2008-12-15, 06:30
Bannlyst
När jag tänker efter vad meningen med vår existens är så tänker jag främst på utveckling. Jorden är en löjligt liten del av universum och mänskligheten utvecklas hela tiden. Intelligensen och teknologin kommer hela tiden att utvecklas och bli mer och mer avancerad. Inom ett par hundra år kommer vi att få svar på alla mysterier omkring universum, dess lagar och hur 'allt kom till.' Därefter kommer vi att söka oss till andra planeter för att bygga upp civilisationer.

Att solen kommer slockna inom ett par miljarder år kommer inte påverka vår existens eftersom vi då kommer vara så avancerade att vi funnit metoder att ohotat ta oss till andra galaxer relativt snabbt. Jag tror att mänskligheten i slutändan kommer styra universum och att det var Guds plan redan från första början. Även om det är svårt för oss idag att förstå så är det en långsiktig process.

Gud själv är i en annan dimension, verklighet.
Citera
2008-12-15, 06:39
Medlem
Cotillions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powerboy
När jag tänker efter vad meningen med vår existens är så tänker jag främst på utveckling. Jorden är en löjligt liten del av universum och mänskligheten utvecklas hela tiden. Intelligensen och teknologin kommer hela tiden att utvecklas och bli mer och mer avancerad. Inom ett par hundra år kommer vi att få svar på alla mysterier omkring universum, dess lagar och hur 'allt kom till.' Därefter kommer vi att söka oss till andra planeter för att bygga upp civilisationer.

Att solen kommer slockna inom ett par miljarder år kommer inte påverka vår existens eftersom vi då kommer vara så avancerade att vi funnit metoder att ohotat ta oss till andra galaxer relativt snabbt. Jag tror att mänskligheten i slutändan kommer styra universum och att det var Guds plan redan från första början. Även om det är svårt för oss idag att förstå så är det en långsiktig process.

Gud själv är i en annan dimension, verklighet.

Att vi till slut kommer att sticka till någon annan planet när den här är död
är troligt. Detta är troligtvis inget vi kommer att uppleva.
Vad jag tvivlar på är om det var "Guds" plan eftersom jag inte är troende.

I övrigt håller jag som sagt med dig.

Men...... vad är det du ville diskutera
Citera
2008-12-15, 06:41
Medlem
Bimsons avatar
Det du pratar om är ju ren och skär evolution. Gud är ett fenomen påhittat av människan och har väldigt lite med vår planet att göra.
Citera
2008-12-15, 06:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bimson
Det du pratar om är ju ren och skär evolution. Gud är ett fenomen påhittat av människan och har väldigt lite med vår planet att göra.
Det får du själv stå för. Jag anser att evolution är Guds verk.
Citera
2008-12-15, 07:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Cotillion
Att vi till slut kommer att sticka till någon annan planet när den här är död
är troligt. Detta är troligtvis inget vi kommer att uppleva.
Vad jag tvivlar på är om det var "Guds" plan eftersom jag inte är troende.

I övrigt håller jag som sagt med dig.

Men...... vad är det du ville diskutera
När du säger 'troende', menar du då någon av de ökända livsåskådningar/religioner som finns idag? Det kan finnas en Gud eller en intelligens bortom alla livsåskådningar/religioner och som inte har ett skit med Bibeln, Koranen, Jesus, Abraham, Mohammed osv att göra... tänk på det.
Jordens vara eller inte vara är inte relevant eftersom vi förr eller senare är tvungna att söka oss till andra planeter med tanke på resurserna och den konstanta befolkningsökningen.
Citera
2008-12-15, 07:16
Medlem
Cotillions avatar
Citat:
När du säger 'troende', menar du då någon av de ökända livsåskådningar/religioner som finns idag? Det kan finnas en Gud eller en intelligens bortom alla livsåskådningar/religioner och som inte har ett skit med Bibeln, Koranen, Jesus, Abraham, Mohammed osv att göra... tänk på det

Jag titulerar mig som "sökare" faktiskt, och jag ännu inte hittat något vettig
förklaring till högre makter. Inte någonstans och inte i något bra sammanhang ÄN

Citat:
Jordens vara eller inte vara är inte relevant eftersom vi förr eller senare är tvungna att söka oss till andra planeter med tanke på resurserna och den konstanta befolkningsökningen.

Helt klart och jag håller med dig men en diskussion där alla ger varandra ryggdunkar och håller med varandra ger väl inte så mycket eller ?
Så återigen vad var det du ville diskutera ?
Citera
2008-12-15, 07:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Cotillion
Jag titulerar mig som "sökare" faktiskt, och jag ännu inte hittat något vettig
förklaring till högre makter. Inte någonstans och inte i något bra sammanhang ÄN

Helt klart och jag håller med dig men en diskussion där alla ger varandra ryggdunkar och håller med varandra ger väl inte så mycket eller ?
Så återigen vad var det du ville diskutera ?
Men jag ser universum som så komplext att det måste ligga någon form av intelligens bakom. DNA är också ett bra exempel. Det är i sådana sammanhang som större väsen eller 'Gud' kommer in i bilden.

Ämnet är intressant att diskutera. Meningen med vår existens verkar vara att hela tiden utvecklas och bli mer avancerade. Att vi inom en snar framtid måste söka oss ut i rymden för vår överlevnad ser jag som ett tecken på att mänskligheten är ämnad för att utforska och kanske styra universum. Sen om det är Guds plan eller inte är en bra fråga. Men intressant tanke och den låter inte allför orimlig.
Senast redigerad av Powerboy 2008-12-15 kl. 07:43.
Citera
2008-12-15, 08:20
Medlem
adequates avatar
Människan? Människan? Menar du den krigshetsande aparten som dödar sin egen planet för att de inte kan sluta bry sig om revir och alfahannar? Jag hoppas verkligen inte att de är menade att styra universum.

För övrigt hoppas jag att universum inte styrs/kommer styras alls. Makt i sig ser jag som ett av de gamla däggdjursdrag som mänskligheten måste släppa asap.
Citera
2008-12-15, 10:37
Medlem
wellermans avatar
Citat:
Men jag ser universum som så komplext att det måste ligga någon form av intelligens bakom. DNA är också ett bra exempel. Det är i sådana sammanhang som större väsen eller 'Gud' kommer in i bilden.

Och det baserar du på.. ? Du förklarar ett komplext system med ett ännu mera avancerat system som du undviker att förklara genom att kalla 'gud', ett ord som ger kulturellt frikort från vidare förklaring. Våra studier av komplexa system har lärt oss att mycket enkla begynnelsetillstånd med nog många iterationer leder till avancerade mönster. Allt vi kan om universum pekar på enkla förhållanden i början följt av miljarder år av kosmisk, kemisk och biologisk evolution. Det är såhär intelligens uppstår och 'gud' måste också ha tagit denna vägen, varpå gudsförklaringen blir redundant.

Fast jag har varit med i leken nog länge för att inse att önsketänkarna inte bryr sig om logik eller att studera naturen kritiskt. Har man bestämt sig för att inte använda logik och reson så biter inte dessa medel. Då kan man förklara vad som helst, hur som helst.
Senast redigerad av wellerman 2008-12-15 kl. 10:39.
Citera
2008-12-15, 11:26
Medlem
seilons avatar
Vem sa att vi inte kan förstå universum idag?

Citera
2008-12-16, 00:51
Medlem
Mf.Incognitos avatar
Så som jag ser det skulle man kunna förklara den mänskliga existensen som en motreaktion till universums oordning..

Ur ett okomplext ingenting kom ett komplext någonting, och ju mer tiden går detsu större oordning blir det..

Min teori är alltså att mänskligheten är någon form av naturlig motreaktion till detta och kommer tillslut att skapa någon form av slutgiltig civiliserad och kontrollerad ordning..

Tror dock inte det är någon "plan" från någon "Gud" utan snarare att det bara är en slags process, typ som en kemisk process eller liknande..

Är jag helt ute och cyklar?
Citera
2008-12-16, 02:34
Medlem
MalariaMyggans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av seilon
Vem sa att vi inte kan förstå universum idag?

Hur är det Seilon, stämmer strängteorin eller inte? Jag är mäkta nyfiken.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in