller nyligen tagit andra läkemedel, även receptfria sådana.

LYRICA och vissa andra läkemedel kan påverka varandra (interaktion). När det tas tillsammans med vissa andra läkemedel, kan LYRICA förstärka dessa medels biverkningar, till exempel försämrad andning och koma. Graden av yrsel, sömnighet och minskad halt av läkemedel i blodet blir mer påtagliga om LYRICA används tillsammans med läkemedel innehållande:

Oxykodon – (används som ett smärtstillande läkemedel)

Lorazepam – (används för behandling av ångest)

Alkohol
Citera
2008-12-28, 00:47
Medlem
_indees avatar
Jo, jag är medveten om att det är farligt. Och jag är nyfiken på vilket sätt det är farligt.
Och jag tyckte det var så skumt att det enbart var just oxy och inte andra starka opioider.

Förstår inte heller interaktionen med lorazepam, men jag antar att det är något med muskelavslappning?

Aja, det är en ny medicin, så man agerar kanske lite testpilot när man går upp på höga doser.
Citera
2008-12-28, 07:26
Medlem
Keppra ja, utan den så skulle jag nog inte levt idag
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem