2008-12-16, 00:04
Medlem
SilverPressens avatar
vet inte om jag ska posta denna tråden i drogforumet eller i Vetenskap & humaniora men väljer att posta den här.

Har precis läst en bok som handlade om en pojke med Aspergers syndrom

boken som hette The Curious Incident of the Dog in the Night-time kan jag förövrigt rekommendera, en mycket intressant och rolig bok.

länk till er som inte vet vad det är: http://sv.wikipedia.org/wiki/Aspergers_syndrom

från wikipedia;
"Kvalitativt nedsatt förmåga till social interaktion,
Begränsade, repetitiva och stereotypa mönster i beteende, intressen och aktiviteter,
Betydande nedsättning av funktionsförmåga i viktiga avseenden,
Ingen betydande försening av den allmänna språkutvecklingen,
Ingen betydande försening av den kognitiva utvecklingen såsom nyfikenhet på omgivningen, eller i utvecklingen av för åldern adekvata vardagliga färdigheter eller adaptivt beteende (utöver social interaktion) under de tre första levnadsåren.
Symptomen kan inte bättre förklaras av en annan specifik genomgripande störning i utvecklingen, eller av schizofreni"

Nu undrar jag, hur skulle det bli om någon med denna "sjukdom" eller någon med liknande syndrom tog förslagsvis extacy eller någon hallucinogen drog?

"Kvalitativt nedsatt förmåga till social interaktion" - hur skulle det gå om någon med detta syndrom tog extacy, vilket på många sätt är motsatsen till det tillståndet?

"Begränsade, repetitiva och stereotypa mönster i beteende, intressen och aktiviteter""
Vad skulle hända om någon som lever i en värld av mönster och regler tog hallucinogener och hela deras uppfattning om verkligheten helt plötsligt blev förvrängd?

skulle deras störning fortfarande ha kontroll över dem eller skulle drogen få övertaget?

Skulle droger kunna användas i syfte att göra dem kvitt sin sjukdom?

detta har jag grubblat på ett tag nu, tacksam för svar.
Citera
2008-12-16, 00:59
Medlem
Ciphers avatar
Finns redan en gammal tråd som hanterar ämnet, här.
Citera
2008-12-16, 01:12
Medlem
SilverPressens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cipher
Finns redan en gammal tråd som hanterar ämnet, här.

jaha, trodde jag var ensam i världen om att komma på en sån här sak, brydde mig inte ens om att söka.. då är det bara att låsa denna då =)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in