2008-12-16, 09:23
Medlem
adequates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mf.Incognito
Så som jag ser det skulle man kunna förklara den mänskliga existensen som en motreaktion till universums oordning..

Ur ett okomplext ingenting kom ett komplext någonting, och ju mer tiden går detsu större oordning blir det..

Min teori är alltså att mänskligheten är någon form av naturlig motreaktion till detta och kommer tillslut att skapa någon form av slutgiltig civiliserad och kontrollerad ordning..

Tror dock inte det är någon "plan" från någon "Gud" utan snarare att det bara är en slags process, typ som en kemisk process eller liknande..

Är jag helt ute och cyklar?
Kan man inte då säga att allt liv är en motreaktion?
Intressant hursomhelst, negativ entropi som naturlig motreaktion mot entropi. Som ett slags dialektik i naturen. Jag ska nog fundera vidare på det här under dagen, och återkomma om jag kommer fram till något.
Citera
2008-12-16, 09:33
Medlem
Sjömannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powerboy
När jag tänker efter vad meningen med vår existens är så tänker jag främst på utveckling. Jorden är en löjligt liten del av universum och mänskligheten utvecklas hela tiden. Intelligensen och teknologin kommer hela tiden att utvecklas och bli mer och mer avancerad. Inom ett par hundra år kommer vi att få svar på alla mysterier omkring universum, dess lagar och hur 'allt kom till.' Därefter kommer vi att söka oss till andra planeter för att bygga upp civilisationer.

Att solen kommer slockna inom ett par miljarder år kommer inte påverka vår existens eftersom vi då kommer vara så avancerade att vi funnit metoder att ohotat ta oss till andra galaxer relativt snabbt. Jag tror att mänskligheten i slutändan kommer styra universum och att det var Guds plan redan från första början. Även om det är svårt för oss idag att förstå så är det en långsiktig process.

Gud själv är i en annan dimension, verklighet.

Själv tror jag snarare att vi kommer att gå tillbaka i utvecklingen, så småningom tror jag vi kommer inse att vi har urholkat jorden, du får tänka på att jorden är begränsad, vi kan inte råanvända jorden så hårt som vi gör nu utan biverkningar, tillslut kommer baksmällan. Det jag tror är att Guds plan med människan är att låta den leva på jorden för att därefter leva med gud oavsett vem man är, ond eller god, eftersom alla här är en del av guds skapelse med fri vilja, jag tror att gud låter sina skapelser, sina människor, bli fria sedan och kanske bli sina egna gudar.

Hur som helst, detta är lite vad jag för tillfället tror, men jag kommer nog ändra mig under livets gång. Även hur mycket jag än kommer ändra på mina åsikter ang. människan så kommer jag ändå alltid att tro på skaparen Gud.

Men vem vet, människan kanske kommer bosätta sig på andra platser. Eftersom människan nästintill själva är som små gudar (jag tror inte vi är helt olika Gud när det gäller vissa saker) kan vi nog skapa ett och annat, bara det att det tar ganska lång tid, men visst. Om jag hade nu levt på t ex 1200-talet och tänkt på framtiden skulle jag förmodligen inte kunna tänka mig något i stil med vad som idag finns. Liksom idag, jag kan inte riktigt föreställa mig hur det kommer se ut om 500 år, det är mycket svårt att tänka sig eftersom människan har sån kapacitet att skapa och uppfinna nya ting.

Men på något sätt tror jag faktiskt ändå att det som har börjat på jorden också kommer att avslutas på jorden.

Men som sagt, det är väldigt svårt att veta. Det jag funderar på bara är hur vi skall överleva utan en sol? I och för sig kanske vi har hittat nya solar innan dess, så möjligheten finns säkert att vi kan överleva på andra planeter. Mycket intressant att tänka på sånt här, känns bara rätt sjukt att flytta från planeten jorden. Den som lever får se.
Citera
2008-12-16, 09:45
Medlem
villbarafragas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adequate
Människan? Människan? Menar du den krigshetsande aparten som dödar sin egen planet för att de inte kan sluta bry sig om revir och alfahannar? Jag hoppas verkligen inte att de är menade att styra universum.

För övrigt hoppas jag att universum inte styrs/kommer styras alls. Makt i sig ser jag som ett av de gamla däggdjursdrag som mänskligheten måste släppa asap.
Jag håller med dig till fullo, personligen kan jag mycket väl tänka mig att vi har ett stort delat medvetande och våran uppgift är att samla på oss så mycket kunskap som möjligt som vi kan dela på.
Evolution har vi helt klart, men just nu känns det som om vi degenererar. Tekniken går framåt till vårt stora förtret, televisionen fördummar oss, rulltrappor/hissar/etc gör oss förslöade. Mycket "för-" i förra meningen men trots detta är det nackdelar.

Jag hoppas verkligen att vi ska lösa våra problem, lära känna oss själva och finna visdom men idag har jag inte mycket hopp kvar för mänskligheten.
Kanske är vi bara ett experiment, en simulering, precis som i Liftarens Guide till Galaxen; och då finns det väl ingen determinism utan allt är vad vi gör det till.

Citat:
Ursprungligen postat av Powerboy
Intelligensen och teknologin kommer hela tiden att utvecklas och bli mer och mer avancerad.
Nej, jag vet hur ni skiljer på de olika begreppen men jag brukar kategorisera de 3 begreppen såhär:
Intelligens - Förmågan att tänka logiskt och rationellt, mäts genom IQ.
Kunskap - Information, saker man "vet". Mäts, infantilt, genom frågesporter.
Visdom -Det som man enkelt uttryckt skulle kunna kalla för att vara "smart". Erfarenhet, förmågan att ta goda beslut. Kan inte mätas och den vise har inget behov av det heller.

Intelligensen går inte framåt, idag verkar det snarare vara någonting negativt att vara intelligent.
Kunskapen ökar, helt klart, tekniken hör hit. Samtidigt verkar det som om den kunskap vi idag samlar på oss handlar mer om vem som knullar i tv än viktiga saker.
Visdom kommer vi kanske snart helt sakna om vi inte börjar få folk att tänka.

Men det här är ju förstås bara min pessimistiska syn på allting
Senast redigerad av villbarafraga 2008-12-16 kl. 09:58.
Citera
2008-12-16, 12:32
Medlem
adequates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av villbarafraga
Jag håller med dig till fullo, personligen kan jag mycket väl tänka mig att vi har ett stort delat medvetande och våran uppgift är att samla på oss så mycket kunskap som möjligt som vi kan dela på.
Evolution har vi helt klart, men just nu känns det som om vi degenererar. Tekniken går framåt till vårt stora förtret, televisionen fördummar oss, rulltrappor/hissar/etc gör oss förslöade. Mycket "för-" i förra meningen men trots detta är det nackdelar.

Jag hoppas verkligen att vi ska lösa våra problem, lära känna oss själva och finna visdom men idag har jag inte mycket hopp kvar för mänskligheten.
Kanske är vi bara ett experiment, en simulering, precis som i Liftarens Guide till Galaxen; och då finns det väl ingen determinism utan allt är vad vi gör det till.

Nej, jag vet hur ni skiljer på de olika begreppen men jag brukar kategorisera de 3 begreppen såhär:
Intelligens - Förmågan att tänka logiskt och rationellt, mäts genom IQ.
Kunskap - Information, saker man "vet". Mäts, infantilt, genom frågesporter.
Visdom -Det som man enkelt uttryckt skulle kunna kalla för att vara "smart". Erfarenhet, förmågan att ta goda beslut. Kan inte mätas och den vise har inget behov av det heller.

Intelligensen går inte framåt, idag verkar det snarare vara någonting negativt att vara intelligent.
Kunskapen ökar, helt klart, tekniken hör hit. Samtidigt verkar det som om den kunskap vi idag samlar på oss handlar mer om vem som knullar i tv än viktiga saker.
Visdom kommer vi kanske snart helt sakna om vi inte börjar få folk att tänka.

Men det här är ju förstås bara min pessimistiska syn på allting
Rep!
Exakt mina tankar!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in