Flashback bygger pepparkakshus!
2008-12-14, 23:40
Medlem
oswes avatar
Jag söker ett program som låser allt på datorn och gör att den är inne på webbläsaren hela tiden. Dvs att man inte skall kunna stänga ner webbläsaren eller klicka upp startmenyn osv.

Anledningen till att jag vill ha ett sådant program är att det skall användas på en informationsterminal som skall vara öppen för allmänheten.
Skulle inte skada om det var så att man kunde välja vilka program som finns tillgängliga i en lista eller liknande.
Senast redigerad av oswe 2008-12-14 kl. 23:44.
Citera
2008-12-15, 01:00
Medlem
Öhm... Jag tror faktiskt inte det finns. Fast är inte helt insatt.

Annars så kan du väl bara ställa om rättigheterna hos användaren så att denne inte ska kunna köra några andra program, inte ska ha tillgång till "kör-fältet", aktivitetshanteraren osv.?

Så det enda man egentligen kan göra är att leka med browsern.

Så är det på de flesta bibliotek och restriktiva skoldatorer osv.
Citera
2008-12-15, 01:04
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Vet inte om detta program kan göra exakt det du är ute efter, men kanske. Är ett gratisprogram från MS som är avsett att användas på "publika" datorer.
http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?displaylang=en&FamilyID=d077a52d-93e9-4b02-bd95-9d770ccdb431

Annars är det bara att googla runt lite med hjälp av söktermen "kiosk".
Finns även kiosk-tillägg till firefox ifall det är den webläsaren du har tänkt dig.
Citera
2008-12-15, 01:26
Medlem
oswes avatar
Jag har för mig att jag sett detta dock, att man inte kan klicka bort webbläsaren. och sedan komma ut till windows igen genom en speciell knappkombination där man får skriva ett lösenord.
Men eftersom det låter väldigt användbart och jag inte tycker att det verkar speciellt svårt att göra, så väntar jag och hoppas att det kommer fler svar med folk som vet om något sådant program eller liknande funktioner.
Citera
2008-12-15, 06:03
Medlem
Flytande_argots avatar
Kör du vanliga XP så kan du lägga en systempolicy på burken du vill använda och sedan låser du ner den på lämplig nivå.

Skriv gpedit.msc i Kör för att komma till policy-editorn.

Googlar du sedan på "Lockdown XP" eller nåt sånt så finns det massor med guider och mallar som du kan använda dig av.
Citera
2008-12-15, 06:13
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flytande_argot
Googlar du sedan på "Lockdown XP" eller nåt sånt så finns det massor med guider och mallar som du kan använda dig av.

tror att "kiosk" i kombination med OS eller liknande ger bättre resultat...
Då hittar man säkert typen av program som t.ex. internetcaféer och dyl använder sig av....sen så tror jag ju att det jag länkade tiull tidigare har viss sådan funktionalitet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in