2008-12-15, 15:58
Medlem
Vincent_Vegass avatar
Ja som trådtiteln antyder vill jag veta vad följande kostar (gärna vitt och svart):

Rörmokare
Elektriker
Snickare
Målare
Entreprenad (alltså gräv och sånt)

Tack på förhand!

/V_V

Edit: om det inte framgick så är det timpeng som är intressant naturligtvis!!!
Senast redigerad av Vincent_Vegas 2008-12-15 kl. 16:08.
Citera
2008-12-15, 16:10
Medlem
jag vet i alla fall att man kan få tag på snickare för runt 250 kr/h, svart då alltså.
Citera
2008-12-15, 16:18
Medlem
OmgHaxxs avatar
Elektriker går på ~350kr svart och 500~600 vitt.
Citera
2008-12-15, 16:29
Medlem
ratboness avatar
målare runt 400 + moms.

jag vet också var man kan få tag i målare för 250:- utan kvitto. ahem..
Citera
2008-12-15, 16:49
Medlem
entreprenad finns de folk som går som "gubbe" för 250kr/h+moms, men ska du ha en maskinförare så får du hosta upp över 320+ moms, sen tillkommer ju maskin, en maskin i storlek kring 20 ton ligger väl på 6-700kr/h + moms..
Citera
2008-12-15, 18:02
Medlem
Psychobillys avatar
350kr/h+moms för snickare är vanligt.

Kör dom svart brukar det vara 250-300kr/h.

Att det ska vara så dyrt att anlita snickare alt. målare m.m är dagens skattepolitik.
350kr minus alla avgifter och skatter ger en timlön som vilken arbetare som helst, och även i dessa 350kr ska en vinst vara inräknad.

Vem vill inte ha en dräglig lön.

ang. målardiskussionen. En målare som kan måla, gör det 10ggr bättre och snabbare än en amatör. Men visst sen finns det målare som har iq 0.00. precis som i alla andra områden.
Senast redigerad av Psychobilly 2008-12-15 kl. 18:05.
Citera
2008-12-15, 22:14
Medlem
aivs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psychobilly
350kr/h+moms för snickare är vanligt.

Kör dom svart brukar det vara 250-300kr/h.

Att det ska vara så dyrt att anlita snickare alt. målare m.m är dagens skattepolitik.
350kr minus alla avgifter och skatter ger en timlön som vilken arbetare som helst, och även i dessa 350kr ska en vinst vara inräknad.

Vem vill inte ha en dräglig lön.

ang. målardiskussionen. En målare som kan måla, gör det 10ggr bättre och snabbare än en amatör. Men visst sen finns det målare som har iq 0.00. precis som i alla andra områden.

Bra sagt! Vi ligger på 350 plus moms vitt och 250 svart.. De mesta försvinner i skatter så det är inte så dyrt som alla tror..
Sen att "alla" kan måla/snickra är ju ganska roligt att vissa tror.. En utbildad snickare ska ha 3 år gymnasieutbildning + ca 3500 timmar efter detta, det finns även ett satans massa prov, övriga kurser (ställningsbygge, heta arbeten, bultpistol mm mm) Det är alltså ganska många års utbildning och kurser du ska ha innan du blir snickare.. Alla tror att dom kan när dom inte har en aning, att lägga ett "klick golv" är inte svårt, men för att lägga det rätt måste du veta vad du gör..
Citera
2008-12-15, 22:39
Medlem
BluesBross avatar
Glöm inte det nya rotavdraget för h-e! Knappast lönt att få tag på svart arb.kraft nu.
Citera
2008-12-15, 22:50
Medlem
Antevantes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psychobilly

hmmm jag är av en annan åsikt där.
En hemmapulare är oftast mer noggrann då han renoverar sitt eget hus och vill ha det tip-top utfört.

Fy fan, de mest hemska målerijobb jag beskådat har varit gjorda av "proffs".
Men visst, en duktig och samvetsgrann målare gör det klart bättre och snabbare, skam vore annars då han/hon har det som yrke.
På min arbetsplats har vi de senaste 3 åren byggt om i stort sett hela stället, och man undrar ju fan var yrkesstoltheten tagit vägen. Ersatt av stress måhända?
Citera
2008-12-15, 23:49
Medlem
rogerks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antevante
hmmm jag är av en annan åsikt där.
En hemmapulare är oftast mer noggrann då han renoverar sitt eget hus och vill ha det tip-top utfört.

Fy fan, de mest hemska målerijobb jag beskådat har varit gjorda av "proffs".
Men visst, en duktig och samvetsgrann målare gör det klart bättre och snabbare, skam vore annars då han/hon har det som yrke.
På min arbetsplats har vi de senaste 3 åren byggt om i stort sett hela stället, och man undrar ju fan var yrkesstoltheten tagit vägen. Ersatt av stress måhända?
Jag har jobbat som byggarbetsledare och besiktigat massor med hus o lgh i olika sammanhang. Jag har mkt sällan sett amatörer göra jobb bättre än proffs. Folk vet sällan tex vilket underjobb som krävs o tar alla genvägar som finns. Men visste har jag tex sett en kakelsättare som satte plattorna tom sämre än mig...

F.ö Yrkestoltheten har ersatts av ge kunden det pris som kunden vill betala.
Citera
2008-12-16, 00:27
Medlem
Tröttsamt med byggfolk som ska göra det ena och det andra, för att sedan bryta överenskommelsen.

Och jo, det är dyrt med svensk byggkraft, 300kr./h.+ avgifter för en hantverkare som är effektiv 70% av betald arbetstid. Jag har ingen lust att betala arbetstid för att materialet inte räckte och målarn/snickaren måste hämta mer.
Eller för restid pga. att han måste avbryta och återkomma.
Finns det dessutom en lärling med, smyger man in fullt pris för denne också.

Rotavdraget är fint, men en signal om att det är dyrt med hantverkare för svensson..
Citera
2008-12-16, 06:51
Medlem
aivs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nafets
Tröttsamt med byggfolk som ska göra det ena och det andra, för att sedan bryta överenskommelsen.

Och jo, det är dyrt med svensk byggkraft, 300kr./h.+ avgifter för en hantverkare som är effektiv 70% av betald arbetstid. Jag har ingen lust att betala arbetstid för att materialet inte räckte och målarn/snickaren måste hämta mer.
Eller för restid pga. att han måste avbryta och återkomma.
Finns det dessutom en lärling med, smyger man in fullt pris för denne också.

Rotavdraget är fint, men en signal om att det är dyrt med hantverkare för svensson..
men fatta grejen, det är inte hantverkaren som får dessa 300 utan det mesta går direkt till staten i form av skatt.. sen att man inte jobbar så att svetten rinner de tror jag inte att många gör på sitt jobb.. men de finns alltid idioter som missbrukar både tid och förtroende.. gör jobbet själv om du inte vill anlita nån som kan..
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in