2008-12-15, 20:38
Medlem
Kundalinis avatar
Skall man syssla med forskning skall man ju helst var en sån där intensivt intresserad nörd som föredrar sena kvällar på labbet framför andra sundare och roligare aktiviteter.

Dessutom skall man helst inte tveka utan veta vad man vill!

Jag är en av dem som inte vet vad jag vil göra - så nu efterlyser jag intressanta forskargrupper att jobba med!

Alla förslag beaktas inte, men jag ser fram emot era idéer.

Humanbiologi är nån slags luddig begränsning.
Citera
2008-12-15, 20:53
Medlem
kedjas avatar
https://www.flashback.org/forumdisplay.php?f=225

kankse passar bättre?
Citera
2008-12-15, 20:54
Medlem
526s avatar
Kvantifiera mjuka värden
Citera
2008-12-15, 21:20
Medlem
Kundalinis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kedja
https://www.flashback.org/forumdisplay.php?f=225

kankse passar bättre?

Humanbiologi - inte grön biologi...
Citera
2008-12-15, 21:21
Medlem
Kundalinis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Kvantifiera mjuka värden

Kvantifiera mjuka värden?

Låter som ngt för en matematiker eller statistiker...söker något biologiskt.
Citera
2008-12-15, 21:52
Medlem
Confunduss avatar
Jag vill inte pressa dig eller så, men någon måste göra något åt det här med vår odödlighet, eller snarare avsaknad därav. Jag får nästan intrycket att det är lite tabu att fixa människor som egentligen inte är trasiga - en slags jantelag läkare och patienter emellan. Här har du iallafall en jättechans. Det är nästan så jag funderar på att själv sadla om och göra det på egen hand., men jag tycker blod är ganska äckligt. Därför överlåter jag uppgiften till dig.
Citera
2008-12-15, 22:08
Medlem
Dr.MadSciences avatar
Du bör ju belysa mer precist vad du är intresserad av, vad du är utbildad (utbildar dig) till och vad du finner intressant.

Känns som en ganska fånig trådstart. "Hjälp, jag vill forska!! Men vad fan skall jag forska om?"

Pja, nått som ligger inom ditt intresseområde och/eller som du är utbildad till behärska?

Satsa på något du är intresserad av, finner intressant. Då blir det ett nöje istället för "ett kneg."
Citera
2008-12-15, 22:37
Medlem
Vad finns det att forska om vid skolan/institutet du vill forska?
Det vill säga om du inte planerar att gå in i privata sektorn, då är det ju klart att du kan göra lite vad du vill. Men där jag går finns det inte såååå många forskningsplatser lediga, det är lite att man får välja det bästa av det som finns liksom.
Citera
2008-12-15, 23:48
Medlem
Giorgis avatar
stamceller, mycket populär nu.
Citera
2008-12-16, 00:26
Medlem
Kundalinis avatar
Min arbetsplats är översållad med världsledande stamcellsforskare.

Jag har inget emot stamceller men är intresserad av att kartlägga hematopoietiska utvecklingslinjer eller att stereologiskt kvantifiera hur många procent av dopaminerga neuron som är sox-femtioelva-positiva.

Det enda roliga alternativet än så länge var odödligheten, men vad skulle det då handla om? Telomeras-grejen känns tråkig. Några speciella lab du tänkte på?

Kom igen nu gott folk!

"Satsa på något du är intresserad av..." - du måste ha missuppfattat målet och meningen med tråden
Citera
2008-12-16, 00:42
Medlem
Giorgis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kundalini
Min arbetsplats är översållad med världsledande stamcellsforskare.

Jag har inget emot stamceller men är intresserad av att kartlägga hematopoietiska utvecklingslinjer eller att stereologiskt kvantifiera hur många procent av dopaminerga neuron som är sox-femtioelva-positiva.

Det enda roliga alternativet än så länge var odödligheten, men vad skulle det då handla om? Telomeras-grejen känns tråkig. Några speciella lab du tänkte på?

Kom igen nu gott folk!

"Satsa på något du är intresserad av..." - du måste ha missuppfattat målet och meningen med tråden

Din arbetsplats råkar inte vara BMC i Lund?

Edit - Telomeras fungerar väl endast som buffers och har egentligen ingen betydelse för när vi dör. Om jag minns rätt så är de gjorda så att vi ska kunna leva i 200 år, eller?
Senast redigerad av Giorgi 2008-12-16 kl. 00:44.
Citera
2008-12-16, 00:55
Medlem
Kundalinis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giorgi
Telomeras fungerar väl endast som buffers och har egentligen ingen betydelse för när vi dör. Om jag minns rätt så är de gjorda så att vi ska kunna leva i 200 år, eller?

det där är jag verkligen ingen expert inom, men nog trodde jag att åtminstone telomererna hade betydelse för vårt åldrande..
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in