Flashback bygger pepparkakshus!
2008-12-14, 23:07
Medlem
Installerade om operativsystemet idag (XP Pro 32).

Innan jag gjorde det så körde jag "Guiden överför filer och inställningar" för att spara lite filer från mina dokument, favoriterna i IE osv osv.

Jag fick då en mapp som heter USMT2.UNC, är 6.62 gb stor och innehåller 4 st .DAT filer och en som bara heter "status".

Nu när jag försöker köra guiden igen för att återställa filerna från detta så går inte det utan det står "Den angivna sökvägen innehåller inte lagrad information. Skriv en giltig sökväg i rutran".

Jag har gjort detta en massa gånger innan och då har det fungarat kanon, något som har någon teori om varför det inte funkar nu, och om det finns något jag kan testa? Fanns nämligen lite filer där som jag skulle vilja ha.
Citera
2008-12-15, 02:01
Medlem
Problemet är nu löst.

Fixade det genom att köra guiden igen på den nya datorn, och sedan ta bort de stora .DAT filerna från den nya backupmappen, men lämna statusfilen och sedan lägga in de gamla .DAT filerna där. Då fungerade det att återställa från guiden.

Innan detta testade jag en jäkla massa, bl.a. ett inofficielt microsoftprogram som heter fastconv, samt även microsoft user state migration tool.

Om någon annan skulle ha samma problem någon gång så testa först att göra grejen med statusfilen, annars google på "fastconv" så borde ni få upp en massa nyttig läsning.
Citera
2008-12-27, 10:16
Medlem
Guiden överför filer och inställningar

Jag förstod inte riktigt hur roadss hade löst problemet, men lyckades till slut fixa det, här steg för steg:

ÖVERFÖRA FILER MED USB-minne MED OCH ”GUIDEN ÖVERFÖR…”

Instruktionen förutsätter att den nya datorn är installerad med alla program du ska ha och att ditt mailprogram är aktiverat.

I GAMLA OCH NYA DATORN
Inaktivera alla hårdiskar utom de där C: ligger
Högerklicka ”den här datorn” – Egenskaper – Maskinvara – Enhetshanteraren – Klicka på + vid Diskenheter och dubbelklicka på resp. disk som ska inaktiveras –
välj ”Använd inte den här enheten (inaktivera)”

Gör en ny mapp på C: döp den till BAK
Start – Alla program – Tillbehör – Systemverktyg - ”Guiden överför filer och inställningar” – Nästa – Gammal dator – Nästa - Filer och inställningar – Annan plats – Bläddra fram mappen BAK, som du skapade på C: - OK – Nästa
Nu komprimerar guiden filer och inställningar och lägger dom i BAK /USMT2.UNC.
Nu finns alltså mappen C:\ BAK på båda datorerna

I GAMLA DATORN
Plugga in ett USB-minne, måste troligen vara större än 4GB, bestäms av hur stor mappen BAK/ USMT2.UNC är. Kopiera alla filer utom filen ”Status” i BAK/ USMT2.UNC, klistra in dom i USB.minnet.

I NYA DATORN
Plugga in USB-minnet i den nya datorn, kopiera filerna du klistrade in från gamla datorn, klistra in dom i BAK /USMT2.UNC och ersätt de filer som guiden skapat. Kör åter ”Guiden överför filer och inställningar” – Jag behöver inte….. - Annan plats – Bläddra fram mappen BAK, som du skapade på C: - OK – Nästa.
Nu läser guiden in filer och inställningar i datorn – KLART

Mappen BAK /USMT2.UNC, ska innehålla fyra filer, IMG00001.DAT, IMG00002.DAT, IMG00003.DAT och status. Om en .DAT-fil saknas i nya datorn, beror det troligen på att mail och adressbok inte tagits emot, kolla om adressboken finns i nya datorn, om inte gör då så här:
Gå till gamla datorn C:\Documents and Settings\(ditt_login)\Lokala inställningar\Application Data\Microsoft\Outlook, kopiera filen Outlook.pst, klistra in den i USB-minnet, flytta USB- minnet till nya datorn och kopiera/klistra in filen i C:\Documents and Settings\(ditt_login)\Lokala inställningar\Application Data\Microsoft\Outlook.

Aktivera hårddiskarna du inaktiverade.
Citera
2009-01-13, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EHN
Jag förstod inte riktigt hur roadss hade löst problemet, men lyckades till slut fixa det, här steg för steg:

ÖVERFÖRA FILER MED USB-minne MED OCH ”GUIDEN ÖVERFÖR…”

Instruktionen förutsätter att den nya datorn är installerad med alla program du ska ha och att ditt mailprogram är aktiverat.

I GAMLA OCH NYA DATORN
Inaktivera alla hårdiskar utom de där C: ligger
Högerklicka ”den här datorn” – Egenskaper – Maskinvara – Enhetshanteraren – Klicka på + vid Diskenheter och dubbelklicka på resp. disk som ska inaktiveras –
välj ”Använd inte den här enheten (inaktivera)”

Gör en ny mapp på C: döp den till BAK
Start – Alla program – Tillbehör – Systemverktyg - ”Guiden överför filer och inställningar” – Nästa – Gammal dator – Nästa - Filer och inställningar – Annan plats – Bläddra fram mappen BAK, som du skapade på C: - OK – Nästa
Nu komprimerar guiden filer och inställningar och lägger dom i BAK /USMT2.UNC.
Nu finns alltså mappen C:\ BAK på båda datorerna

I GAMLA DATORN
Plugga in ett USB-minne, måste troligen vara större än 4GB, bestäms av hur stor mappen BAK/ USMT2.UNC är. Kopiera alla filer utom filen ”Status” i BAK/ USMT2.UNC, klistra in dom i USB.minnet.

I NYA DATORN
Plugga in USB-minnet i den nya datorn, kopiera filerna du klistrade in från gamla datorn, klistra in dom i BAK /USMT2.UNC och ersätt de filer som guiden skapat. Kör åter ”Guiden överför filer och inställningar” – Jag behöver inte….. - Annan plats – Bläddra fram mappen BAK, som du skapade på C: - OK – Nästa.
Nu läser guiden in filer och inställningar i datorn – KLART

Mappen BAK /USMT2.UNC, ska innehålla fyra filer, IMG00001.DAT, IMG00002.DAT, IMG00003.DAT och status. Om en .DAT-fil saknas i nya datorn, beror det troligen på att mail och adressbok inte tagits emot, kolla om adressboken finns i nya datorn, om inte gör då så här:
Gå till gamla datorn C:\Documents and Settings\(ditt_login)\Lokala inställningar\Application Data\Microsoft\Outlook, kopiera filen Outlook.pst, klistra in den i USB-minnet, flytta USB- minnet till nya datorn och kopiera/klistra in filen i C:\Documents and Settings\(ditt_login)\Lokala inställningar\Application Data\Microsoft\Outlook.

Aktivera hårddiskarna du inaktiverade.

VARNING !
När man kör ”Guiden överför filer och inställningar” får man inte med mail och adressbok från Outlook, däremot från Outlook Express, så innan man kör guiden, kan man i gamla datorn importera från Outlook till Outlook Express, alternativt kopiera filen Outlook.pst och föra över den manuellt enl. ovan.
Ynkedom av Microsoft att inte ha fixat detta !
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in