Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2008-12-14, 23:05
Medlem
Jag har ett problem med min dator. (antar jag) Detta har hänt 2 gånger nu. Det är så att helt plötsligt blir min skärm blå och så står det massa vit text.. haha snygg förklaring. Och i texten står det massa skumma saker och man måste starta om datorn, när jag gjort det så kommer det upp ett meddelande: "DIN DATOR HAR ÅTERSTÄLLTS EFTER ETT ALLVARLIGT FEL" bla bla.. Hm. Antar att ingen här vet vad det är med tanke på min förklaring haha, men någon som vet vart man kan ta reda på vad det kan vara? Jag tänkte att nästa gång det händer, ta ett kort på skärmen så kanske man kan visa det för någon... jag har win XP och inget virus eller trojaner ect.

Kanske kan lägga in bild här nästa gång det händer? Har dock bara hänt 2 ggr på 2-3 månader.
Citera
2008-12-15, 00:48
Medlem
Du har fått en så kallad "bluescreen". Detta sker oftast när det är något hårdvarurelaterat fel, och för att skydda din dator så visas denna skärmen och allt du gör avbryts.

För att veta precis vad för problem du råkat ut för så vore det bra om du skrev mer specifikt vad som stod när skärmen blev blå.

Exempel på fel kan vara överhettning, och liknande, men också fel med viktiga drivers.
Citera
2008-12-15, 15:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kr0xx
Du har fått en så kallad "bluescreen". Detta sker oftast när det är något hårdvarurelaterat fel, och för att skydda din dator så visas denna skärmen och allt du gör avbryts.

För att veta precis vad för problem du råkat ut för så vore det bra om du skrev mer specifikt vad som stod när skärmen blev blå.

Exempel på fel kan vara överhettning, och liknande, men också fel med viktiga drivers.

Jaså jaha. Ja precis, allt stängs av och så. Det finns inget sätt att kolla vad som stod på skärmen när det hände? I någon log fil eller liknande? Där kan man ju kolla upp felmeddelanden, men "blåskärm" kanske är nått helt annat...?
Senast redigerad av tessvbg 2008-12-15 kl. 15:08. Anledning: Skrev mer
Citera
2008-12-15, 15:16
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tessvbg
Jaså jaha. Ja precis, allt stängs av och så. Det finns inget sätt att kolla vad som stod på skärmen när det hände? I någon log fil eller liknande? Där kan man ju kolla upp felmeddelanden, men "blåskärm" kanske är nått helt annat...?

Jepp!

Det är 2 saker du skall göra...

Kolla i loggboken:
Loggboken startar du genom att logga in som administratör, och via Start \ kör Skriv:

eventvwr.msc & Tryck enter

Leta efter "Röda X" samt gula utropstecken!
Kolla även i enhetshanteraren efter dito!

Sedan går du in i kontrollpanelen\system\Flik: Avancerat
och under rutan "systemfel" så blippar du bort markeringen för "Starta om automatiskt"

Det 1:a kan ge dej en vink om vad som är felet.. och det 2:a gör att datorn inte startar om, utan "stannar kvar" och visar felmeddelandet så du hinner notera det som anges däri!
Citera
2008-12-15, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av /Nisse_Hult
Jepp!

Det är 2 saker du skall göra...

Kolla i loggboken:
Loggboken startar du genom att logga in som administratör, och via Start \ kör Skriv:

eventvwr.msc & Tryck enter

Leta efter "Röda X" samt gula utropstecken!
Kolla även i enhetshanteraren efter dito!

Sedan går du in i kontrollpanelen\system\Flik: Avancerat
och under rutan "systemfel" så blippar du bort markeringen för "Starta om automatiskt"

Det 1:a kan ge dej en vink om vad som är felet.. och det 2:a gör att datorn inte startar om, utan "stannar kvar" och visar felmeddelandet så du hinner notera det som anges däri!

Du verkar hajj på datorer haha!! Den startas inte om automatiskt när blå skärmen kommer utan jag får stänga av datorn själv o sen sätta på den. Men det slog mig igår efteråt att jag kanske borde fotat skärmen :P

Okej jag hittade något visst. Fattar dock NADA om vad detta är. Det är på SYSTEM "loggfiler". Det står:W32Time

Datorns tid har inte kunnat synkroniseras på 49152 sekunder eftersom ingen tidsprovider har kunnat ge en användbar tidsstämpel. Datorns klocka är inte synkroniserad.

Detta kom upp under natten.

Är jag helt fel ute??
Senast redigerad av tessvbg 2008-12-15 kl. 16:00. Anledning: Skrev mer
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in