Citat:
Ursprungligen postat av adequate
Människan? Människan? Menar du den krigshetsande aparten som dödar sin egen planet för att de inte kan sluta bry sig om revir och alfahannar? Jag hoppas verkligen inte att de är menade att styra universum.
För övrigt hoppas jag att universum inte styrs/kommer styras alls. Makt i sig ser jag som ett av de gamla däggdjursdrag som mänskligheten måste släppa asap.
Jag håller med dig till fullo, personligen kan jag mycket väl tänka mig att vi har ett stort delat medvetande och våran uppgift är att samla på oss så mycket kunskap som möjligt som vi kan dela på.
Evolution har vi helt klart, men just nu känns det som om vi degenererar. Tekniken går framåt till vårt stora förtret, televisionen fördummar oss, rulltrappor/hissar/etc gör oss förslöade. Mycket "för-" i
förra meningen men trots detta är det nackdelar.
Jag hoppas verkligen att vi ska lösa våra problem, lära känna oss själva och finna visdom men idag har jag inte mycket hopp kvar för mänskligheten.
Kanske är vi bara ett experiment, en simulering, precis som i
Liftarens Guide till Galaxen; och då finns det väl ingen determinism utan allt är vad vi gör det till.
Citat:
Ursprungligen postat av Powerboy
Intelligensen och teknologin kommer hela tiden att utvecklas och bli mer och mer avancerad.
Nej, jag vet hur ni skiljer på de olika begreppen men jag brukar kategorisera de 3 begreppen såhär:
Intelligens - Förmågan att tänka logiskt och rationellt, mäts genom IQ.
Kunskap - Information, saker man "vet". Mäts, infantilt, genom frågesporter.
Visdom -Det som man enkelt uttryckt skulle kunna kalla för att vara "smart". Erfarenhet, förmågan att ta goda beslut. Kan inte mätas och den vise har inget behov av det heller.
Intelligensen går inte framåt, idag verkar det snarare vara någonting negativt att vara
intelligent.
Kunskapen ökar, helt klart, tekniken hör hit. Samtidigt verkar det som om den kunskap vi idag samlar på oss handlar mer om vem som knullar i tv än
viktiga saker.
Visdom kommer vi kanske snart helt sakna om vi inte börjar få folk att tänka.
Men det här är ju förstås bara min pessimistiska syn på allting